Dofinansowanie do wynagrodzenia - schorzenia specjalne a schorzenia szczególne

Mateusz Brząkowski
rozwiń więcej
Schorzenia specjalne a schorzenia szczególne. /Fot. Fotolia / Fotolia
Dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego zwiększa się w przypadku występowania schorzeń specjalnych. Schorzenia specjalne należy odróżniać od schorzeń szczególnych. Jak należy to robić? Jakie jest stanowisko BON w tej sprawie?

Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j.t. DzU 2011 r. nr 127, poz. 721), dalej ustawa, w poszczególnych przepisach uzależnia przyznanie pracodawcy dodatkowych przywilejów od zatrudniania określonej kategorii osób niepełnosprawnych. W przypadku możliwości uzyskania podwyższonej kwoty dofinansowania do wynagrodzenia chodzi o pracowników niepełnosprawnych posiadających tzw. schorzenia specjalne. Pracodawca musi je odróżnić od tzw. schorzeń szczególnych.

Autopromocja

Wyższe dofinansowanie do wynagrodzenia – schorzenia specjalne

Przepis art. 26a ust. 1b ustawy w brzmieniu ustanowionym przez ustawę z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 226, poz. 1475) stanowi, że kwoty dofinansowania do wynagrodzenia zwiększa się o 40% najniższego wynagrodzenia w przypadku osób niepełnosprawnych, w odniesieniu do których orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz niewidomych (tzw. schorzenia specjalne).

Polecamy również serwis: Wynagrodzenia

Wyjaśnienia BON – osoba niewidoma

Zgodnie z wyjaśnieniami Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób niepełnosprawnych opublikowanych na stronie www.niepelnosprawni.gov.pl z punktu widzenia orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, za osoby niewidome można uznać osoby legitymujące się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności z symbolem przyczyny niepełnosprawności 04 – O, natomiast osoby będące w posiadaniu orzeczenia ustalającego inny stopień niepełnosprawności niż znaczny, można uznać za niedowidzące w zależności od stopnia upośledzenia wzroku.

Jednakże mając na uwadze ograniczenia funkcjonalne, które napotykają w procesie rehabilitacji zawodowej osoby z poważnymi dysfunkcjami narządu wzroku oraz cel, jaki przyświecał ustawodawcy przy wprowadzeniu rozwiązania zawartego w art. 26a ust. 1b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – to jest zapewnienie wyższego poziomu wsparcia na zatrudnienie osób niepełnosprawnych mających istotne trudności w wejściu i utrzymaniu się na rynku pracy – BON przyjął, iż określenie osób z dysfunkcją narządu wzroku wyrażone w przedmiotowym przepisie za pomocą potocznego sformułowania „osoba niewidoma” obejmuje swoim zakresem osoby z dysfunkcją narządu wzroku w stopniu znacznym i umiarkowanym.

Dodatkowo zostało to potwierdzone w stanowisku Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych z dnia 3 marca 2011 r. (BON-I-5232-13-PM/11). Wskazano w nim, że potoczne sformułowanie „osoba niewidoma” obejmuje swoim zakresem osoby z dysfunkcją narządu wzroku (04-O) w stopniu znacznym i umiarkowanym.

W związku z nowym brzmieniem przepisu art. 26a ust. 1b ustawy, który obowiązuje od 1 stycznia 2011 r. wątpliwości pracodawców budzi przede wszystkim zawarte we wskazanym zapisie sformułowanie „orzeczono”.

W stanowisku z dnia 2 marca 2011 r. (BON-I-5232-11-PM) stwierdzono: „W zależności od tego, jaki przepis ustawy przewiduje szczególnie uprawnienia dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne z tzw. szczególnymi (specjalnymi) schorzeniami, czyli z chorobami psychicznymi, upośledzeniem umysłowym, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, epilepsją lub niewidome, odmienne są wymogi odnośnie ich potwierdzania. (…) W odróżnieniu od art. 26a ust. 1b ustawy, art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b tejże ustawy nie wskazuje sposobu potwierdzania schorzenia. Oznacza to, że schorzenia szczególne na potrzeby art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy może być potwierdzone także zaświadczeniem lekarskim”.

