Kiedy można zatrudnić obcokrajowców na stanowiskach samorządowych

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
rozwiń więcej
Jesteśmy jednostką samorządową. Planujemy przyjęcie kilku nowych pracowników na stanowiska urzędnicze. W jakich sytuacjach można obecnie nie stawiać kandydatom do pracy wymogu posiadania obywatelstwa polskiego? Czy w regulaminie naszej jednostki możemy przyjąć, że zatrudnienie na każdym stanowisku urzędniczym wymaga posiadania obywatelstwa polskiego?

RADA

Autopromocja

Wymogu posiadania obywatelstwa polskiego od pracownika samorządowego nie stosujemy do osób, których praca nie jest bezpośrednio związana z koniecznością szczególnej lojalności w stosunku do państwa. Przyjęcie, że posiadanie polskiego obywatelstwa jest wymagane na każdym stanowisku urzędniczym, nie jest możliwe.

UZASADNIENIE

Jednym z wymagań nakładanych na pracowników samorządowych jest posiadanie obywatelstwa polskiego (art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych). W poprzednio obowiązujących przepisach dotyczących pracowników samorządowych nie było w tym zakresie jakichkolwiek wyjątków. Od 1 stycznia 2009 r. wprowadzono możliwość zatrudnienia w samorządzie w niektórych sytuacjach także osób, które nie posiadają obywatelstwa polskiego. Muszą jednak zostać w tym zakresie spełnione pewne warunki.

Przede wszystkim taka możliwość została ograniczona do osób, które są obywatelami UE lub obywatelami innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium RP (np. obywatele Norwegii, Szwajcarii). Nawiązanie stosunku pracy w samorządzie z taką osobą jest możliwe jedynie na podstawie umowy o pracę. Wyłączono zatem spod tej możliwości wybór i powołanie, czyli pozostałe 2 formy zatrudnienia w samorządzie.

WAŻNE!

Od 1 stycznia 2009 r. w samorządzie mogą być zatrudniani obcokrajowcy.

Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa (art. 11 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Ponadto taka osoba powinna wykazać się znajomością języka polskiego potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej, np. dyplomem ukończenia studiów na kierunku filologia polska, zaświadczeniem o zdanym egzaminie resortowym w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Pełny wykaz dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej.

Ograniczenia polegającego na zakazie bezpośredniego lub pośredniego udziału we władzy publicznej oraz dotyczącego prac związanych z ochroną generalnych interesów państwa nie można traktować zbyt szeroko. Na pewno nie można zatrudniać obcokrajowców na stanowiskach, na których praca wiąże się z dostępem do tajemnic państwowych, upoważnieniem do wydawania decyzji administracyjnych. Nie można jednak uznać za takie np. stanowisk administracyjnych, w kadrach, w księgowości.

Wyznaczenie stanowisk, na których mogą być zatrudnieni cudzoziemcy, to rola kierownika jednostki. To on podejmuje decyzję, o zatrudnienie na jakich stanowiskach mogą się ubiegać obcokrajowcy. Jednak to, że ustawa o pracownikach samorządowych nie przybliża tej problematyki, nie oznacza, że kierownik ma w tym zakresie pełną swobodę. Przede wszystkim trzeba pamiętać o zakazie dyskryminacji w zatrudnieniu obywateli innych państw członkowskich UE.

Obywatel państwa członkowskiego może składać wnioski o zatrudnienie lub oferty pracy oraz zawierać i kontynuować umowę o pracę w innym państwie członkowskim, przy czym nie może być w żaden sposób dyskryminowany. Zakazane są w szczególności takie praktyki, jak określenie wskaźnika liczbowego pracowników pochodzących z państwa przyjmującego, stosowanie ograniczeń dotyczących ogłoszeń w sprawie rekrutacji oraz ustalanie specjalnych procedur rekrutacji lub rejestrowania w odniesieniu do pracowników pochodzących z innego państwa członkowskiego UE.

Traktat Ustanawiający Wspólnotę Europejską zawiera pewne ograniczenia swobody przepływu osób. Można je podzielić na dwie grupy:

  • względy porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego i zdrowia publicznego,
  • zatrudnienie w administracji publicznej.

Akty prawne UE nie dookreślają pojęcia „administracji publicznej” w kontekście ograniczenia swobody przepływu pracowników. Ze względu jednak na wyjątkowy charakter ograniczeń powinno ono być rozumiane wąsko, jako dostęp do pracy wymagającej udziału w sprawowaniu władzy państwowej wymagającej ochrony interesów tego państwa. Dotyczy zatem tej grupy stanowisk, które są związane z wymogiem zachowania szczególnej lojalności wobec danego państwa.

PRZYKŁAD

W regulaminie urzędu gminy wskazano, że zatrudnienie na każdym stanowisku urzędniczym wymaga posiadania obywatelstwa polskiego. Przy naborze na stanowisko kierownika działu organizacyjnego zgłosił się obywatel Litwy, który posiadał wymagane kwalifikacje, a także potwierdzoną znajomość języka polskiego. Odmówiono mu zatrudnienia ze względu na brak obywatelstwa polskiego, co wyraźnie wskazano w piśmie do tej osoby. W takim przypadku kandydat może zarzucić urzędowi gminy dyskryminację w dostępie do zatrudnienia. Przepisy wewnętrzne w urzędzie są bowiem sprzeczne z przepisami unijnymi w tym zakresie.

Podstawa prawna:

  • art. 6, art. 11 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458),
  • art. 39 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (DzU z 2004 r. nr 90, poz. 864/2),
  • załącznik nr 2 do rozporządzenia z 24 stycznia 2007 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (DzU nr 13, poz. 82 ze zm.).
Kadry
Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

Komornicy mogą pracować tylko do 65. roku życia. Sprawę bada TK
30 kwi 2024

Obowiązuje konstytucyjna zasada wolności pracy i swoboda wykonywania zawodu. Niemniej jednak przepisy ustawowe mogą wprowadzać kryteria, które ograniczają tą wolność. Tak też jest w przypadku komorników, którzy mogą pracować tylko do 65. roku życia. Czy to jest sprawiedliwe? Czy ma miejsce dyskryminacja komorników ze względu na wiek? Szczególnie jeżeli stan psychofizyczny pozwala na świadczenie pracy. Sprawę bada TK. 

pokaż więcej
Proszę czekać...