Obecnie na rynku dostępnych jest wiele produktów szkoleniowych, które doskonale można dopasować do indywidualnych wymagań. Przyjrzyjmy się szkoleniom językowym, tak aby móc maksymalnie wykorzystać przeznaczony na nie budżet, a jednocześnie zapewnić ich jak największą efektywność.
Regularne nauczanie
Najczęściej wybieranymi szkoleniami są szkolenia ciągłe, czyli takie, które odbywają się regularnie raz lub dwa razy w tygodniu. Ich największą zaletą jest to, że kursanci mają stały kontakt z językiem, dzięki czemu uczą się szybciej i efektywniej. Jednakże to właśnie te szkolenia najczęściej stają się celem cięć finansowych, chociaż to na nich najłatwiej jest zaoszczędzić, nie rezygnując z nich całkowicie. Najprostszym rozwiązaniem, które pomoże obniżyć koszty szkoleń, będzie z pewnością zmniejszenie wymiaru godzin. Jednakże można się także pokusić o obcięcie kosztów bez szkody dla kursantów. Można na przykład raz w tygodniu łączyć grupy o podobnym poziomie, nawet jeśli są to grupy o innych specjalizacjach (np. Business English oraz General English). Dotyczy to oczywiście nie tylko grup wieloosobowych, lecz także lekcji typu one-to-one. Zajęcia te mogą odbywać się w parach lub kilkuosobowych grupach o podobnym poziomie. Dodatkową zaletą łączenia w grupy osób uczących się w trybie one-to-one jest wprowadzenie do procesu nauczania elementu konkurencji, którego najczęściej na tego typu zajęciach brakuje. Jeśli w procesie uczenia się słuchacz będzie miał kontakt nie tylko ze swoim nauczycielem, lecz także z innymi słuchaczami, będzie mógł ocenić swoje postępy na tle postępów innych, co z kolei powinno pozytywnie wpłynąć na jego motywację. Ponadto kontakty z innymi osobami uczącymi się języka ćwiczą umiejętność rozumienia różnego typu wymów i akcentów. Po kilku zajęciach typu one-to-one z jednym nauczycielem słuchacz przyzwyczaja się do jednego typu wymowy i często ma trudności ze zrozumieniem innych osób. Jeśli natomiast zapewnimy mu kontakt z innymi osobami posługującymi się nauczanym językiem, unikniemy tego problemu.
Współpraca z komputerem
Innym typem szkoleń wybieranym coraz częściej przez firmy są szkolenia internetowe. Oferują one dostęp do treści szkoleniowych poprzez platformy internetowe. Główną zaletą tego typu szkoleń jest właśnie ich dostępność, gdyż kursanci sami wybierają czas i miejsce na naukę, co oczywiście wpływa znacznie na efektywność takich szkoleń. Ponadto treści zawarte w szkoleniu mogą być dowolnie modyfikowane i dopasowywane do potrzeb naszej firmy. Jeśli więc działamy w branży farmaceutycznej i mamy zamiar szkolić naszych pracowników działu sprzedaży, to możemy tak dobrać materiały szkoleniowe, aby opanowali oni przede wszystkim słownictwo z tej dziedziny. Decydując się na takie szkolenie, mamy prawo wglądu w postępy kursantów, możemy więc na bieżąco monitorować, czy szkolenie przynosi efekty i czy warto w nie nadal inwestować. I jeszcze jedno, wykupując tego typu szkolenie możemy, w zależności od podpisanej umowy, stać się jego właścicielami. W dłuższej perspektywie może to przynieść znaczące oszczędności, gdyż wykupione materiały możemy wykorzystywać do szkolenia kolejnych pracowników. Dzięki temu całkowity koszt szkolenia przeliczony na jednego kursanta jest znacznie niższy niż w przypadku innych typów szkoleń.
Wydawać by się więc mogło, że szkolenia internetowe to szkolenie doskonałe: ogólnodostępne, efektywne i tanie. Niestety, brak czynnika ludzkiego lub też urządzeń imitujących nauczyciela powoduje, że szkolenia te nie są tak efektywne, jakby się mogło wydawać. Nie dają one bowiem możliwości ćwiczenia umiejętności mówienia. Istnieją co prawda programy do rozpoznawania mowy, ale nie są one jeszcze w stanie zastąpić nauczyciela i poprawić błędów kursanta. Zanim więc zdecydujemy się na zakup szkolenia internetowego, warto zastanowić się nad szkoleniami typu blended learning.
Uczenie zmiksowane
Szkolenia typu blended learning powstały jako połączenie szkoleń internetowych i szkoleń ciągłych. Łatwo więc zgadnąć, że będą się na nie składały dwa typy zajęć: zajęcia oparte na treściach zawartych na platformie internetowej oraz zajęciach z udziałem nauczyciela.
