Efektywność biznesowa dzięki pracy zespołowej w Kompanii Piwowarskiej – studium przypadku

Paweł Berłowski
rozwiń więcej
Z myślą o większej efektywności biznesowej Region Centrum Kompanii Piwowarskiej wraz z firmą partnerską podjęły się realizacji projektu, który został nazwany „Silniejsi Razem” i już sama nazwa w sposób bezpośredni mówi o celach programu.

Region Centrum zatrudnia ponad 360 osób. Składa się na niego przede wszystkim dział sprzedaży (cztery Dystrykty), cztery działy własnej dystrybucji, dzięki którym zaopatrywane są sieci międzynarodowe, dystrybutorzy oraz klienci hurtowi. Bardzo ważnym działem jest regionalny Trade Marketing, który zajmuje się przełożeniem pewnych strategii na indywidualne działanie w konkretnych miejscach. W ramach Regionu funkcjonuje również dział kontroli kredytów, bo tam, gdzie prowadzi się sprzedaż, jest też windykacja i zarządzanie należnościami oraz zabezpieczeniami. Jest też regionalny kontroler finansowy, który dba o efektywne sposoby wykorzystywania środków finansowych, oraz dział personalny.

Autopromocja

Przy rozbudowanej strukturze i silnej specjalizacji poszczególnych działów dla sprawnego funkcjonowania Regionu i realizacji celów biznesowych trzeba stosować zasady pracy zespołowej. Kluczowa jest otwarta komunikacja w zakresie wzajemnych oczekiwań, umiejętność wyjaśnienia sytuacji konfliktowych na pograniczu odpowiedzialności poszczególnych działów, zrozumienie i akceptacja celów całego Regionu oraz aktywna współpraca w ich realizacji (poprzez np. branie pod uwagę celów innych działów przy planowaniu swojej pracy). Im niżej w hierarchii firmy, tym bardziej cele te są dostosowywane do specjalizacji danego działu czy stanowiska, przez co ginie obraz całości. Na przykład w Regionie Centrum pewne cele na poziomie dystrybucji nie wspierały wystarczająco celów sprzedażowych. Koncentracja tylko na celach swojego działu zawsze powoduje narastającą frustrację i brak porozumienia.

Potrzeba zmiany

Tuż przed rozpoczęciem wdrażania projektu w Regionie Centrum zatrudniono wielu nowych pracowników. W zespole top managementu, czyli kierowników raportujących bezpośrednio do dyrektora Regionu, mniej więcej 70 proc. pracowników to osoby nowe – z awansu lub takie, które przyszły z innych firm. W Regionie funkcjonowały klasyczne wzorce współpracy międzyfunkcyjnej, czyli koncentrowano się na celach i procedurach swoich działów. Sytuacja rynkowa spowodowała, że pojawiły się nowe wyzwania – branża piwowarska przeżywała kryzys. Na przykład podniesienie przez rząd akcyzy na piwo w marcu 2009 roku spowodowało bardzo duży spadek sprzedaży (o ok. 12,5 proc. w całej branży). W związku ze zmianą sytuacji rynkowej okazało się, że stare metody pracy nie wystarczały do utrzymania efektywności biznesowej. Region znalazł się w obliczu koniecznych zmian.


Cele i przebieg programu

Dla Kompanii Piwowarskiej ważne było stworzenie silnego i wspierającego się zespołu zarządzającego Regionem. Chodziło tu o kierowników poszczególnych działów, którzy mieli dawać przykład współpracy wszystkim pracownikom. Dzięki temu możliwa była koncentracja na wspólnych celach i wzajemne wsparcie udzielane sobie przez poszczególne funkcje w Regionie.

Kolejnym celem było zidentyfikowanie i wyeliminowanie tego, co przeszkadza we właściwej współpracy i komunikacji. Najistotniejszym, a zarazem największym wyzwaniem okazało się skłonienie menedżerów do poszukiwania wspólnych rozwiązań. Mimo dobrych chęci i otwartości efekty były słabe, a niecierpliwość coraz większa. Dyrektor Regionu Centrum wraz z działem HR sprecyzowali problemy i stworzyli wstępną koncepcję programu, który mógł pomóc przełamać impas i wprowadzić niezbędne zmiany. Do realizacji programu zaproszono firmę House of Skills.

