Czy zwolnienie z opłacania składki na FP i FGŚP za pracownicę, która wróciła z urlopu macierzyńskiego, obejmuje zawartą z nią dodatkowo umowę zlecenia

Roman Dorawa
rozwiń więcej
Pracownica naszej firmy, zatrudniona na pełny etat, wróciła z urlopu macierzyńskiego 10 grudnia 2009 r. Począwszy od stycznia 2010 r. nie opłacamy za nią składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W marcu podpisaliśmy z nią umowę zlecenia na 6 miesięcy. Miesięczne wynagrodzenie za wykonywanie zlecenia będzie wynosić 300 zł. Czy zwolnienie z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP odnosi się do obydwu umów (tj. umowy o pracę i umowy zlecenia), skoro ZUS nakazuje, by w tej sytuacji przychód ze zlecenia traktować jak przychód z umowy o pracę?

Zwolnienie ze składek na FP i FGŚP dotyczy tylko przychodów z umowy o pracę. Od wynagrodzenia za wykonywanie zlecenia powinni Państwo opłacać te składki, mimo że miesięczna wysokość tego przychodu jest niższa niż kwota minimalnego wynagrodzenia.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Od 1 stycznia 2009 r. pracodawcy nie muszą opłacać składek na Fundusz Pracy (FP) i na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) za pracowników, którzy wracają do pracy po urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie macierzyńskim lub po urlopie wychowawczym. Zwolnienie z tego obowiązku przysługuje przez 36 miesięcy i dotyczy wyłącznie przychodów uzyskiwanych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Okres 36 miesięcy, przez jaki pracodawca jest zwolniony z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP, to pełne 36 miesięcy liczone od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie takiego urlopu.

Okres zwolnienia ze składek na FP i FGŚP jest przerwany, gdy w tym czasie pracownik korzysta z urlopu wychowawczego na to samo dziecko, na które uzyskał prawo do urlopu macierzyńskiego.

Jeżeli pracownica korzysta z urlopu wychowawczego bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, 36-miesięczny okres zwolnienia z opłacania składek na FP i FGŚP należy liczyć dopiero od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił powrót pracownicy z urlopu wychowawczego.

WAŻNE!

Okres zwolnienia z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP liczony jest na nowo, gdy pracownik korzysta z urlopu macierzyńskiego/wychowawczego na kolejne dziecko.

W sytuacji gdy pracownik, za którego pracodawca nie opłaca składek na FP i FGŚP w omawianych okolicznościach, wykonuje u tego pracodawcy dodatkowo umowę cywilnoprawną, zwolnienie to nie dotyczy przychodów uzyskiwanych z tej umowy. Wynika to z brzmienia art. 104a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i art. 9a ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Przepisy te wskazują bowiem na możliwość korzystania z tego zwolnienia wyłącznie w odniesieniu do pracowników.

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakazuje traktować wykonawcę umowy cywilnoprawnej zawartej dodatkowo ze swoim pracownikiem jak pracownika, a osiągane z tej umowy przychody – jak przychody ze stosunku pracy (art. 8 ust. 2a i art. 18 ust. 1a ustawy systemowej). Nie ma jednak podstaw, by taką fikcję prawną przyjmować również na gruncie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Ustawy te nie zawierają uregulowania analogicznego do tego, które wynika z ustawy systemowej, ani nie odsyłają do odpowiednich przepisów ustawy systemowej.

WAŻNE!

Ustalając obowiązek opłacania składek na FP i FGŚP, nie należy traktować przychodów z dodatkowej umowy cywilnoprawnej zawartej z pracownikiem jak przychodów z umowy o pracę.

W konsekwencji opisanych zasad, Państwa firma powinna opłacać od przychodów osiąganych przez pracownicę z dodatkowej umowy zlecenia składki:

  • na FGŚP – niezależnie od wysokości osiąganego przez nią przychodu; składki na FGŚP należy bowiem opłacać za osobę, która podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym,
  • na FP – pod warunkiem że podstawa wymiaru składek na jej ubezpieczenia emerytalne i rentowe w przeliczeniu na okres miesiąca jest co najmniej równa kwocie minimalnego wynagrodzenia lub 80% tego wynagrodzenia – w przypadku zatrudnienia w pierwszym roku pracy (w 2010 r. odpowiednio 1317 zł i 1053,60 zł).

Obowiązek opłacania składki na FP w takiej sytuacji należy rozpatrywać na ogólnych zasadach. Oznacza to, że obowiązek opłacania tej składki należy rozpatrywać opierając się na wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne – tj. biorąc pod uwagę łączny przychód z umowy o pracę i umowy cywilnoprawnej. W przypadku pracownicy, która z tytułu umowy zlecenia uzyskuje miesięcznie 300 zł, obowiązek opłacania składki na FP powstanie, jeśli łącznie z przychodem z umowy o pracę kwota ta jest co najmniej równa kwocie minimalnego wynagrodzenia (lub 80% minimalnego wynagrodzenia). Ponieważ pracownica jest zatrudniona na pełny etat, z tytułu zatrudnienia otrzymuje co najmniej minimalne wynagrodzenie (ewentualnie 80% tego wynagrodzenia). W związku z tym należy za nią opłacić składkę na FP, ale tylko od kwoty 300 zł (przychodu ze zlecenia).

Podstawa prawna

  • art. 104, art. 104a ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),
  • art. 9a ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. Nr 158, poz. 1121 ze zm.),
  • art. 8 ust. 2a, art. 18 ust. 1a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.).
Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...