Problemów, trudności i przeszkód nie da się uniknąć. Niemal codziennie pojawiają się nowe. Jednak w obliczu kryzysu możemy podjąć kroki naprawcze, tak by wyjść z niego silniejszymi. Brian Tracy – przewodniczący i dyrektor wykonawczy Brian Tracy International, autor 45 książek – przypominał, by na każdy problem patrzeć jak na lekcję. Wychodząc z niej, trzeba umieć sobie odpowiedzieć na pytanie, czego się nauczyłem o sobie, co więcej wiem o samej sytuacji. Najlepiej zapisać sobie te wnioski – wtedy zawsze będziemy mogli do nich wrócić.
Wiara w siebie
W sytuacji kryzysowej przede wszystkim należy zachować spokój, nie ulegać wzburzeniu ani podnieceniu. Negatywna reakcja jest wywoływana przez lęk przed porażką. Zdobądźmy fakty, nie zaczynajmy od wyciągania pochopnych wniosków. Zadawajmy dużo pytań, by upewnić się, że dobrze rozumiemy sytuację. Zadaniem przywódcy jest wzięcie odpowiedzialności za rozwiązanie problemu. Nie może się skarżyć, krytykować i obwiniać innych. Lider bierze odpowiedzialność za zadania i sytuację, w której znaleźli się podlegli mu ludzie. – Musisz sobie uświadomić, że jesteś wystarczająco inteligentny i zdolny, żeby poradzić sobie z każdym problemem – przekonywał prowadzący. – Nigdy nie jest tak źle, jakby się wydawało. Przypomnij sobie, że udawało ci się już rozwiązywać trudne problemy w przeszłości – dodał.
Wszyscy obserwują szefa, dlatego powinien on sprawiać wrażenie, jakby miał pewność, że niezależenie od tego, jaki nie byłby to problem, uda mu się go rozwiązać. Przyda mu się do tego kreatywność. Tracy mówił do zgromadzonych: Jesteś potencjalnym geniuszem. Szukaj nowych, lepszych, tańszych sposobów rozwiązania problemu. O rozwiązaniu powinno się myśleć cały czas i być nastawionym na działania. Im bardziej skupiamy się na rozwiązaniach, tym więcej ich znajdziemy.
Eliminowanie stresu i napięcia
Najcenniejszym zasobem każdej firmy są menedżerowie, których rozumowanie jest jasne i trafne. Stres i napięcie dezorientują i zaciemniają obraz, a to prowadzi do niekorzystnych decyzji i niewłaściwych działań. Skuteczne zmniejszenie stresu pozwoli uzyskać lepsze wyniki. Połowa problemów może być rozwiązana, gdy uświadomimy sobie, czego się boimy. Ograniczają nas strach przed błędem i krytyką. Musimy więc wyrobić w sobie nawyk odwagi. Często przejmujemy się tym, co pomyślą lub powiedzą inni, a większość ludzi w ogóle o nas nie myśli. Cenne jest uświadomienie sobie, że w biznesie odrzucenie nie ma charakteru osobistego.
Brian Tracy odnosił się nie tylko do życia zawodowego, ale także prywatnego. Przypominał, jak wychowanie ma wpływ na dalsze życie człowieka, np. nie wolno wyrabiać w dzieciach poczucia winy, a uczyć je, że zawsze mają prawo zmienić decyzję. W ten sposób dorośli ludzie nie będą robili różnych rzeczy tylko ze względu na to, co mogą sobie pomyśleć inni. Ważne byśmy umieli prosić o to, czego chcemy, a także kończyli różne prace i projekty, ponieważ niedokończone sprawy są źródłem stresu.
Jeśli potrzebujemy szukać usprawiedliwień, powinny być one pozytywne, np. takie, że wszyscy popełniają błędy.
Brian Tracy uważa, że najlepszym lekarstwem na stres, napięcie i zmartwienia jest działanie. – Bądź pochłonięty pracą, a nie będziesz miał czasu na zmartwienia – radził.