Na początku programu „Silniejsi Razem” odbyło się spotkanie dyrektora Regionu Centrum, działu HR i przedstawiciela firmy doradczej, podczas którego wszyscy mogli wyrazić wzajemne oczekiwania w stosunku do projektu i zbudować zaufanie, podzielić role i odpowiedzialność w projekcie. W kulturze organizacyjnej polskich przedsiębiorstw dla dobrego funkcjonowania zespołu rola lidera jest absolutnie kluczowa. Aby dokonała się zmiana, lider musi zaakceptować proces jej wprowadzania oraz wierzyć, że warto tę zmianę wprowadzać i że jest gotów aktywnie się zaangażować. Lider musi być właścicielem tego projektu, a konsultant zewnętrzny musi być przekonany, że po drugiej stronie ma partnera, który chce zmian. W innym wypadku można próbować wdrażać różne rozwiązania, ale ich skuteczność będzie niezadowalająca.

Podczas wspomnianego spotkania został zawarty kontrakt i konsultanci House of Skills zaczęli od przygotowania koncepcji projektu, który został podzielony na dwa etapy – pierwszym objęty był zespół top managementu Regionu Centrum, drugim zespoły menedżerów w Dystryktach.

Pierwszy etap był najważniejszy – sukces na tym poziomie był niezbędny do powodzenia na pozostałych poziomach. Przygotowanie dobrego programu dla zespołu kluczowych menedżerów wymaga czasu i jest sporą inwestycją. Każdy zespół zarządzający ma własną specyfikę i dlatego każdorazowo trzeba przygotowywać program warsztatu dla konkretnego zespołu, konkretnych ludzi i wyzwań, z którymi się oni mierzą.

Program rozpoczynał się od procesu diagnozy na poziomie indywidualnym. W tym wypadku wykorzystano narzędzie Extended DISC oraz wywiady indywidualne nt. funkcjonowania zespołu, roli lidera oraz oczekiwań dotyczących dalszej współpracy. Dzięki temu doradca dowiedział się, jak każdy z uczestników rozumie zespół, jego cele, silne i słabe strony oraz jak postrzega relacje między członkami zespołu oraz zespołu z resztą organizacji, jakie są style przywództwa i komunikacji. Na podstawie tych informacji dopracowano program, który został zaprezentowany liderowi przed rozpoczęciem warsztatów.

Kluczowymi elementami tego programu było uświadomienie uczestnikom, jak oni postrzegają zespół oraz jego mocne i słabe strony. Wykorzystano tu m.in. wiedzę z wywiadów. Skonfrontowano zespół z tym, co członkowie sami ujawnili podczas indywidualnych sesji. Ta wiedza bywała bolesna i trudna do zaakceptowania, ale bywała też bardzo wspierająca.

Przeprowadzono ćwiczenia dające możliwość sprawdzenia synergicznej pracy zespołu. W tym celu wykorzystano ćwiczenie „Dolina Królów”, podczas którego uczestnicy podzieleni na zespoły pracują nad określonym dylematem decyzyjnym. Gdy zespołowi uda się osiągnąć efekt synergii, jego członkowie mają zazwyczaj poczucie sukcesu, udowadniając sobie, że wspólnie pracując, osiągają więcej, niż gdy działają samodzielnie.

Bardzo ważnym elementem warsztatu była sesja informacji zwrotnej dotyczącej wzajemnych oczekiwań, zarówno na poziomie oczekiwań biznesowych, jak i oczekiwań odnoszących się do sposobu wzajemnej komunikacji. Jakość współpracy między członkami zespołu zarządzającego przenosi się na cały Region, dlatego świadomość wzajemnych oczekiwań wobec poszczególnych osób była bardzo ważna. Na koniec wspólnie wyłoniono obszary, nad którymi należy pracować po zakończeniu warsztatów.


