Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

Do końca września pracodawcy tworzący zakładowy funduszu świadczeń socjalnych powinni przekazać pozostałą część odpisu na konto tego funduszu.

Przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nakładają na pracodawców obowiązek przekazania środków na ten fundusz w dwóch ratach. Do 30 września br. należy wpłacić na konto funduszu drugą części (25%) odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Autopromocja

Obowiązek powyższy ciąży na pracodawcach:

• prowadzących działalność w formach organizacyjnoprawnych jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 20, 21 i 24-27 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (DzU nr 249, poz. 2104), bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników,

• zatrudniających 1 stycznia co najmniej 20 pracowników.

Podstawa naliczenia

Podstawowy odpis na fundusz naliczany jest w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników (art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.). Na wysokość funduszu mają wpływ również tzw. zwiększenia oraz odpisy dodatkowe. Wysokość odpisu powinna zostać ustalona przed 31 maja, kiedy to upłynął termin wpłaty na konto funduszu pierwszej raty odpisu.

Odpisy obliczane są zgodnie z wysokością przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Dane o przeciętnym wynagrodzeniu ogłaszane są przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” nie później niż do 20 lutego każdego roku.

Ustawa o funduszu określa 3 rodzaje odpisów podstawowych:

Dodatkowe odpisy

Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych umożliwia również dokonywanie odpisów zwiększonych (zwanych dodatkowymi). Wysokość odpisu może być zwiększona o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa wyżej, na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Pracodawcy, którzy sprawują opiekę nad emerytami i rencistami, w tym także ze zlikwidowanych zakładów pracy, mogą zwiększać fundusz o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki. Zwiększenie odpisu nalicza się na podstawie imiennego wykazu emerytów i rencistów.

Wysokość odpisów fakultatywnych (dodatkowych) wynosi w 2008 r.:

Sposób ustalania wysokości odpisu

„Zbiorczy” odpis na pracowników całego zakładu ustala się, mnożąc kwotę odpisów przez przeciętną przewidywaną liczbę zatrudnionych (rozliczając osobno każdy rodzaj odpisu) lub przez liczbę emerytów i rencistów, lub niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, choć ostatecznie wszystkie odpisy po zsumowaniu składają się u danego pracodawcy na jeden fundusz. Przeciętna przewidywana liczba zatrudnionych obliczana jest na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU z 1994 r. nr 43, poz. 168 ze zm.).

Suma tych odpisów daje podstawę do obliczenia wskazanych na wstępie rat wpłaty.

Oczywiście, jeżeli pracodawca (z wyjątkiem pracodawcy należącego do sfery budżetowej) określił w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania inną (wyższą bądź niższą) niż wyżej wskazana wysokość odpisów, podstawę dokonania wyliczenia rat będą stanowić odpisy w wysokości wynikającej z przepisów wewnątrzzakładowych.

Przykład

Obliczenie wysokości odpisu podstawowego na wszystkie osoby zatrudnione w Spółce X.

Przeciętna przewidywana liczba pracowników w przeliczeniu na pełny miesięczny wymiar czasu pracy:

1. Zatrudnionych w warunkach normalnych

17,3

2. Zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych 8,5

3. Zatrudnionych niepełnosprawnych 5

4. Objętych opieką emerytów i rencistów 3

5. Młodocianych w I roku nauki 4

6. Młodocianych w II roku na uki 2

7. Młodocianych w III roku nauki 3

Obliczenie odpisu na każdą grupę zatrudnionych:

1. 17,3 x 906,61 = 15 684,35 zł

2. 8,5 x 1208,81 = 10 274,89 zł

3. 5 x 1057,71 = 5288,55 zł

4. 3 x151,10 = 453,30 zł

5. 4 x 120,88 = 483,52 zł

6. 2 x 145,06 = 290,12 zł

7. 3 x 169,23 = 507,69 zł

Obliczenie rocznego odpisu na fundusz:

15 684,35+10 274,89 + 5288,55 + 453,30 + 483,52 + 290,12 + 507,69 = 32 982,42 zł

Ustalenie minimalnej wysokości pierwszej wpłaty:

32 982,42 x 75% = 24 736,82 zł

Odpis w tej wysokości powinien zostać odprowadzony na rachunek funduszu do 31 maja, pozostała część odpisu, tj. 8242,60 zł - do 30 września.

Odprowadzenie drugiej raty odpisu nie jest ostatnim obowiązkiem pracodawcy związanym z naliczaniem odpisu - pod koniec roku powinien on zostać przeliczony ponownie. Odpis naliczony na początku danego roku podlega skorygowaniu w końcu roku na podstawie faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych. Wówczas konieczne jest ponowne ustalenie jego wysokości, a po jej ustaleniu - porównanie z odpisem obliczonym na początku roku i w całości odprowadzonym na konto funduszu. Jeżeli kwota ta jest niższa od przewidywanej, można w następnym roku odprowadzić odpis należny za ten rok pomniejszony o nadpłaconą kwotę (ewentualnie nadpłacone środki wycofać z konta funduszu). Jeżeli zaś jest wyższa, należy ją niezwłocznie uzupełnić, dokonując stosownej dopłaty na konto funduszu.

Opisanych wyżej czynności nie muszą dokonywać pracodawcy, którzy zrezygnowali z tworzenia funduszu, chyba że wejście w życie przepisów wewnątrzzakładowych następuje po 30 września.

Anna Martuszewicz

Kadry
Rząd: 4-dniowy tydzień pracy obowiązującym prawem. Kiedy nowelizacja kodeksu pracy?
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...