MBA remedium na kryzys

Halina Guryn
rozwiń więcej
Rozmowa z Arnoldem Longboy’em, dyrektorem ds. rekrutacji University of Chicago Booth School of Business (Chicago Booth) w Londynie

W jakim stopniu obecny kryzys w gospodarce światowej wpływa na zainteresowanie studiami typu MBA w Państwa uczelni?

Autopromocja

Jestem przekonany, że dyplom MBA zawsze jest przydatny i ma dużą wartość na konkurencyjnym rynku pracy, zwłaszcza gdy jest uzyskany w renomowanej szkole. W tych niepewnych czasach, jakie teraz mamy, ludzie raczej odkładają na przyszłość decyzje dotyczące zakupów nieruchomości czy samochodów. Ale jednocześnie widać, że nadal szukają możliwości rozwoju własnego potencjału i obecny kryzys uważają za bardzo dobrą okazję do inwestowania w siebie, we własną wiedzę, kwalifikacje i kompetencje. Takie są wnioski z naszych obserwacji. Widzimy również, że osoby zainteresowane studiami typu MBA są teraz bardziej skoncentrowane na minimalizowaniu ryzyka związanego z wyborem niewłaściwego programu. Dlatego wybierają uczelnie, w których jakość zarówno kształcenia, jak i współpracy z biznesem w praktyce nie budzą żadnych wątpliwości. Ciekawe jest też to, że menedżerowie preferujący amerykański MBA chętniej niż wcześniej studiują w naszym kampusie w Europie, bo wiąże się to dla nich z wydatkami pomniejszonymi o koszt wyjazdu i pobytu w USA.

Finansowanie studiów jest zapewne problemem dla wielu przyszłych studentów. Z jakimi wyzwaniami w procesie rekrutacji MBA musi zmierzyć się Chicago Booth?

Mogę mówić tylko o wyzwaniach, z którymi musimy zmierzyć się w europejskim kampusie uczelni. Mimo dużego zainteresowania menedżerów studiami MBA prowadzonymi w Europie, to największym wyzwaniem dla przyszłych studentów jest faktycznie finansowanie nauki. Zwykle tak było, że za rok programu typu MBA studenci płacili 40 proc. z własnej kieszeni, pozostałą część kosztów pokrywali z pożyczonych środków. Jednak teraz, kiedy warunki uzyskania kredytu są o wiele bardziej zaostrzone, otrzymanie pożyczki na studia staje się coraz trudniejsze. Taka sytuacja i dla nas jest poważnym wyzwaniem, dlatego dla tych studentów, którzy tego potrzebują, ciągle szukamy nowych i optymalnych wariantów finansowania nauki.

Obecna sytuacja gospodarcza wymusza konieczność wprowadzania zmian nie tylko w firmach komercyjnych. Również uczelnie muszą podporządkować się ostrym wymogom rynkowym. Co należy zmienić, udoskonalić w programie MBA, aby dostosować go do oczekiwań menedżerów-studentów?

Na naszej uczelni zawsze uważnie śledziliśmy i wspieraliśmy te rozwiązania biznesowe, które mają decydujący wpływ na rynek. I teraz w naszych programach konsekwentnie uczymy, że dobrze funkcjonujące rynki wymagają odpowiednich regulacji, także prawnych, które będą gwarantować realny wzrost wartości firm, ale też przejrzystość i równy dostęp do informacji dla wszystkich, jednolite prawo do działania. A przy tym przekonujemy, że rynek działa dobrze wtedy, kiedy jego uczestnicy zachowują się etycznie.

Teraz, kiedy jeszcze nie mamy zidentyfikowanych przyczyn obecnego kryzysu finansowego, może okazać się, że właśnie brak przejrzystości i nieetyczne działanie są czynnikami sprzyjającymi recesji. Podczas prowadzonych kursów już dyskutujemy z naszymi studentami o znaczeniu tych aspektów dla funkcjonowania zarówno rynków na świecie, jak i poszczególnych organizacji. Przyglądamy się temu na przykładach konkretnych firm, które poniosły porażkę i analizujemy jej przyczyny.


Duże znaczenie w dobie kryzysu mają odpowiednie regulacje prawne, przejrzysta informacja i etyczne zachowanie. A kompetencje menedżerów?

Które z nich należy dzisiaj przede wszystkim rozwijać?

Nasz program MBA Executive zaczynamy od tego, co nazywamy „Podstawami biznesu” – jest to sześć kursów, które dostarczają analitycznych narzędzi i są wstępem do całego programu. Pierwszy kurs to „Esencja efektywnego zarządzania”. Tutaj, stosując jako bazę badania i teorie behawioralne, koncentrujemy się na lepszym zrozumieniu przez menedżerów kwestii natury i dynamiki relacji międzyludzkich w organizacji. Poprzez połączenie dyskusji nad studiami przypadków z wykładami i działaniami w grupach oferujemy struktury pojęciowe i zasady, które pozwolą menedżerom zwiększyć w przyszłości swoją efektywność. Najważniejsze tematy, nad którymi pracujemy, dotyczą motywacji, społecznej percepcji, komunikacji, podejmowania decyzji, zaangażowania i przywództwa.

