● Jakie są, według Pana, trendy i perspektywy w zakresie zarządzania kadrami dzisiaj, w zmieniających się warunkach rynkowych w Europie?
Trzy ostatnie lata były dla większości firm pełne wyzwań i postawiły osoby odpowiedzialne za HRM przed koniecznością podejmowania trudnych decyzji (redukcja zatrudnienia, zamrożenie rekrutacji oraz wynagrodzeń), będących wynikiem kompromisu między długoterminowymi celami a krótkoterminowymi potrzebami. Sądzę, że w zarządzaniu personelem wyraźnie zaczęły dominować dwa trendy – elastyczność oraz zróżnicowanie. Najbardziej widocznym przejawem elastyczności jest wzrost wykorzystania pracowników tymczasowych oraz innych elastycznych form zatrudnienia, jak outsourcing.
Z kolei zróżnicowanie to umiejętność zarządzania talentami wewnątrz organizacji, tak aby można było – poprzez programy szkoleniowe oraz świadczenia i korzyści pozapłacowe – zatrzymać najlepszych pracowników w firmie i sprawić, by czuli się w niej wyjątkowo. Przedsiębiorstwa, którym udaje się utrzymać i zmotywować kluczowych pracowników, najszybciej odżyją po kryzysie.
● W warunkach nieustannej zmiany w gospodarce, jak też wewnątrz firm, np. wtedy, kiedy firma chce wprowadzić głębokie zmiany, potrzebne jest silne przywództwo. Jaki styl przywódczy jest w takim przypadku najbardziej efektywny?
Styl przywództwa, który moim zdaniem jest najbardziej efektywny w warunkach ciągłych zmian, to styl... oparty na szczerości. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia ze stylem autorytarnym, partycypacyjnym czy delegacyjnym lub ich kombinacją. To, co liczy się najbardziej, to zbudowanie w zespole świadomości wyzwań i wysiłków, niezbędnych do osiągnięcia celów. Najważniejsza w zarządzaniu jest uczciwość w stosunku do współpracowników, konsekwencja we wdrażaniu strategii, a także podejmowanie wysiłku związanego z komunikowaniem trudnych decyzji.
● Ostatnio coraz więcej mówi się o partnerstwie biznesowym działu personalnego, jest to naprawdę „gorący” temat. W jaki sposób menedżerowie HR mogą stać się takim partnerem dla biznesu?
Z mojego doświadczenia w zakresie rekrutacji dyrektorów HR oraz ze zrozumienia potrzeb dyrektorów zarządzających, menedżerów HR oraz ich wewnętrznych klientów wynika, że aby być prawdziwym partnerem biznesowym, menedżerowie HR muszą w większym stopniu wpływać na innych członków zarządu w procesie podejmowania decyzji biznesowych poprzez:
- prezentowanie bardziej finansowego podejścia, aby kalkulować wpływ złych decyzji w zakresie HRM na wyniki finansowe (w krótkim, średnim oraz długim okresie),
- uświadamianie menedżerów, jak mogą rozwijać kompetencje pracowników (w szczególności przez wskazywanie korzyści, jakie wynikają z czasu i pieniędzy zainwestowanych w szkolenia),
- przewidywanie potrzeb oraz oferowanie proaktywnych, a nie reaktywnych działań w rekrutacji.
● Jaki zatem wymierny wpływ mają inicjatywy w zakresie HRM na biznesową strategię firmy?
Właściwa polityka rekrutacyjna jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na pozytywne wyniki finansowe w firmie. Poprzez rekrutację, rozwój oraz zatrzymanie właściwych pracowników menedżerowie HR mają bezpośredni wpływ na rachunek zysków i strat całego przedsiębiorstwa – redukując koszty rekrutacji, koszty szkolenia nowych pracowników oraz podnosząc przychody, ponieważ efektywność zmotywowanych pracowników oraz ich wartość dodana dla firmy jest o wiele wyższa.
● Jest Pan międzynarodowym ekspertem w rekrutowaniu specjalistów w takich sektorach, jak: usługi finansowe, technologia, media i telekomunikacja, przemysł, usługi biznesowe.
W jakim stopniu zarówno tradycyjne, jak i nowoczesne rozwiązania w procesie rekrutacji współtworzą efektywność firmy?
● Jakie są Pana doświadczenia w tym zakresie?
Znajomość ludzi, którzy są na Twoim rynku, oraz tego, jak się rozwijają, zawsze będzie najlepszym sposobem na rekrutację. Nowe technologie (portale społecznościowe, kreatywny employer branding, aplikacje rekrutacyjne na i-phone, rekrutacyjne fora on-line) mogą przyspieszyć pierwszy kontakt oraz umożliwić dotarcie do szerszej grupy osób bardziej niż w tradycyjny sposób. Jednak najważniejsze działania, czyli budowanie relacji oraz utrzymywanie stałego kontaktu z osobami, które mogą stać się Twoimi pracownikami, najlepiej wykonywać tradycyjnie – poprzez spotkania twarzą w twarz. To jest reguła dla każdej branży, bez wyjątku. W realizacji tej zasady leży też sukces, jaki odnosimy w naszej firmie od 35 lat.
● Jakiej rady udzieliłby Pan menedżerom HR, którzy chcą skutecznie rekrutować i efektywnie zarządzać ludźmi w obecnych warunkach rynkowych?
Przede wszystkim przewiduj i bądź proaktywny! Bierz udział w konferencjach dla dyrektorów finansowych, dyrektorów sprzedaży oraz dyrektorów IT, aby zrozumieć, jak zmienia się ich świat i jak te zmiany wpływają na ich potrzeby w zakresie HR. Tak jak każda firma FMCG zrobiłaby, aby zrozumieć potrzeby konsumpcyjne swojej grupy docelowej.
● Dziękuję za rozmowę.
Jérôme Lafuite
dyrektor zarządzający w firmie doradztwa personalnego Michael Page International, specjalizującej się m.in. w rekrutacji kadry menedżerskiej średniego i wyższego szczebla w dziedzinie finansów i księgowości.