Wdrażanie ustaleń

Jednym z problemów, z jakimi borykał się zespół zarządzający, było to, że formuła spotkań top managementu Regionu nie funkcjonowała prawidłowo. Do tej pory dyrektor był odpowiedzialny za każde spotkanie. Skoro wszyscy członkowie byli równoprawnymi uczestnikami tych spotkań, należało tak zmienić formułę, by każdy rotacyjnie je przygotowywał i aktywnie w nich uczestniczył. Wypracowano ramową agendę, która zawiera stałe elementy, np. przegląd wyników, raport finansowy, ale także moduły edukacyjne, gdzie jeden dział zapoznaje innych ze specyfiką swojego obszaru. Na przykład osoby z działu dystrybucji tłumaczą wskaźniki i procedury, które ich obowiązują.

Wyzwaniem było równoczesne wyznaczanie indywidualnych celów z odpowiedzialnością za cały Region i współpracę na tym tle z innymi. Przy konstruowaniu kolejnego rocznego planu operacyjnego zaangażowane były wszystkie działy, które uzgodniły między sobą podział ról w realizacji tego planu, co później znalazło swoje odzwierciedlenie w wyznaczonych celach.

Zespół top managementu postanowił zaprosić do pisania planu operacyjnego jak największą rzeszę uczestników – pracowników z poziomu kierowników sprzedaży – ASM (Area Sales Manager), specjalistów Trade Marketingu i kierowników Depotów. Przy okazji był to też proces edukacyjny. Stworzono grupy, które pracowały nad kilkoma różnymi obszarami – np. jedna grupa dostała materiał z wynikami za poprzedni okres, strategię marki i miała opracować plan działań dla Żubra (jedna z marek piwa Kompanii Piwowarskiej). W ten sposób powstał plan operacyjny Regionu.

Ustalono też matrycę odpowiedzialności, czyli bloki tematyczne i wybrano osoby z zespołu top managementu, które były odpowiedzialne za konkretny cel. Ten cel dotyczył nie tylko konkretnego działu, ale wszystkich. Tak przygotowany plan operacyjny należało uzasadnić i obronić przed zarządem firmy.

Kolejnym ważnym elementem wdrożonym po warsztacie było zarządzanie problemami. Ustalono, że poszczególni członkowie zespołu będą się tak ze sobą komunikować, aby nie eskalować problemów i rozwiązywać je na jak najniższym poziomie (żeby błahe sprawy nie trafiały do samego dyrektora). W odpowiedzi na to wyzwanie powstał zespół MFT – Multi Functional Team. W jego skład wchodzą osoby z poszczególnych działów. Jest to zespół regionalny rozwiązujący problemy dotyczące całego Regionu pojawiające się więcej niż w jednym dziale.

Program kaskadowania

Dla sukcesu Regionu ważne było poprawienie współpracy i komunikacji także na niższych szczeblach organizacji, dlatego niezwłocznie uruchomiono drugi etap programu, czyli na poziomie czterech Dystryktów. Te Dystrykty nazwano Naszą Małą Ojczyzną. Sukces biznesowy na poziomie Dystryktu zależy od współpracy przedstawicieli kilku działów: sprzedaży, logistyki, marketingu, finansów i kredytów oraz HR. Nie do końca dało się przenieść pewne mechanizmy, które zadziałały na poziomie zespołu zarządzającego Regionem na poziom zespołów dystryktowych, choćby dlatego, że w warsztatach dystryktowych brało udział już nie 10, ale nawet do 20 osób.


Kluczowy zespół w Dystrykcie stanowi sprzedaż. Dlatego warsztat dystryktowy został podzielony na dwie części. Pierwsza część przeznaczona była tylko dla kierowników sprzedaży i kierownika Dystryktu. Otrzymali oni informację zwrotną na podstawie badania Extended DISC. Była to część poświęcona budowaniu lepszych więzi między nimi jako członkami zespołu, przypominająca nieco to, co działo się wcześniej w zespole zarządzającym Regionu. Na tę część warsztatu przeznaczono 5 godzin, dzięki czemu członkowie zespołu sprzedaży mogli się lepiej poznać i zrozumieć swoją różnorodność, którą wnoszą do wspólnej pracy.

