Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Tomasz Piwowarski
Radca prawny z kilkunastoletnim prawniczym doświadczeniem, specjalizujący się w prawie cywilnym, gospodarczym, nieruchomości, pracy. Fan motoryzacji oraz Włoch, a od nie tak dawna – motocyklista.
rozwiń więcej
senior, opieka długoterminowa / Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej? / Shutterstock

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Polscy seniorzy w świetle raportu OECD „Health at a Glance”: Druzgocąca diagnoza i wyzwanie na miarę epoki

Najnowszy doroczny raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) pt. „Health at a Glance” stawia przed Polską niezwykle trudne wyzwanie. Dokument, analizujący kluczowe wskaźniki zdrowotne, w tym sytuację osób starszych i system opieki długoterminowej, rysuje obraz naszego kraju jako państwa głęboko nieprzygotowanego na nieuchronne procesy demograficzne (OECD (2025), Health at a Glance 2025: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/8f9e3f98-en).

Autopromocja
Ważne

Dane są bezlitosne: polscy seniorzy żyją krócej w dobrym zdrowiu, a system, który ma się nimi opiekować, praktycznie nie istnieje w wymiarze międzynarodowych porównań.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Raport dobitnie wskazuje, że starzenie się społeczeństw to nie abstrakcyjna prognoza, lecz trwający od dziesięcioleci proces. W ciągu ostatnich 60 lat odsetek osób w wieku 65 lat i więcej w krajach, którymi zajmuje się OECD wzrósł ponad dwukrotnie. Prognozy na 2050 rok wskazują, że liczba ta będzie czterokrotnie wyższa niż w 1960 roku.

Ważne

W kontekście Polski przekłada się to na fundamentalną zmianę struktury społeczeństwa: w połowie obecnego stulecia niemal co trzeci obywatel (około 30%) będzie seniorem. Jeszcze bardziej wymowne jest tempo przyrostu najstarszej grupy wiekowej – liczba osób po 80. roku życia ma się podwoić w okresie od 2023 do 2050 roku. To właśnie ta grupa najintensywniej będzie potrzebowała wsparcia i specjalistycznej opieki.

Długość życia w zdrowiu: Polska w tyle za średnią OECD

Choć średnia długość życia w Polsce systematycznie rośnie i przekracza już 78 lat, kluczowym wskaźnikiem jest jakość tych lat. Tutaj sytuacja polskich seniorów wygląda niepokojąco.

  • Kobiety: Przeciętna Polka w wieku 60 lat ma przed sobą statystycznie 22,1 roku życia, podczas gdy średnia dla OECD to 24,6 roku. Jeszcze większa przepaść dotyczy życia w zdrowiu – Polek, może oczekiwać go 16,4 roku, czyli prawie 2 lata mniej niż wynosi średnia organizacji (18,3 roku).
  • Mężczyźni: Dla 60-letnich Polaków przewidywana dalsza długość życia to 17,2 roku (średnia OECD: 21,2 roku). W przypadku lat przeżytych w zdrowiu różnica jest również znacząca: 13 lat wobec 16,2 roku średnio w OECD.

Te statystyki znajdują odzwierciedlenie w subiektywnych odczuciach samych zainteresowanych. Aż 22% polskich seniorów ocenia swój stan zdrowia jako zły lub bardzo zły, a 23% przyznaje, że doświadcza ograniczeń w codziennym funkcjonowaniu z powodu problemów zdrowotnych.

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Komentarz eksperta: wyzwania systemowe i czynniki ryzyka

– Chociaż oczekiwana długość życia Polaków stopniowo wzrasta, to nie wszyscy seniorzy mogą liczyć na długie życie w dobrym zdrowiu – komentuje Paweł Moczulski, założyciel portalu Seniore.pl. – Biorąc pod uwagę prognozy demograficzne oraz znacznie powszechniejsze występowanie w polskiej populacji czynników ryzyka, jak palenie papierosów, spożywanie alkoholu, niski poziom aktywności fizycznej czy narażenie na zanieczyszczenia powietrza, trzeba jak najszybciej przygotować system opieki zdrowotnej oraz opieki społecznej na wyzwania związane nie tylko ze starzejącym się społeczeństwem, a także rosnącą liczbą pacjentów w podeszłym wieku – dodaje.

