Jak należy obliczyć wynagrodzenie za zwolnienie z obowiązku pracy

Katarzyna Wrońska-Zblewska
rozwiń więcej
Chcemy zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy w czasie wypowiedzenia i zastanawiamy się, jak wyliczyć jego pensję – czy powinniśmy płacić jak za urlop, czy jak za przestój. Jak zapłacić pracownikowi za ten czas, jeśli jego wynagrodzenie składa się z wynagrodzenia zasadniczego, comiesięcznej 10% premii regulaminowej, dodatku za wysługę lat, dodatku motywacyjnego oraz premii uznaniowych wypłacanych co miesiąc, ale w różnej wysokości?

Za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie jak za przestój, chyba że co innego wynika z obowiązujących w Państwa zakładzie wewnętrznych przepisów płacowych, np. regulaminu wynagradzania. Strony mogą też uzgodnić inny sposób ustalenia wynagrodzenia za ten okres, np. według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem (art. 22 § 1 Kodeksu pracy). Istotą stosunku pracy jest więc z jednej strony zobowiązanie pracownika do wykonania pracy (zgodnie z zawartą umową o pracę), z drugiej zaś strony obowiązek pracodawcy do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem, obejmujący dopuszczenie pracownika do wykonywania pracy oraz umożliwienie mu faktycznego jej wykonywania.

Mimo powszechnego przekonania, że wykonywanie pracy jest obowiązkiem pracownika, praca jest również uprawnieniem zatrudnionego (wyrok Sądu Najwyższego z 28 października 1998 r. I PKN 361/98, OSNP 1999/23/750). Oznacza to, że w okresie zatrudnienia, tj. od momentu nawiązania stosunku pracy do jego rozwiązania, pracownik ma prawo wykonywać umówioną pracę. Natomiast pracownik, którego pracodawca bezpodstawnie odsunął od pracy, może sądownie żądać dopuszczenia do jej wykonywania.

Kodeks pracy nie zawiera żadnych unormowań dotyczących zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy. Instytucja zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy nie jest powszechnie uregulowana prawem pracy. Wyjątkami są przepisy szczególne, np. ustawa o służbie cywilnej czy o pracownikach urzędów państwowych, które dopuszczają zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Jednak żadne przepisy nie normują, w jaki sposób należy ustalić przysługujące pracownikowi w tym okresie wynagrodzenie.

Zasady ustalania wynagrodzenia w okresie zwolnienia z obowiązku pracy mogą zawierać obowiązujące w danym zakładzie pracy przepisy wewnątrzzakładowe, np. regulamin wynagradzania. Jeżeli jednak przepisy te nie zawierają żadnych uregulowań, a w praktyce jest to najczęstsza sytuacja, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie liczone jak za przestój.

Jeszcze do niedawna kwestia ta nie była taka oczywista. W doktrynie prawa pracy prezentowane były dwa poglądy. Według pierwszego z nich, wynagrodzenie za czas zwolnienia z wykonywania pracy powinno być liczone według zasad obowiązujących przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop lub ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Natomiast drugi opowiadał się za wynagrodzeniem przestojowym. Ostatecznie ten właśnie pogląd zyskał aprobatę Sądu Najwyższego, który w wyroku z 16 czerwca 2005 r. (I PK 260/04, OSNP 2006/9-10/145) uznał, że pracownik zwolniony z obowiązku świadczenia pracy w rzeczywistości doznaje przeszkód w jej wykonywaniu z przyczyn dotyczących pracodawcy, a więc w okresie zwolnienia przysługuje mu wynagrodzenie jak za przestój. Zatem za czas zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60% wynagrodzenia. W każdym przypadku wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 81 § 1 Kodeksu pracy). Jeśli więc poza wynagrodzeniem zasadniczym o stałej wysokości pracownikowi przysługują również inne składniki (np. premie), to nie zostaną one pracownikowi w tym czasie wypłacone ani nie zostaną wliczone do przysługującego pracownikowi wynagrodzenia „przestojowego” jako średnia z ostatnich miesięcy.

