Ochrona pracowników – to zespół działań, które zobowiązany jest podjąć pracodawca w celu zapewnienia zatrudnionym pracownikom ochronnych gwarancji płynących z przepisów prawa pracy. Żaden akt prawny nie wymienia jednak szczegółowo, co na zakres takiej ochrony może się składać, stąd w doktrynie prawa pracy możemy się spotkać z różnymi klasyfikacjami i podziałami składającymi się na ochronę pracowniczą.
Z reguły ochronę pracowników dzieli się według następujących kryteriów:
- ze względu na cechy biologiczne pracownika: kobiety, młodociani, niepełnosprawni, osoby w wieku przedemerytalnym,
- ze względu na dobra chronione prawem: zdrowie pracowników, wynagrodzenie, miejsce pracy,
- ze względu na sferę materialną pracownika: płatne zwolnienia, ochrona wynagrodzenia,
- ze względu na sytuacje życiowe: choroba, ciąża, podeszły wiek.
W zależności od chronionego dobra ochrona może mieć szerszy lub węższy charakter (np. zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy będzie miało zawsze bezwzględny charakter; niektóre obowiązki mogą być jednak złagodzone przez samego pracownika, są bowiem uzależnione od jego zgody, np. przy zatrudnieniu w porze nocnej, gdy pracownik opiekuje się dzieckiem do ukończenia przez nie 4. roku życia).