Wiemy już, jakie kompetencje musi rozwijać współczesny menedżer. Automatycznie pojawia się pytanie o obszary zarządzania. Czy w dobie kryzysu menedżer powinien lepiej zarządzać zmianą, ryzkiem, ludźmi, czy też powinien być świetnym analitykiem strategicznym?

Kiedy jest duża niepewność na rynku i sytuacja nieustannie ulega zmianie, to koniecznością dla menedżerów powinno być korzystanie ze sprawdzonych i udowodnionych schematów działania, opierających się na fundamentalnych zasadach. Chociaż te schematy nie dają gotowych odpowiedzi, jednak pozwalają lepiej przeanalizować problem i opracować rozwiązanie, które sprawdzi się w praktyce. Na kursie „Menedżerskie podejmowanie decyzji”, który także jest prowadzony w ramach MBA Executive, studenci uczą się np., dlaczego menedżerowie są podatni na pewne uprzedzenia i później w rezultacie podejmują znacznie mniej optymalnych decyzji. Na tym kursie badamy wpływ tych uprzedzeń czy zahamowań w podejmowaniu decyzji na klientów, organizację, w konsekwencji na finansową wartość firmy.


Jak program MBA łączy teorię z biznesową praktyką? Które metody stosowane z BSB Chicago są najbardziej skuteczne: studia przypadku, gry symulacyjne, staże i praktyka w największych firmach, a może udział w projektach?

Naszym kluczowym zadaniem jest rozwijanie i doskonalenie wiedzy pojęciowej dotyczącej struktur i zasad zarządzania, których podstawą jest teoria i badania naukowe. Z drugiej strony, menedżerowie, a zarazem nasi studenci, wnoszą do grupy swoją wiedzę. Jest to wiedza specyficzna dla konkretnej branży albo firmy, w której działają. Wiedza, którą zdobywa się tylko poprzez własne doświadczenie. Dlatego w naszym programie łączymy najlepszą wiedzę teoretyczną z wiedzą specjalistyczną. Dzięki temu lepiej dochodzimy do wniosków, które nie pojawiłyby się, gdyby nie było takiej kombinacji teorii i praktyki. Toczą się wówczas w grupie żywe dyskusje i debaty, na przykład wtedy, kiedy zachęcamy studentów, aby namawiali swoich profesorów do komentowania prawdziwych sytuacji, z jakimi mieli do czynienia jako menedżerowie. W dodatku w trakcie niektórych kursów studenci pracują nad projektami „z życia”, na przykład na naszym kursie dotyczącym strategii konkurencyjnej studenci wybierają przedsiębiorstwo albo sektor gospodarczy i przygotowują na ten temat pracę.

Czym zdecydowanie różni się MBA w Chicago Booth od programów tego typu w innych uczelniach?

Przede wszystkim nasz program MBA dla menedżerów był rozwijany na świecie jako pierwszy i od 1943 roku zdobyliśmy już całkiem spore doświadczenie w tym zakresie. Ponadto ostatnio otrzymaliśmy największy prezent, jaki uczelnia biznesowa może uzyskać od jej absolwenta MBA, Davida Bootha (założyciela i naczelnego dyrektora firmy inwestycyjnej Dimensional Fund Advisors). W dowód wdzięczności za dotację przemianowaliśmy naszą uczelnię, nazywając ją jego imieniem. Jako druga najstarsza uczelnia biznesowa w Stanach Zjednoczonych z 42 tysiącami absolwentów w historii mamy więc stworzone solidne podstawy do działania na przyszłość. Dzięki uzyskiwanym funduszom możemy skupić się na rekrutacji i zatrzymaniu najlepszej kadry dydaktycznej. W wojnie o talenty te zasoby, jakimi obecnie dysponujemy, pozwolą nam prawdopodobnie wyłowić najlepszych profesorów z uczelni o znakomitej renomie, ale z mniejszymi środkami finansowymi. Ponadto prowadzimy jedyny na świecie program MBA dla menedżerów zintegrowany globalnie i realizowany w trzech ośrodkach na trzech kontynentach (w Ameryce Północnej, Azji i Europie). Dzięki funduszom przekazanym przez Davida Bootha rozważamy też dalsze rozszerzenie naszej działalności.

Jakie są kluczowe mierniki efektywności programu MBA w Chicago Booth?