W drugiej części warsztatu uczestniczyli wszyscy, czyli do zespołu kierowników sprzedaży dołączyli menedżerowie działu logistyki, marketingu, kredytów i HR. W tej części uczestniczył też dyrektor Regionu. W tym procesie duży nacisk położono na ujawnienie i zrozumienie wzajemnych oczekiwań w stosunku do każdego z działów. Wszystkie zostały wizualizowane, dzięki czemu powstał obraz kluczowych wyzwań dla danego Dystryktu. Pracownicy reprezentujący poszczególne działy mieli możliwość odniesienia się do oczekiwań skierowanych wobec nich przez pozostałe działy. Ujawniono wiele problemów. Niektóre z nich dotyczyły Dystryktu, jak również zidentyfikowano problemy, które należało rozwiązać na forum całego Regionu. Jeśli było to możliwe, problem rozwiązywano podczas warsztatu, a jeśli nie, ustalano możliwości jego rozwiązania. Kluczowa i niezwykle pomocna (szczególnie w przypadku zagadnień wykraczających ponad Dystrykt) była obecność dyrektora Regionu i jego oczekiwania w stosunku do współpracy poszczególnych działów. Wiarygodność całego procesu wzmocniło to, że dyrektor zobowiązał się rozwiązać problemy na poziomie Regionu – efekty były widoczne już po kilku dniach.

Pomiar rezultatów

O rezultatach procesu świadczą m.in. wyniki badania opinii uczestników, których zapytano, na ile uważają oni ten proces za użyteczny i na ile spełnił on ich oczekiwania. Plan operacyjny, który został stworzony na warsztatach przez Region Centrum, został uznany za najlepszy plan operacyjny w ramach Kompanii Piwowarskiej. Plan ten został przedstawiony wszystkim pracownikom Regionu, tak by każdy miał świadomość, dokąd zmierza Region i jakie są jego najważniejsze cele w trudnym okresie kryzysu.

Problemy lokalne dotyczące Dystryktów były zgłaszane i rozwiązywane na warsztatach. Problemy systemowe dotyczące Regionu lub nawet całej Kompanii Piwowarskiej trafiały do dyrektora i były rozwiązywane na spotkaniu managementu Regionu albo zgłaszane do zespołu MFT. Ten zespół rozwiązywał problem i wdrażał jego rozwiązanie w Regionie. Jeżeli nie dało się rozwiązać problemu na poziomie Regionu, dyrektor Regionu mógł zaproponować pewne rozwiązanie na forum firmy. Jakość komunikacji znacznie się poprawiła.

Dalsze kroki

Region Centrum nie traktuje programu Silniejsi Razem jako pojedynczego szkolenia lub warsztatu, ale jako proces, który cały czas trwa. U top managementu Regionu widać pozytywną zmianę w sposobie komunikacji i rozwiązywania problemów. W Dystryktach jest to wciąż jeszcze niewystarczające. Zyskiem z całej inwestycji jest dobrze funkcjonujący zespół oparty na zasadach dobrej komunikacji, a więc dobrej pracy, który stanowi przepustkę do lepszych wyników w Regionie.

Kadry
Składki KRUS 2024. Termin mija 30 kwietnia
28 kwi 2024

Zostały ostatnie 2 dni. Termin płatności KRUS mija 30 kwietnia 2024 r. – rolnicy opłacają składki za II kwartał. Tabela składek KRUS 2024 wskazuje wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie. Jaka jest kwota łączna składek KRUS? Ile wynosi składka pomocnika rolnika w każdym miesiącu?

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

ZUS wypłaca w 2024 roku zasiłek przedemerytalny, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
28 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...