Czy można ujawnić wysokość wynagrodzenia pracownika?

dr Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
rozwiń więcej
Czy można ujawnić wysokość wynagrodzenia pracownika? / Shutterstock

Wielu zastanawia się czy pracodawca może ujawnić wynagrodzenie pracownika? Czy informacja o zarobkach jest informacją poufną i czy dane o wynagrodzeniu mieszczą się w kategorii danych osobowych? Czy wynagrodzenie pracownika jest jego dobrem osobistym?

Czy wynagrodzenie pracownika jest jego dobrem osobistym?

Zgodnie z art. 11 zn. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm., dalej: KP) pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. Prywatność człowieka obejmuje w szczególności zdarzenia związane z jego życiem rodzinnym, stanem zdrowia, przeszłością, sytuacją majątkową, w tym również z uzyskiwanymi dochodami.

Autopromocja

Jakie są więc dobra osobiste człowieka (w tym i pracownika)? W szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska. Te dobra osobiste pozostają pod ochroną prawa cywilnego ale i prawa pracy. Stanowią one jednak katalog otwarty co oznacza, że inne, nie wymienione wyżej kategorie też mogą podlegać ochronie prawnej i być dobrami osobistymi. Przykładem tego jest wynagrodzenie pracownika.

Wynagrodzenie pracownika jest jego dobrem osobistym, tak więc ujawnienie wysokości wynagrodzenia pracownika stanowi naruszenie jego dóbr osobistych. Wynika to z prawa do poufności w zakresie informacji o wysokości wynagrodzenia, które wiąże się z jego indywidualnym stosunkiem pracy, który jest relacją dwustronną, pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.

Jak wynika z uchwały składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 16 lipca 1993 r., sygn. I PZP 28/93, ujawnienie przez pracodawcę bez zgody pracownika wysokości jego wynagrodzenia za pracę, może stanowić naruszenie dobra osobistego w rozumieniu art. 23 i 24 kodeksu cywilnego.

Czy pracodawca może ujawnić wynagrodzenie pracownika?

Mając na uwadze powyższe, co do zasady nie - pracodawca nie może ujawniać wysokości wynagrodzenia pracownika. Oczywiście jeżeli obowiązek informacyjny wynika z przepisu prawnego pracodawca ma obowiązek wykazania wysokości wynagrodzenia, nawet bez zgody pracownika. Przykładem jest obowiązek przekazywania informacji do Państwowej Inspekcji Pracy, ZUSu, urzędu skarbowego czy organom prowadzącym egzekucję administracyjną lub komorniczą (np. w zakresie zatrudnionego dłużnika alimentacyjnego).

Polecamy: „Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami”. Książka z aktualizowanym serwisem online

Wysokość wynagrodzeń urzędników

Jeżeli pracownicy zajmują stanowiska państwowe czy też pełnią funkcje publiczne, wówczas wysokość ich wynagrodzenia nie należy jedynie do wyłącznej sfery prywatności tych osób. 

Informacja o wysokości wynagrodzenia, nagród i premii wypłaconych osobom pełniącym funkcje publiczne nie podlega ograniczeniom na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902). Z przepisu wynika, że:

Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.

Tak więc ograniczenie, zgodnie z którym prawo do informacji publicznej słabnie ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy, nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji (wyrok NSA z 22 wrześ­nia 2016 r., I OSK 358/15). Wynagrodzenie stanowi rekompensatę za wykonywanie przez osobę pełniącą funkcję publiczną jej obowiązków służbowych, a wykonywanie tych obowiązków stanowi pełnienie funkcji publicznej (wyrok NSA z 5 stycznia 2016 r., I OSK 3087/14). 

Przykładowo wysokość wynagrodzenia członków zarządu gminy, np. wójta, burmistrza i ich zastępców nie należy wyłącznie do ich sfery prywatności. Jeżeli więc dana osoba pełni funkcję publiczną, można np. podać w prasie informację o wysokości otrzymywanego przez nią wynagrodzenia. Co ważne może to nastąpić nawet bez zgody tej osoby.

Wynagrodzenie jako dana osobowa pracownika

Mając na uwadze RODO nie można udostępniać osobom nieupoważnionym danych osobowych pracowników.  W ramach kategorii danych osobowych mieści się również informacja o wysokości wynagrodzenia. Dlaczego? Ponieważ dotyczy zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Pracodawca, jako administrator danych osobowych, jest zobligowany do ich ochrony i nieujawniania. Tak więc, np. związki zawodowe nie mają prawa do żądania od pracodawcy udzielenia informacji o wysokości wynagrodzenia konkretnego, indywidualnego pracownika, chyba że pracownik ten wyraził na to zgodę.

