Jak zwiększyć efektywność coachingu?

Ewelina Jupowicz
rozwiń więcej
Kieruję zespołem 25 przedstawicieli handlowych. Od sześciu miesięcy prowadzę regularny coaching z każdym z nich. W wielu przypadkach przynosi on oczekiwane korzyści, jednak w ogólnym rozrachunku rezultaty nie są satysfakcjonujące. Co zrobić, aby zwiększyć efektywność działań?

Coaching jest jednym z najbardziej skutecznych narzędzi zarządzania i poprawy zachowań uczniów. Z drugiej strony, jest procesem złożonym i długotrwałym. Efekty coachingu nie zawsze są widoczne natychmiast. Na powodzenie przedmiotowych działań ma wpływ wiele czynników, jak: poziom kompetencji ucznia, jego doświadczenie, postawa, motywacja itp.

Autopromocja

Punktem wyjścia w planowaniu coachingu jest świadomość prawidłowości związanych z uczeniem się dorosłych.

Preferencje w nauce

Podstawą szkolenia dorosłych jest cykl Kolba, którego założeniem jest przejście czterech etapów cyklu nauki, w celu doskonalenia kompetencji (zobacz schemat).

@RY1@i13/2009/008/i13.2009.008.000.0088.001.jpg@RY2@

Stopień zwiększonej koncentracji na którymś z etapów zależy od diagnozy preferencji w stosunku do stylu uczenia się podopiecznego. Brytyjscy eksperci w dziedzinie stylów uczenia się, Peter Honey i Alan Mumford, zdefiniowali cztery podstawowe style uczenia się:

Aktywne działanie

Entuzjaści – ludzie o otwartych umysłach, pozbawieni sceptycyzmu, entuzjastyczni. Zwykle najpierw działają, a następnie myślą o konsekwencjach. Są aktywni. W przypadku takich uczniów zasadne będzie skupienie się na pierwszym etapie cyklu – doświadczeniu. Ludzie ci najefektywniej uczą się, jeśli są rzuceni „na głęboką wodę”, lubią być angażowani w działanie.

Analiza działania

Myśliciele – stoją z boku i analizują doświadczenia. Lubią obserwować działanie, słuchać innych i analizować wszystkie aspekty doświadczenia. Zbierają informacje i długo formułują wnioski. Najbardziej efektywnie uczą się, jeśli mogą przeanalizować to, czego się nauczyli. W ich przypadku koncentracja na drugim etapie cyklu: analizie działania, przyniesie najlepsze rezultaty.


Logiczne wnioskowanie

Teoretycy – dopasowują obserwacje i integrują je w złożone teorie. Są perfekcjonistami, przywiązują dużą wagę do teorii, zasad, modeli i myślenia systemowego. Uczą się poprzez możliwość zaangażowania intelektu w formułowanie teorii i wniosków. W ich przypadku optymalnym działaniem jest skupienie się na etapie trzecim: wnioskowaniu.

Zamierzone planowanie

Pragmatycy – lubią sprawdzać nowe teorie, eksperymentować, aby dowiedzieć się, czy działają w praktyce. Poszukują nowych idei, niecierpliwią ich długie dyskusje. Najlepsze efekty uzyskasz, pozwalając im wprowadzać zmiany natychmiast i ćwiczyć nowe techniki. Czwarty etap cyklu: planowanie to odpowiedni dla nich etap.

Warunkiem uzyskania założonych efektów w nauce jest przejście przez wszystkie cztery etapy cyklu Kolba, jednak diagnoza indywidualnych preferencji co do stylów uczenia się twoich przedstawicieli pozwoli na optymalizację procesu poprzez zwiększenie koncentracji na odpowiednim dla preferencji etapie cyklu.