Oznacza to, że za okres zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy pracownik dotychczas wynagradzany stałą pensją zasadniczą, dodatkiem funkcyjnym, dodatkiem motywacyjnym, dodatkiem za wysługę lat oraz otrzymujący comiesięczne premie uznaniowe, otrzyma jedynie wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny (uchwała Sądu Najwyższego z 30 grudnia 1986 r., III PZP 42/86, OSNC 1987/8/106 oraz wyrok Sądu Najwyższego z 25 kwietnia 1985 r., I PRN 28/85, OSNC 1986/1/19). Sąd Najwyższy uznał, że w pojęciu „wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania” mieszczą się jedynie te składniki wynagrodzenia, które są stałe i bezpośrednio związane z wykonywaną przez pracownika funkcją lub zajmowanym przez niego stanowiskiem, a ponadto nie są uzależnione od spełnienia dodatkowych przesłanek, np. odpowiedniego okresu pracy. Dlatego pozostałe składniki wynagrodzenia tego pracownika, czyli dodatek za wysługę lat, dodatek motywacyjny oraz comiesięczna premia nie zostaną uwzględnione. Składniki te są bowiem składnikami uzależnionymi od spełnienia przez pracownika dodatkowych przesłanek w postaci określonego stażu pracy lub określonych wyników w pracy. Dlatego nie powinny być ujmowane przy ustalaniu wynagrodzenia za przestój.

PRZYKŁAD

W grudniu 2009 r. pracownik otrzymał 3-miesięczne wypowiedzenie, które upłynie 31 marca 2010 r. W oświadczeniu o wypowiedzeniu umowy pracodawca zwolnił pracownika z obowiązku świadczenia pracy od 1 stycznia 2010 r. do końca okresu wypowiedzenia. Pracownik ten otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 2500 zł, 10% dodatek za wysługę lat oraz comiesięczne premie uznaniowe. Ponieważ obowiązujący w zakładzie pracy regulamin wynagradzania nie zawiera żadnych postanowień dotyczących sposobu ustalania wynagrodzenia za okres zwolnienia z obowiązku pracy, a pracodawca nie zawarł z pracownikiem żadnej umowy w tym zakresie, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie jak za przestój. W okresie od 1 stycznia do 31 marca 2010 r. pracownik będzie więc otrzymywał co miesiąc jedynie wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 2500 zł. Pozostałe składniki wynagrodzenia nie będą mu w tym okresie przysługiwały.

Pod koniec grudnia pracownik zawnioskował o ustalenie sposobu obliczania przysługującego mu od 1 stycznia 2010 r. wynagrodzenia i po negocjacjach zawarł z pracodawcą porozumienie, w którym uzgodnili, że zamiast wynagrodzenia przestojowego pracownik będzie otrzymywał wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. W takim przypadku pracownikowi będzie przysługiwało w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2010 r. wynagrodzenie w wysokości 3050 zł, obliczone w następujący sposób:

wynagrodzenie zasadnicze w wysokości należnej pracownikowi w miesiącu nabycia prawa do ekwiwalentu, czyli w styczniu 2010 r. – 2500 zł,

10% dodatek za wysługę lat w wysokości należnej pracownikowi w miesiącu nabycia prawa do tego ekwiwalentu, czyli w styczniu – 250 zł,

comiesięczne premie uznaniowe jako średnia za okres 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, czyli poprzedzających styczeń 2010 r.; w grudniu pracownik otrzymał 350 zł, w listopadzie 400 zł, a w październiku 150 zł (mimo że premie te są uznaniowe, pracownik otrzymuje je co miesiąc w różnej wysokości, a więc powinny być uwzględnione jako składnik stały, lecz o zmiennej wysokości):

350 zł + 400 zł + 150 zł = 900 zł,

900 zł : 3 = 300 zł.

Razem: 2500 zł + 250 zł + 300 zł = 3050 zł.

Podstawa prawna

  • art. 22 § 1, art. 80, art. 81 § 1 Kodeksu pracy,
  • art. 151 ustawy z 16 września 1982 r. o urzędnikach państwowych (DzU z 2001 r. nr 86, poz. 953 ze zm.),
  • art. 72 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz. 1505),
  • § 7, § 8 ust. 1, § 15 i § 16 ust. 1 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).
Kadry
Kiedy matury 2024? Terminy, przedmioty i praca nauczycieli
04 maja 2024

Około 263 000 zdających, którzy ukończą szkołę ponadpodstawową w roku szkolnym 2023/2024, przystąpi do egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych. Ogółem w 2024 r. przeprowadzonych zostanie ok. 556 885 egzaminów w części ustnej oraz ok. 1 405 725 egzaminów w części pisemnej. Kiedy matury 2024? Poniżej szczegółowe terminy, godziny, przedmioty i praca nauczycieli podczas matur.

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego
04 maja 2024

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego. Konkretna wysokość stawek zależy od kwalifikacji, posiadanego doświadczenia oraz od jednostki zatrudniającej. Która grupa zawodowa otrzyma takie podwyżki? 

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
04 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

pokaż więcej
Proszę czekać...