Czy pracodawca może zabronić ujawniania pracownikowi wynagrodzenia?

Nie, pracodawca nie może zabronić ujawniania pracownikowi wynagrodzenia. Wato mieć na uwadze stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 sierpnia 2009 r., DPR-II-053-73143/AK/MC/09), które wskazuje, że „pracodawca nie może zabronić pracownikowi ujawnienia swoich zarobków, a tak zwane klauzule poufności w tym względzie są niedopuszczalne. Taki zakaz jest niekorzystny dla pracownika, może on bowiem uniemożliwić ustalenie, dyskryminacji płacowej”. Ustalenie takiego postanowienia mogłoby spowodować, że pracownik nie miaby szansy wykazać dyskryminacji płacowej funkcjonującej w zakładzie pracy. Szczególności w zakresie wysokości wynagrodzeń kobiet i mężczyzn zajmujących takie same stanowiska. Zdaniem Ministerstwa pracodawca nie ma prawa wprowadzenia stosownych regulacji ani do umów o pracę, ani do żadnych źródeł prawa wewnątrzzakładowego, a pracownik może swobodnie i komu chce ujawniać wysokość swoich zarobków.

Kadry
Bycie sygnalistą będzie zagrożeniem dla sygnalisty. Ustawa pozwala na bezkarne działania odwetowe pracodawcy
08 maja 2024

Bycie sygnalistą będzie zagrożeniem dla sygnalisty. Ustawa pozwala bowiem na bezkarne działania odwetowe pracodawcy i doprowadzi do niezgłaszania naruszeń prawa. Opinia doktora Jakuba Rzymowskiego na temat procedowanego projektu ustawy o ochronie sygnalistów wyraża potrzebę debaty publicznej. Pilne prace nad ustawą z powodu zwłoki w implementacji unijnej dyrektywy nie mogą rzutować na jakość prac nad projektem.

Bon energetyczny i cena maksymalna prądu. Rząd uruchamia program osłon przed podwyżkami cen energii w Polsce. Od kiedy i na jak długo?
08 maja 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o czasowym ograniczeniu cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe oraz o bonie energetycznym. Jej celem jest przedłużenie rozwiązań osłonowych dla odbiorców energii, którzy znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Kto zostanie objęty działaniami osłonowymi?

Rząd: 39 000 emerytów ma limit emerytury 3271,84 zł brutto. Czy i kiedy zniesienie limitu?
08 maja 2024

Kiedy uchylenie ustawa dezubekizacyjnej? Bo niej mowa. Obowiązuje od października 2017 r. W efekcie około 39 000 funkcjonariuszom służb PRL ma obniżone emerytury i renty. Nie mogą być one wyższe od średniej wypłacanej przez ZUS. Dla maja 2024 r. to 3271,84 zł brutto.

Pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe każdemu pracownikowi. Termin mija 17 maja 2024 r.!
07 maja 2024

Od 17 maja 2024 r. do obowiązków pracodawcy dochodzi zwrot za soczewki kontaktowe. Od tego terminu pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe, jeśli lekarz zaleci je u pracownika pracującego przy monitorze ekranowym. Pracodawca musi dostosować przepisy wewnątrzzakładowe.

Chcesz zostać urzędnikiem służby cywilnej? Zgłoś się do 31 maja 2024 r., jest niższa opłata za postępowanie kwalifikacyjne!
07 maja 2024

Do 31 maja 2024 r. można zgłaszać się do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Sprawdzian odbędzie się 6 lipca 2024 r.

Czy pracodawca, który nie poinformował pracowników o niewypłacaniu świadczenia urlopowego, powinien wypłacać to świadczenie
07 maja 2024

Jakie są konsekwencje nieprzekazania pracownikom informacji w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego w 2024 r.?

Czy każdy pracodawca musi co miesiąc wpłacać na PFRON?
07 maja 2024

Aktualnie miesięczna wpłata na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wynosi 3065,16 zł za etat. Czy każdy pracodawca musi dokonywać wpłat na PFRON?

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci
07 maja 2024

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Okazuje się, że pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci. Co to oznacza w praktyce?

Pracownicy samorządowi: Od 700 zł do 1000 zł wzrośnie minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego
07 maja 2024

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych wzrośnie od 700 zł do 1000 zł. Trwają prace nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Kiedy zmiany mają wejść w życie?

ZUS: Zbliża się termin na rozliczenie składki zdrowotnej przez przedsiębiorców
07 maja 2024

Zbliża się termin, w którym część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023.

pokaż więcej
Proszę czekać...