Powód, wieloletni pracownik Zakładu Poprawczego, domagał się zapłaty ponad 10 tys. zł wynagrodzenia za godziny nadliczbowe w latach 2000-2003. Pracodawca, obliczając wysokość tego wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych, nie uwzględnił dwóch świadczeń: dodatku specjalnego za trudną pracę oraz za wysługę lat określonych w załączniku nr 6 do rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 3 lipca 1996 r. (Dz.U. nr 80, poz. 375 ze zm.). Według powoda dodatki te powinny być uwzględniane przy wyliczeniu zapłaty za godziny nadliczbowe. Sąd I instancji podzielił to stanowisko, natomiast sąd II instancji uznał, że w sprawie zachodzą poważne wątpliwości.
Wskazał na treść obowiązującego wtedy art. 134 par 12 k.p. (obecnie art. 1511 par. 3), zgodnie z którym podstawą do obliczenia dodatku za godziny nadliczbowe jest wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagrodzenia - 60 proc. wynagrodzenia.
Sąd stwierdził, że wynagrodzenie takie jest wyznaczane przez wszystkie jego składniki - także dodatek za pracę w specjalnych warunkach. Natomiast dodatek stażowy nie zalicza się do tak określonego wynagrodzenia, ponieważ zależny on jest od dodatkowej przesłanki, tj. okresu zatrudnienia.
Sąd Najwyższy, w uchwale uznał, że wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania pracownika, które jest podstawą obliczania wysokości dodatku za godziny nadliczbowe, nie obejmuje dodatku stażowego i specjalnego. Sąd podkreślił, że rozstrzygnięcie dotyczy nieobowiązującego już przepisu art. 134 - gdyż tak datuje się stan faktyczny. Jednak treść tego przepisu odnaleźć można w obecnym art. 1511 par. 3 k.p.
Redakcja przepisu w sposób jasny wskazuje, iż dodatków nie wlicza się do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, przepis dotyczy tylko wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek za staż pracy w sposób niewątpliwy nie wynika z osobistego zaszeregowania, bo przesłanką jego otrzymania jest liczba przepracowanych lat, a dodatek specjalny związany jest z miejscem pracy, a nie z zajmowanym stanowiskiem.
Sygn. akt II PZP 4/07
Wynagrodzenie za nadgodziny liczy się bez dodatków
Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem.
Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.
W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.
Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?
Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.
W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?
1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?
Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.
To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.
Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.