Opodatkowanie dofinansowanie z zfśs karnetów na zajęcia sportowe

Katarzyna Wojciechowska
rozwiń więcej
W naszej spółce istnieje zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zgodnie z jego regulaminem pracownicy mogą otrzymywać dofinansowanie do karnetu na zajęcia sportowe (basen, siłownia). Dofinansowanie nie może przekroczyć 50 zł i jest dokonywane na podstawie przedłożonej przez pracownika faktury. Mimo że zdarza się, że na fakturze widnieje wyższa kwota, pracownik nie może otrzymać więcej niż 50 zł. Czy powinniśmy pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od takiego dofinansowania?
RADA
Tak. Ponieważ w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof zwolniono z opodatkowania tylko świadczenia rzeczowe finansowane z ZFŚS, to świadczenie pieniężne wypłacane przez Państwa spółkę z tych środków nie może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego. Również w innych przepisach nie przewidziano dla tego typu czynności zwolnienia z opodatkowania. Jeżeli kupowaliby Państwo karnety samodzielnie, to sfinansowana przez Państwa część korzystałaby ze zwolnienia do kwoty 380 zł w roku podatkowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziano zwolnienia z opodatkowania dla niektórych świadczeń przyznawanych pracownikom. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

WAŻNE!
świadczeniami rzeczowymi nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć przez pojęcie „świadczenie rzeczowe”, a jedynie wymienił, co nim nie jest. Z cytowanego przepisu wynika, że świadczeniami rzeczowymi nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Oznacza to, że w przypadku przekazania pracownikom świadczeń rzeczowych w postaci bonów czy talonów, które zostały sfinansowane ze środków ZFŚS, pracodawca będzie miał obowiązek pobrania z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy. Świadczenia te nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Aby precyzyjnie określić, co należy rozumieć przez pojęcie świadczenia rzeczowego, należy się odwołać do przepisów Kodeksu cywilnego, gdzie w art. 45 znajduje się definicja rzeczy. Są nimi tylko przedmioty materialne.

W opisanej przez Państwa sytuacji mamy do czynienia z finansowaniem części wartości zakupionych przez pracowników karnetów na zajęcia sportowe (basen lub siłownię). Sam karnet bez wątpienia ma charakter materialny. Nie jest on jednak najpierw kupowany przez Państwa spółkę, a potem przekazywany pracownikom, lecz pracownicy kupują go samodzielnie, następnie przedstawiają fakturę, na podstawie której otrzymują refundację części poniesionych przez siebie kosztów (zwrot gotówki).

W praktyce oznacza to, że w opisanej sytuacji dochodzi do wypłaty świadczenia pieniężnego ze środków ZFŚS, a nie przekazania rzeczowego świadczenia sfinansowanego z tego funduszu. Ponieważ w cytowanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 67 updof jest mowa tylko o świadczeniach rzeczowych, to świadczenie pieniężne wypłacane przez Państwa spółkę ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Również w innych przepisach nie przewidziano dla tego typu czynności zwolnienia z opodatkowania.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim z 7 lutego 2006 r. nr US.I-1/B/415-1/06 czytamy, że:

Sposób, w jaki wydatkowane są fundusze z ZFŚS, świadczy o rodzaju świadczenia, tzn. o jego charakterze rzeczowym bądź pieniężnym. Refundowanie bowiem zakupów poszczególnym pracownikom ze środków ZFŚS nie jest świadczeniem rzeczowym, tylko pieniężnym. Jak wynika z przepisu prawa podatkowego, świadczenie pieniężne, mimo że zostało zrefundowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nie zostało wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych.

Omawiając to zagadnienie, warto zwrócić uwagę na to, że istnieje możliwość skorzystania przez Państwa ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 67 updof. Wymagałoby to tylko zmiany sposobu nabywania usług sportowych dla pracowników. Państwa spółka musiałaby kupować karnety samodzielnie, z częściową dopłatą do tych karnetów przez pracowników, ponad kwotę 50 zł. W takim przypadku zostałyby spełnione warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia.

Po pierwsze, jak wspomniano na wstępie, karnet ma charakter materialny, nie można go uznać za inny znak uprawniający do wymiany na towary lub usługi. Jest on rodzajem abonamentu na zajęcia, w tym przypadku sportowe, który umożliwia skorzystanie ze ściśle określonego w tym karnecie świadczenia. W związku z tym nie będzie miało do niego zastosowania wyłączenie ze zwolnienia.

Po drugie, wartość karnetu do wysokości 50 zł byłaby w całości finansowana przez Państwa ze środków ZFŚS. Użyte przez ustawodawcę sformułowanie „sfinansowane w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” oznacza, że pracodawca finansuje lub współfinansuje przekazywane pracownikowi świadczenia rzeczowe wyłącznie z tego rodzaju funduszu. Możliwe jest zarówno pokrycie przez pracodawcę 100% wartości przekazywanych świadczeń, jak również częściowe ich finansowanie, ale z tego źródła (lub ewentualnie z funduszy związków zawodowych).

W związku z powyższym, jeżeli kupowaliby Państwo samodzielnie karnety na zajęcia sportowe ze środków ZFŚS, które byłyby w części dofinansowane przez pracowników, to wartość tego świadczenia korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 67 updof do wysokości limitu, tj. do kwoty 380 zł w roku podatkowym.

Możliwość korzystania w takiej sytuacji ze zwolnienia potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 16 listopada 2006 r. Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu nr ZD/4060-78/06 czytamy, że: Należy stwierdzić, że bilety, karnety zakupione przez pracodawcę korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem że wydatki z tego tytułu pracodawca finansuje w całości z ZFŚS lub z funduszy związków zawodowych. W tym przypadku nie ma znaczenia wysokość finansowania świadczenia rzeczowego. W sytuacji gdy ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych finansowane jest 50% wartości świadczenia rzeczowego (wartości karnetu), zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, objęta będzie ta część wartości przekazywanego pracownikowi karnetu na basen do wysokości ustawowego limitu, tj. do kwoty 380 złotych w roku podatkowym.


Podstawa prawna:
• art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Kadry
Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

pokaż więcej
Proszę czekać...