Szkolenia tego typu mają zatem wysoką efektywność, ponieważ ich uczestnicy mają stały dostęp do interaktywnych treści szkoleniowych, a dodatkowo uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela, z którym mogą skonsultować wyniki swojej pracy. Jedynym minusem tego typu szkoleń jest ich koszt, na który składa się nie tylko koszt zakupu, a często stworzenia od podstaw, szkolenia internetowego, lecz także koszty związane z zajęciami prowadzonymi przez lektora. Oczywiście jeśli myślimy poważnie o inwestowaniu w szkolenia tego typu i planujemy prowadzić je przez dłuższy czas, obejmując nimi dużą liczbę pracowników, ich koszt w przeliczeniu na jednego pracownika ulegnie znacznemu zmniejszeniu i najprawdopodobniej będzie niższy niż w przypadku zwykłych szkoleń ciągłych. Blended learning jest więc popularny głównie w firmach, które mogą zaplanować swoje wydatki szkoleniowe z kilkuletnim wyprzedzeniem.
Zatapianie w języku
Ostatnim typem szkoleń, o których warto w tym artykule wspomnieć, są szkolenia wyjazdowe oferujące „zanurzenie się w języku”. Szkolenia te umożliwiają maksymalnie efektywne wykorzystanie poświęconego na nie czasu, ponieważ wszystkie prowadzone podczas nich dyskusje odbywają się w nauczanym języku. Tematyka zajęć jest dowolna, ale zazwyczaj koncentruje się wokół jednej określonej dziedziny, na przykład negocjacji w biznesie, zarządzania jakością czy nawet alternatywnych źródeł energii. Wszystko oczywiście zależy od tego, czym zajmuje się nasza firma i jakim szkoleniem jesteśmy zainteresowani. I to jest właśnie największy atut tego typu szkoleń. Mają one bowiem na celu imitować sytuacje z życia codziennego, a „życie codzienne” w każdej organizacji wygląda inaczej. Jeśli więc na przykład zdecydujemy się na szkolenie z zakresu zarządzania jakością i dostarczymy firmie szkoleniowej materiały dotyczące działalności naszej firmy i wprowadzonych w niej rozwiązań w zakresie zarządzania jakością, to możemy oczekiwać, że podczas szkolenia zostaną poruszone tematy związane z firmami działającymi w naszej branży, ich problemami oraz wprowadzonymi przez nie rozwiązaniami. Przez cały czas szkolenia nad wszystkim będzie czuwał nauczyciel, którego zadaniem będzie zapewnienie takich warunków, aby uczniowie czuli się tak, jak gdyby był to ich prawdziwy dzień w pracy. Nietrudno zgadnąć, że szkolenia tego typu nie należą do najtańszych, a my przecież mamy ciąć koszty, a nie je generować. Jednakże wystarczy spojrzeć na zalety tego typu szkoleń, aby przekonać się, że to, co wydaje się drogie, przynosi nam wymierne korzyści. Po pierwsze, szkolimy pracowników dokładnie w tej dziedzinie, w której chcemy, aby się szkolili; poznają więc specyficzne dla niej słownictwo, jednocześnie ćwicząc umiejętność porozumiewania się w nauczanym języku. Po drugie, uczestnicy takich zajęć mogą wykorzystać podane podczas szkoleń przykłady w swojej pracy. Rozwiązania zaproponowane w innych firmach czy rezultat twórczej pracy podczas szkolenia mogą stać się bodźcem do zmian w naszej organizacji i prowadzić do budowania jej przewagi konkurencyjnej na rynku. Szkolenia tego typu mogą stać się także doskonałym elementem motywującym dla naszych pracowników. Możemy je połączyć z wyjazdami integracyjnymi i oprócz zajęć z wybranej dziedziny podszkolić naszych pracowników z języka używanego podczas mniej formalnych spotkań. Możemy też zaproponować je jako nagrodę na przykład dla działu osiągającego najlepsze wyniki. Decydując się na takie szkolenie, dostajemy coś w rodzaju pakietu szkoleniowo-motywująco-integracyjnego, którego cena jest dużo niższa, niż gdybyśmy chcieli zaproponować naszym pracownikom każdy z elementów osobno.
Podane w artykule przykłady są przeglądem najbardziej popularnych typów szkoleń językowych. Warto jednak pamiętać, że firmy szkoleniowe mają zróżnicowane produkty i być może kontakt z nią poskutkuje wypracowaniem zupełnie innych, nowatorskich rozwiązań. Mam jednak nadzieję, że przykłady te przekonają Państwa do myślenia o szkoleniach językowych w kategoriach inwestycji na przyszłość, a więc planowania budżetu na nie w taki sposób, aby przynosiły wymierne korzyści zarówno pracownikom, jak i firmie.
UWAGA
Szkolenia typu blended learning zyskują sobie coraz większą popularność głównie dlatego, że posiadają większość zalet szkoleń internetowych: ich dostępność, możliwość adaptacji materiału oraz monitorowania wyników kursantów, jak również szkoleń ciągłych, tj. kontakt z nauczycielem i innymi kursantami.