Nabór na wolne stanowiska urzędnicze (w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze) jest otwarty i konkurencyjny (art. 11 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych). W ustawie o pracownikach samorządowych nie zdefiniowano pojęć „nabór otwarty” i „nabór konkurencyjny”. Należy jednak przyjąć, że otwartość oznacza, iż każdy zainteresowany powinien mieć możliwość przystąpienia do rekrutacji, zaś konkurencyjność, że pracę powinni dostawać najlepsi kandydaci, najlepiej spełniający stawiane wymagania.
Przebieg naboru
Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko, a także informację o jego wynikach należy umieścić w Biuletynie Informacji Publicznej (dalej: BIP) oraz na tablicy informacyjnej jednostki.
W sytuacji gdy w ciągu trzech miesięcy od nawiązania stosunku pracy z osobą wyłonioną w drodze naboru zaistnieje konieczność ponownego obsadzenia tego samego stanowiska, można nie przeprowadzać ponownie całej procedury, tylko zatrudnić kolejną osobę z listy najlepszych kandydatów.
Ani w ustawie o pracownikach samorządowych, ani w innych powszechnie obowiązujących przepisach nie określono kryteriów (poza ogólną zasadą otwartości i konkurencyjności), jakimi powinni się kierować prowadzący nabór przy wybieraniu do pracy na wolne stanowisko urzędnicze. Nie określono też, jakimi metodami należy prowadzić selekcję.
Bez otwartego naboru
Opisane zasady naboru dotyczą pracowników samorządowych zatrudnianych na stanowiskach urzędniczych (w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych) na podstawie umowy o pracę. Nie obejmują zaś pracowników samorządowych zatrudnianych na:
- podstawie wyboru lub powołania,
- stanowiskach doradców i asystentów,
- stanowiskach pomocniczych i obsługi.
Możliwe jest też obsadzenie stanowiska urzędniczego z pominięciem procedury naboru w drodze przeniesienia osoby, która jest już pracownikiem samorządowym.
Praca tymczasowa
Z pominięciem procedury naboru dopuszczalne jest też niekiedy tymczasowe angażowanie do wykonywania prac urzędniczych:
- jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na okres do 3 miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami (art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych),
- w celu zastępstwa pracownika samorządowego, w związku z jego usprawiedliwioną nieobecnością (art. 12 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).
Pierwsza z możliwości dotyczy osób już wcześniej zatrudnionych u danego pracodawcy samorządowego, druga zaś może być stosowana przede wszystkim do osób niebędących pracownikami danej jednostki.
Wymagania dla danego stanowiska muszą spełniać wszyscy pracownicy, niezależnie od tego, czy pracę podejmują w wyniku otwartego i konkurencyjnego naboru, przeniesienia czy też na zastępstwo.
PRZYKŁAD: Przeniesienie sekretarki na stanowisko referenta
Pani Anna jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na stanowisku sekretarki. Czy może zostać przeniesiona na stanowisko referenta z pominięciem procedury naboru?
Tak, jeżeli przeniesienie nastąpi w ramach tej samej jednostki (tego samego pracodawcy). Sekretarka jest zaliczana do stanowisk pomocniczych i obsługi, zaś referent do stanowisk urzędniczych. W świetle art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, w ramach tej samej jednostki, dopuszczalne jest przeniesienie na stanowisko urzędnicze pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku niezaliczanym do urzędniczych. Potwierdza to art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych stanowiący, że pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny). Również w tym przepisie nie zastrzeżono, że na stanowisko zaliczane do stanowisk urzędniczych można awansować, w ramach tej samej jednostki, tylko osobę zatrudnioną na innym stanowisku urzędniczym.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, do innego pracodawcy samorządowego na stanowisko urzędnicze może być przeniesiona tylko osoba, która była dotąd zatrudniona na stanowisku zaliczanym do urzędniczych. Takie przeniesienie może nastąpić na wniosek lub za zgodą pracownika, w drodze porozumienia pracodawców (art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych).
Podstawa prawna
- Art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1 i 2, art. 21 i 22 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych – Dz.U. nr 223, poz. 1458; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 229, poz. 1494.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych – Dz.U. nr 50, poz. 398; ost. zm. Dz.U. z 2009 r. nr 220, poz. 1721.