Opieka długoterminowa: Druzgocąca diagnoza systemu

To właśnie w obszarze opieki długoterminowej raport OECD wystawia Polsce najbardziej druzgocącą ocenę. We wszystkich kluczowych metrykach nasz kraj plasuje się w absolutnym ogonie zestawienia, często wyprzedzając jedynie pojedyncze, uboższe kraje.

  1. Zasięg opieki: Średnio 12% seniorów w OECD korzysta z jakiejś formy opieki długoterminowej. W Polsce wskaźnik ten wynosi zaledwie 0,9%, co daje nam trzecią pozycję od końca (przed Łotwą i Kostaryką). Należy przy tym podkreślić, że dane te dotyczą głównie opieki instytucjonalnej, pomijając często opiekę domową, co dodatkowo zaniża realny obraz w krajach, gdzie opieka rodzinna jest filarem systemu.
  2. Kadry – najczarniejszy scenariusz: jednym z najbardziej wymownych wskaźników jest liczba pracowników opieki na 100 seniorów. Średnia OECD to 5 pracowników. Liderzy, jak Norwegia (13) i Szwecja (12), pokazują, jak powinien wyglądać nowoczesny system. Tymczasem w Polsce na 100 osób starszych przypada zaledwie 0,3 pracownika opieki długoterminowej. To wynik, który stawia nas na trzecim miejscu od końca, za Grecją i Chorwacją (po 0,2). Dla porównania, inne kraje regionu radzą sobie znacznie lepiej: Węgry i Bułgaria (1,9), Czechy (2,1), Słowacja (2,2) czy Estonia (5,2).
  3. Infrastruktura: W krajach OECD na 1000 osób powyżej 65. roku życia przypada średnio 41 łóżek w placówkach opieki długoterminowej. W Polsce wartość ta jest katastrofalnie niska i wynosi zaledwie 11.
  4. Finansowanie: Miernikiem politycznej woli są wydatki. Polska przeznacza na opiekę długoterminową około 0,6% PKB, podczas gdy średnia OECD jest trzykrotnie wyższa i wynosi 1,8%. Nawet Czechy, kraj o podobnej historii i poziomie rozwoju, wydają na ten cel 1,9% swojego PKB.

Podsumowując, raport OECD w obszarze opieki długoterminowej jest dla Polski druzgocący. Obecnie główny ciężar opieki nad osobami starszymi spoczywa na budżetach domowych i rodzinach. Model ten generuje poważne ryzyko wykluczenia społecznego i braku dostępu do niezbędnej opieki dla osób z gospodarstw o niskich dochodach. Inwestycje w publiczne, sprawnie funkcjonujący system opieki długoterminowej oraz zabezpieczenia społeczne nie są już tylko kwestią poprawy komfortu życia seniorów, ale kluczową, pilną inwestycją w stabilność społeczną nadchodzących dekad. Raport OECD nie pozostawia wątpliwości: czas na działanie jest teraz.

Kadry
Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]
20 lis 2025

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską. - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?
20 lis 2025

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje
20 lis 2025

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku
20 lis 2025

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!
20 lis 2025

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie
19 lis 2025

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można pracować na podstawie dwóch umów o pracę
19 lis 2025

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem
19 lis 2025

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?
19 lis 2025

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Lojalka pod lupą: Kiedy Twój podpis jest wart 25% pensji, a kiedy staje się pułapką?
20 lis 2025

Zmiana pracy to naturalny element rozwoju zawodowego, ale czasem przeszłość potrafi o sobie przypomnieć w najmniej oczekiwanym momencie. Podpisany w pośpiechu dokument, często nazywany potocznie "lojalką", może skutecznie zablokować Twoją karierę na wiele miesięcy lub – w innej konfiguracji – zapewnić Ci solidny zastrzyk gotówki za przysłowiowe "siedzenie w domu". Zakaz konkurencji to potężne narzędzie w rękach pracodawcy, ale przepisy Kodeksu pracy nakładają na niego sztywne ramy, których nieznajomość bywa kosztowna dla obu stron.

pokaż więcej
Proszę czekać...