Techniki prowadzenia coachingu

Obok indywidualnych preferencji uczenia się, istotnym czynnikiem wpływającym na efektywność coachingu jest dopasowanie techniki do stopnia motywacji i umiejętności ucznia. Warunkiem przystąpienia do coachingu jest wola rozwoju i akceptacja tego narzędzia ze strony ucznia. W przeciwnym razie proces nie będzie efektywny, a udział w nim negatywnie nastawionego pracownika – bezzasadny. Oczywistą konsekwencją takiego działania będzie brak postępów w nauce i nawet jeśli uzyskamy formalną aprobatę przedstawiciela, to i tak udowodni nam, że wprowadzane elementy nie działają w praktyce. Konieczne jest więc umiejętne wprowadzenie coachingu i praca nad postawą.

W przypadku kiedy postawa ucznia jest odpowiednia, pozostaje dostosowanie techniki prowadzenia coachingu do wiedzy, doświadczenia i umiejętności przedstawiciela. Takie podejście do problemu wymaga ze strony coacha wysokiej elastyczności, gdyż w zależności od potencjału ucznia musi wejść w rolę instruktora, trenera lub inspiratora.

Spirala praktyki

W stosunku do początkującego pracownika, który nie ma wiedzy i umiejętności w obszarze, który chcemy rozwinąć, optymalną techniką jest Spirala praktyki, która składa się z czterech etapów powtarzanych aż do momentu uzyskania oczekiwanych rezultatów.

  • Etap I to wyjaśnienie i demonstracja. Na tym etapie trener powinien wyjaśnić, co zamierza zademonstrować i dlaczego jest to ważne. Przeprowadzić demonstrację, podsumować, ponownie podkreślając znaczenie i dać czas na ewentualne pytania i informacje zwrotne.
  • Etap II: przemyślenia na temat zdobytej wiedzy – ten etap należy ograniczyć czasowo, aby nie przybrał postaci niekończących się rozważań. Wystarczy poświęcić kilka minut na analizę czy sporządzenie notatek.
  • Etap III: ocena postępów – to czas na informację zwrotną na temat postępów w kontekście założonego celu. Umiejętne zadawanie pytań może pomóc uczniowi w identyfikacji barier, które powstrzymują go przed realizacją celu.
  • Etap IV: planowanie dalszych działań. Trener ma do dyspozycji trzy rodzaje sesji praktycznych:

– sytuacje bezpieczne – takie, w których uczeń może popełniać błędy bez narażania się na konsekwencje,

– obserwacja – uczeń może praktykować w rzeczywistym środowisku pod opieką trenera, który w ostateczności może interweniować,

– kontrole wyrywkowe – uczeń praktykuje w rzeczywistym środowisku, wiedząc, że trener raz na jakiś czas będzie uczestniczył w działaniu.

Sesje ćwiczeń będą zmieniały charakter w miarę przesuwania się po Spirali praktyki – im wyższe umiejętności ucznia, tym mniejsza kontrola trenera. Trener przechodzi więc od roli instruktora do obserwatora.


Technika trójwymiarowa

Spirala praktyki to jedna z najczęściej wykorzystywanych technik coachingu. Kolejne dwie dotyczą sytuacji, kiedy uczeń ma wiedzę i umiejętności, które chcemy doskonalić. Pierwsza z nich – Technika trójwymiarowa – jest optymalnym narzędziem analizy i rozwiązywania konkretnych trudności. Pierwszym krokiem jest krótki opis problemu, który sporządza uczeń. Następnie diagnozujemy aspekty problemu, opierając się na trzech kategoriach:

  • sytuacji,
  • ludzi, których dotyczy,
  • ucznia – jaki wpływ ma na niego przedmiotowa trudność.

Kolejnym krokiem jest kreowanie opcji i wybór najważniejszej dla każdego z trzech wymienionych wyżej aspektów. Ostatnim działaniem jest wybór jednego lub kilku optymalnych rozwiązań. Technika sprawdza się najlepiej, gdy coach jedynie zadaje pytania, prowadząc ucznia przez proces analizy problemu.

