Pracodawca powinien przede wszystkim pomóc pracownikowi w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia oraz w wypełnieniu wniosku o emeryturę, powinien również wydać niezbędne zaświadczenia.
Wskutek nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z FUS uchylono art. 103 ust. 2a ustawy. Przepis ten stanowił, że prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na którego rzecz wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego. Na podstawie obecnego stanu prawnego pracownik nabędzie prawo do emerytury bez konieczności rozwiązywania stosunku pracy, a nabyta emerytura nie ulegnie zawieszeniu (pracownik pozostanie w stosunku pracy z firmą X, a jednocześnie będzie otrzymywał emeryturę w określonej wysokości).
Formalności, jakich musi dokonać pracodawca, związane z nabyciem przez pracownika prawa do emerytury są określone w art. 125 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Pracodawca ma obowiązek:
- współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia,
- wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości,
- przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę.
Reasumując, w stosunku do ubezpieczonych urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. i niektórych ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 r., za zgodą pracownika pracodawca ma obowiązek przygotować wniosek o emeryturę, nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę. Ponadto pracodawca powinien współdziałać z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania emerytury oraz wydawać pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do emerytury i jej wysokości. Wskazane jest złożenie wniosku na odpowiednim druku. Istotne jest, aby znalazły się w nim niezbędne informacje zawarte w sformalizowanym druku wniosku. Pracodawca powinien pomóc pracownikowi w wypełnieniu wniosku. Wypełniony wniosek o świadczenie stanowi podstawę do wszczęcia postępowania o emeryturę, rozpatrzenia uprawnień do świadczeń i wydania decyzji.