Jeżeli ktoś naprawdę chce zmienić swoje myślenie i działanie, to zadaniem programu akademickiego nie jest przekazywanie statystycznej wiedzy i faktów, lecz informacji i analiz, najlepszych praktycznych przykładów z rynku. Wartością naszej uczelni jest koncentracja na tym, jak myśleć, a nie, co myśleć. Dzięki temu podejściu menedżerowie są lepiej przygotowani na podjęcie wyzwań, z którymi nigdy dotąd nie mieli do czynienia. Kładziemy nacisk na badanie i analizę, a zatem profesorowie są ekspertami w procesie odkrywania wiedzy. Oni analizują problem, formułują hipotezę, a potem sprawdzają ją w relacji do rzeczywistych danych z rynku. W ten sposób studenci uczą się, że każda koncepcja jest prowizoryczna. W naszej uczelni mamy wypracowane procedury analizy i kwestionowania idei i pomysłów, kładziemy więc nacisk na sprawdzone dowody. Zasady procesu odkrywania wiedzy są stosowane przez naszych profesorów w odniesieniu do każdego zagadnienia, menedżerowie dzięki temu lepiej poznają metody dochodzenia do konkretnych praktycznych rozwiązań. Jeżeli uczą się, jak myśleć, to później potrafią podejmować decyzje dotyczące długotrwałej perspektywy – ponieważ ich punktem wyjścia była dobra analiza. Umiejętność odkrywania nowych możliwości spojrzenia na problem daje olbrzymie korzyści w każdym podlegającym zmianom środowisku. Innym – może bardziej oczywistym – miernikiem efektywności i korzyścią z naszego MBA jest fakt, że menedżerowie pracują z profesorami nad najbardziej „gorącymi” i pochodzącymi z ostatniej chwili przypadkami, problemami. Mogą więc tworzyć najbardziej aktualne i optymalne modele działania. Wiele jest przykładów z obecnej praktyki biznesowej, w których zastosowana została wiedza z zakresu psychologii konsumentów, strategii konkurencyjnej czy modele decyzyjne.


Na koniec proszę o radę dla polskich menedżerów. Które kompetencje powinni w sobie rozwijać, aby zminimalizować ryzyko wpływu globalnego kryzysu na zarządzane przez nich firmy?

Menedżerowie w trudnych i niepewnych czasach powinni zadać sobie pytanie, czy pracownicy mają do nich zaufanie. Zaufanie ma kluczowe znaczenie, szczególnie w warunkach dużego rozchwiania na rynku. Aby zwiększyć zaufanie, Mike Gibbs, profesor zarządzania kadrami w Chicago BSB, zachęca menedżerów do współpracy z podwładnymi w wyznaczaniu celów, w procesie oceny, jak też w analizowaniu problemów, przed którymi stoją. Dzięki temu, że wspólnie wyznaczane są cele i dokonywana jest ocena ich realizacji, to stają się one dla pracownika łatwiejsze do osiągnięcia, mniejsze jest zatem poczucie niepewności. Zwiększa się tym samym zaufanie do szefa. W końcu Gibbs mówi, że „zdolność do autorefleksji i ciągłego samodoskonalenia powoduje, że jesteś coraz lepszym menedżerem na każdym etapie swojej kariery. W dodatku dzięki temu, że prosisz członków swojego zespołu o radę w trudnej sytuacji ekonomicznej, uważnie słuchasz ich sugestii i wcielasz w życie ich pomysły, twoja marka jako menedżera jest coraz lepsza. Masz jeszcze większe zaufanie zespołu, który chce dla ciebie pracować. A to jest najmocniejszy fundament do wzrostu – niezbędny, kiedy nieuchronnie skończy się recesja”.

Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁA

University of Chicago Booth School of Business (Chicago Booth)

jest jedną z najstarszych i największych uczelni biznesowych na świecie. Powstała w 1898 roku. Dysponuje kampusami w Chicago, Londynie i Singapurze, gdzie prowadzone są kursy MBA Full Time i Part Time, doktoraty, kursy podyplomowe i szkolenia dla firm. Obecnie na trzech kampusach studiuje 3110 osób. Od 2002 roku uniwersytet jest obecny w rankingach programów MBA prowadzonych przez najważniejsze światowe czasopisma ekonomiczno-biznesowe: „Financial Times”, „U.S. News & World Report”, „Economist”, „Forbes” i „The Wall Street Journal”. Na 69 rankingów, które opracowano w ciągu ostatnich siedmiu lat, programy MBA Chicago Booth w 67 były notowane w pierwszej dziesiątce.

Uczelnia cieszy się międzynarodową renomą i ma wśród wykładowców sześciu zdobywców Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii.

Więcej informacji o programach MBA na Chicago Booth:

www.chicagogsb.edu

Kadry
Składki KRUS 2024. Termin mija 30 kwietnia
28 kwi 2024

Zostały ostatnie 2 dni. Termin płatności KRUS mija 30 kwietnia 2024 r. – rolnicy opłacają składki za II kwartał. Tabela składek KRUS 2024 wskazuje wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie. Jaka jest kwota łączna składek KRUS? Ile wynosi składka pomocnika rolnika w każdym miesiącu?

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

ZUS wypłaca w 2024 roku zasiłek przedemerytalny, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
28 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...