Technika GROW

W sytuacji kiedy mamy do czynienia z pracownikiem o wysokich kompetencjach, optymalną techniką jest GROW (goal, reality, options, will). Na początku pytania skupiają się wokół celu ucznia, następnie na analizie rzeczywistości – jakie czynniki mają wpływ na sytuację, które z nich są czynnikami zewnętrznymi, a które wewnętrznymi. W odniesieniu do zdiagnozowanych czynników rozważamy możliwości (opcje). Na tym etapie powinna nastąpić identyfikacja sił, które nas przybliżają i oddalają od realizacji założonego celu i zaplanowanie działań naprawczych. Ostatnim etapem jest potwierdzenie woli działania i plan wprowadzenia wyłonionych opcji w praktykę.

Coaching jest procesem złożonym i nie można traktować go w kategoriach uniwersalnego narzędzia, które można zastosować w takiej samej formie do wszystkich pracowników. Warunkiem optymalizacji procesu i osiągnięcia zamierzonych rezultatów jest gruntowna analiza doświadczenia, kompetencji, motywacji i preferencji uczenia się ludzi, z którymi zamierzamy pracować, a następnie dobór odpowiednich metod w kontekście zebranych informacji.

Kadry
Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

Komornicy mogą pracować tylko do 65. roku życia. Sprawę bada TK
30 kwi 2024

Obowiązuje konstytucyjna zasada wolności pracy i swoboda wykonywania zawodu. Niemniej jednak przepisy ustawowe mogą wprowadzać kryteria, które ograniczają tą wolność. Tak też jest w przypadku komorników, którzy mogą pracować tylko do 65. roku życia. Czy to jest sprawiedliwe? Czy ma miejsce dyskryminacja komorników ze względu na wiek? Szczególnie jeżeli stan psychofizyczny pozwala na świadczenie pracy. Sprawę bada TK. 

Urlop okolicznościowy na komunię dziecka
29 kwi 2024

Zbliża się okres Pierwszy Komunii Świętych dzieci. Wiele osób zastanawia się czy na komunię dziecka przysługuje urlop okolicznościowy? Ogólnie na co przysługuje urlop okolicznościowy? Jakie są zasady udzielania urlopu okolicznościowe? Jak obliczyć wynagrodzenie za urlop okolicznościowy w 2024 roku? Kiedy i komu należy się urlop okolicznościowy? Kto płaci za urlop okolicznościowy ZUS czy Pracodawca? Ile razy w roku można wziąć urlop okolicznościowy?

Majówka za granicą - pamiętaj o EKUZ
29 kwi 2024

Wyjeżdżasz na weekend majowy za granicę, pamiętaj o EKUZ! Dzięki temu unikniesz stresu i niepotrzebnych kłopotów kiedy będziesz potrzebował opieki medycznej. Zapoznaj się z uprawnieniami, które Ci przysługują. Przezorny zawsze ubezpieczony, dlatego warto wiedzieć: czym jest EKUZ, co obejmuje EKUZ a czym jest EKUS. Odpowiedzi poniżej.

Czy pracodawca może odwołać pracownika z majówki?
29 kwi 2024

Majówka w tym roku jest wyjątkowo długa, przy 3 dniach urlopu można odpoczywać aż przez 9 dni. Wiele pracowników wzięło wolne min. w dniu 2 maja. Czy pracodawca może odwołać pracownika z majówki? Zatem czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego? Kto pokrywa koszty i czy pracownik może się nie zgodzić?

1000 zł dodatku od 1 lipca 2024 - ale nie dla tak wielu jak się wydawało
29 kwi 2024

Już w lipcu 2024 mają być wypłacane dodatki dla pracowników pomocy społecznej, pieczy zastępczej, opiekunów żłobkowych i rodzin zastępczych. Sejm przyjął ustawy, trwają wzmożone prace. 

29 kwietnia: Międzynarodowy Dzień Tańca – święto tancerzy i miłośników sztuki tańca. A co z emeryturami dla artystów?
29 kwi 2024

W dniu 29 kwietnia przypada Międzynarodowy Dzień Tańca. To duże święto dla tancerzy i miłośników sztuki tańca. W tym szczególnym dniu warto przyjrzeć się zagadnieniu emerytur dla artystów, w tym zmianom, które zaszły w 2024 r. w zakresie emerytur pomostowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...