Czy pracownik socjalny musi przejść wszystkie stopnie awansu po kolei? Ile czasu trzeba czekać na awans? Ministerstwo Rodziny wyjaśnia zasady ścieżki zawodowej w odpowiedzi na interpelację poselską. Wyjaśniamy, co musi spełnić kandydat.
- Awans bez oceny okresowej? To możliwe
- Awans automatyczny po dwóch pozytywnych ocenach
- Pięć stopni awansu zawodowego w pomocy społecznej
Awans bez oceny okresowej? To możliwe
Poseł Wojciech Król złożył do resortu pracy interpelację dotyczącą zasad awansu zawodowego pracowników socjalnych. Parlamentarzysta pytał po jakim czasie i po spełnieniu jakich warunków pracownicy socjalni mogą ubiegać się o awans zawodowy.
Wyjaśnienia na poselską interpelację udzieliła Katarzyna Nowakowska, wiceszefowa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Wiceminister wskazała, że „Pracownikowi, który spełnia wymogi dotyczące wykształcenia i stażu pracy oraz wyróżnia się wysokim zaangażowaniem, inicjatywą lub nowatorskim podejściem przy wykonywaniu obowiązków służbowych z zakresu pomocy społecznej, można nadać wyższy stopień awansu zawodowego z pominięciem oceny okresowej”.
Awans automatyczny po dwóch pozytywnych ocenach
W odpowiedzi na interpelację przypomniano też, że awans pracownika w tym trybie powoduje rozpoczęcie kolejnego okresu, w którym dwie następujące po sobie pozytywne oceny okresowe skutkują obligatoryjnym nadaniem mu wyższego stopnia awansu zawodowego. Konieczne jest jednak spełnienie przez pracownika warunków dotyczących wykształcenia i stażu pracy.
Wiceminister wyjaśniła, że w ustawie z 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej nie wskazano też konieczności przejścia przez wszystkie, wymienione stopnie awansu. „Możliwe jest przyznanie pracownikowi socjalnemu stopnia odpowiadającego jego kwalifikacjom i stażowi pracy. Nie ma również przeszkód, by już w momencie nawiązania stosunku pracy pracownik socjalny został zatrudniony na stanowisku wyższego stopnia, jeżeli spełnia wszystkie wymogi” – odpowiedziała Katarzyna Nowakowska.
Pięć stopni awansu zawodowego w pomocy społecznej
Wiceszefowa MRPiPS przypomniała, że to pracodawca decyduje o zatrudnieniu pracownika socjalnego na konkretne stanowisko z katalogu wymienionego w ustawie o pomocy społecznej, ale musi uwzględnić przy tym jego wykształcenie, umiejętności zawodowe, doświadczenie i staż pracy. Dodatkowo, przy określaniu stanowiska, na które pracownik zostanie zatrudniony, pod uwagę brane są również potrzeby danej jednostki.
System awansu zawodowego pracowników socjalnych szczegółowo został uregulowany w ustawie o pomocy społecznej. Zgodnie z art. 121b tej ustawy, awans jest obligatoryjny w przypadku uzyskania dwóch następujących po sobie pozytywnych ocen, dokonywanych raz na dwa lata przez bezpośredniego przełożonego. Pracowników socjalnych obowiązuje pięć stopni awansu zawodowego: starszy pracownik socjalny, specjalista pracy socjalnej, starszy specjalista pracy socjalnej, starszy specjalista pracy socjalnej - koordynator i główny specjalista pracy socjalnej.