Powinni Państwo zgłosić w ZUS, że pracownik nabył prawo do emerytury (zmiana kodu tytułu ubezpieczenia na 01 10 10). Bez znaczenia jest fakt, że obecnie osoba ta nie pobiera emerytury.
UZASADNIENIE
Pracodawca ma obowiązek zgłaszać swoich pracowników do ubezpieczeń społecznych w terminie 7 dni od daty nawiązania stosunku pracy (powstania obowiązku ubezpieczenia). Oprócz imienia i nazwiska pracownika, jego identyfikatorów numerycznych (PESEL, NIP) oraz tytułu ubezpieczenia musi również podać informacje na temat stopnia niepełnosprawności oraz ustalonego prawa do emerytury lub renty.
Do zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego służy druk ZUS ZUA. Pracodawca sporządza zgłoszenie na podstawie informacji uzyskanych od pracownika, a pracownik własnoręcznym podpisem potwierdza prawdziwość danych zawartych w zgłoszeniu.
Na pracodawcach (płatnikach składek) ciąży również obowiązek informowania ZUS o wszelkich zmianach w stosunku do danych wykazanych w zgłoszeniach do ubezpieczeń. Pracodawca powinien informować o zmianie w terminie 7 dni od jej zaistnienia bądź stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie lub otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez ZUS.
WAŻNE!
O zmianie danych wykazanych w zgłoszeniu do ubezpieczeń pracodawca musi zawiadomić ZUS w terminie 7 dni od jej zaistnienia.
Jeśli zmiana dotyczy tytułu ubezpieczenia, rodzajów ubezpieczeń czy terminów ich powstania, pracodawca powiadamia ZUS o tej zmianie przez:
- złożenie wyrejestrowania z ubezpieczeń (na druku ZUS ZWUA), a następnie
- ponowne zgłoszenie do ubezpieczeń (na druku ZUS ZUA) zawierające prawidłowe dane.
W przypadku pracownika, który mimo uzyskania prawa do emerytury pozostaje w zatrudnieniu, zmieni się kod tytułu ubezpieczenia – zmieni się piąta cyfra tego kodu (prawo do emerytury oznacza się cyfrą 1). Zawieszenie wypłaty emerytury z powodu osiągania wynagrodzenia, które przekracza dopuszczalne limity, nie oznacza braku uprawnień do świadczenia. Państwa pracownik jest już emerytem i informacja o tym powinna być zgłoszona do ZUS.
Oznacza to, że powinni Państwo:
- wyrejestrować pracownika z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego z dotychczasowym kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 00, podając jako kod przyczyny wyrejestrowania „600” („inna przyczyna wyrejestrowania”), a następnie
- ponownie zgłosić pracownika do ubezpieczeń z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 10.
Zgłoszenie tej zmiany powinno nastąpić w terminie 7 dni licząc od dnia uzyskania informacji o uzyskaniu przez pracownika prawa do emerytury.
Podstawa prawna
- art. 36 ust. 7, ust. 10, ust. 13 i ust. 14 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),
- załącznik nr 17 do rozporządzenia z 24 czerwca 2008 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (DzU nr 112, poz. 717).