Zobacz również: Orzeczenia o niepełnosprawności - szczególne przypadki

Odnosząc się do schorzeń zawartych w art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b tejże ustawy w stanowisku z dnia 31 sierpnia 2011 r. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych (BON-I-52311-342-2-LK/2011) stwierdziło: „Stosownie do dotychczasowej praktyki potwierdzonej orzecznictwem sądów administracyjnych (zob. wyrok WSA w Warszawie z dnia 3 listopada 2009 r. III SA/Wa 718/09) schorzenia te dokumentuje się orzeczeniami, o których mowa w art. 3, 4a, 5 lub 62 ustawy potwierdzającymi niepełnosprawność w rozumieniu ustawy, innymi orzeczeniami lub zaświadczeniami lekarskimi. Sytuacja ta nie uległa zmianie po 1 stycznia 2011 r. ponieważ zmiany odnoszące się do dokumentowania szczególnych schorzeń dotyczyły tylko art. 26a ust. 1b ustawy. (…) Użycie w art. 26a ust. 1b ustawy wyrazu „orzeczono” oznacza, że dokumentem potwierdzającym wspomniane schorzenia musi być orzeczenie (lub wyrok rozstrzygający w zakresie objętym tym orzeczeniem). Ustawodawca nie ustanowił warunku co do lokalizacji potwierdzenia schorzenia w orzeczeniu. Zatem to, że osoba legitymuje się danym orzeczeniem jest osobą, u której stwierdzono szczególne schorzenia może wynikać z sentencji, symbolu przyczyny niepełnosprawności, wskazań czy uzasadnienia. Jeżeli zatem w orzeczeniu, o których mowa w art. 5 lub art. 62 ustawy, w uzasadnieniu dodatkowo wskazano np. że dana jest psychicznie chora (co miało miejsce szczególnie w dawniej wydawanych orzeczeniach) lub, że potrzebuje wsparcia przewidzianego dla osób z epilepsją – to jest to wystarczające, by uznać, że orzeczenie to potwierdza te szczególne schorzenia”.

Ważne – schorzenia szczególne

Natomiast w innych sytuacjach znajdą zastosowanie przepisy prawne dotyczące schorzeń uzasadniających obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych (tzw. szczególne schorzenia). Wyróżniamy je na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 września 1998 r. w sprawie rodzajów schorzeń uzasadniających obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz sposobu ich obniżenia (DzU 1998 r. nr 124, poz. 820), które zostało wydane na podstawie art. 21 ust. 7 ustawy. Zgodnie z § 1 powyższego rozporządzenia zaliczamy do nich:

  1. chorobę Parkinsona,
  2. stwardnienie rozsiane,
  3. paraplegię, tetraplegię, hemiplegię,
  4. znaczne upośledzenie widzenia (ślepotę) oraz niedowidzenie,
  5. głuchotę i głuchoniemotę,
  6. nosicielstwo wirusa HIV oraz chorobę AIDS,
  7. epilepsję,
  8. przewlekłe choroby psychiczne,
  9. upośledzenie umysłowe,
  10. miastenię,
  11. późne powikłania cukrzycy.

Na podstawie art. 21 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy wskaźnik zatrudniania osób niepełnosprawnych, od którego wysokości zależy wysokość miesięcznej wpłaty do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, może zostać obniżony w razie zatrudnienia osób niepełnosprawnych ze schorzeniami szczególnymi. Umożliwia to pracodawcy zwolnienie bądź obniżenie obowiązkowych wpłat na PFRON. Sposób obniżania wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zróżnicowany dla pracodawców rozliczających się na zasadach ogólnych (6%) i dla pracodawców mających ustawowy wskaźnik zatrudniania osób niepełnosprawnych w niższej wysokości.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...