Pracodawcy muszą bardziej aktywnie poszukiwać nowych pracowników

Joanna Kotzian
Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.
rozwiń więcej
Warunki na rynku pracy dyktują dziś pracownicy, o których trzeba często toczyć walkę z konkurencją. Pracodawcy muszą stosować coraz bardziej niestandardowe metody rekrutacji.

Chociaż media stale informują o problemach z pozyskaniem pracowników, wzroście płac i emigracji zarobkowej, wielu pracodawców wciąż nie przyjmuje do wiadomości, że ostatnie dwa lata całkowicie zmieniły sytuację na polskim rynku pracy. Warunki dyktują dziś pracownicy, o których trzeba często toczyć walkę z konkurencją. I to nie tylko krajową, ale także z firmami irlandzkimi, brytyjskimi czy norweskimi, które kuszą polskich specjalistów atrakcyjnymi wynagrodzeniami. Korzystanie z tego samego repertuaru narzędzi rekrutacyjnych co trzy lata temu nie tylko nie przynosi oczekiwanych rezultatów, ale naraża firmę na niepotrzebne koszty. Nieznajomość realiów rynku to grzech pierworodny pracodawców.

Narzędzia rekrutacji

Kiedyś w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne, bez względu na oferowane stanowisko, przychodziły setki CV. Pracodawcy poszukiwali narzędzi, które wsparłyby ich w procesie wyłaniania z tej masy najlepszych kandydatów. Dziś na ofertę, nawet niewymagającą unikalnych umiejętności, odpowiada kilka osób, i często nie ma wśród nich nikogo, kto spełniałby wymagania rekrutacyjne. Niektórzy pracodawcy ponawiają ogłoszenia, licząc, że w końcu zgłosi się jakiś zmotywowany i kompetentny kandydat. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest podjęcie dodatkowych działań, które przyspieszą rekrutację i - w konsekwencji - obniżą jej koszty.

Repertuar narzędzi dotarcia musi być oczywiście dostosowany do grupy docelowej, jednak budując mediaplan, warto zwrócić uwagę na dwie sprawy. Po pierwsze, na rosnące znaczenie internetu w rekrutacji. Ogłoszenia prasowe przeglądają przede wszystkim osoby zmotywowane do zmiany pracy, ogłoszenia internetowe natomiast wszyscy, którzy kiedyś zarejestrowali się w serwisach rekrutacyjnych i zamówili powiadomienia o ofertach.

Dziś, najczęściej z ciekawości lub w ramach przemyślanej strategii monitorowania rynku, przeglądają oferty pracy i .... automatycznie wysyłają CV w odpowiedzi na te, które wydają się im szczególnie interesujące. Rośnie także popularność serwisów społecznościowych, które stają się codziennym narzędziem pracy head-huntera.

Jedną z najistotniejszych zmian, jakie obserwujemy w realizowanych procesach rekrutacyjnych, jest upowszechnienie się poszukiwań bezpośrednich. Kiedyś metoda ta wykorzystywana była tylko przy wysokich stanowiskach menedżerskich, dziś pomoc profesjonalnych łowców głów, którzy dokładnie zanalizują rynek i dotrą do najlepszych kandydatów, staje się często nieodzowna już na stanowiskach specjalistycznych.

Pracodawcy nie zawsze chcą przyjąć do wiadomości zmianę realiów rynkowych. Ich doświadczenia sprzed lat, gdy mogli przebierać w kandydatach, powodują, że trudno im się przestawić - oczekują, że zgłosi się ideał, który nie tylko będzie posiadał niezbędne kompetencje, ale także wykaże bardzo wysoki poziom motywacji do pracy i znakomicie wpisze się w kulturę organizacyjną firmy. To wszystko jest oczywiście ważne, ale w sytuacji znacznego deficytu specjalistów trzeba właściwie rozłożyć priorytety, no i mieć świadomość konsekwencji przedłużającej się rekrutacji. Czasami warto nieco podnieść wynagrodzenie lub obniżyć wymagania.

Polityka wynagrodzeń

Najlepsi kandydaci nie czekają dziś na oferty. Mają ich równocześnie kilka od różnych pracodawców. Dlatego niezwykle istotne jest, by nie przedłużać niepotrzebnie podejmowania decyzji o zatrudnieniu wybranej osoby. W przeciwnym wypadku, zniecierpliwiona, skorzysta z oferty innego pracodawcy, nawet jeśli nie jest ona wcale bardziej atrakcyjna.

Wprawdzie dynamika wynagrodzeń w ciągu ostatniego roku była w Polsce imponująca, ale wciąż wielu pracodawców przedstawia kandydatom ofertę, która ma się nijak do obecnych realiów rynkowych. Nie chodzi oczywiście o to, by pracodawcy rywalizowali ze sobą o kandydata wyłącznie wysokością wynagrodzenia, konieczne jest jednak takie kształtowanie polityki wynagrodzeń, by przyciągnąć do firmy odpowiednich kandydatów i utrzymać istniejący zespół.

Nawet jeśli atmosfera w firmie jest świetna, perspektywa uzyskania u innego pracodawcy wynagrodzenia wyższego o 30% skusi nawet najbardziej oddanego pracownika, nie mówiąc o kandydacie do pracy. Większość pracodawców ma świadomość wagi problemu, stąd rosnąca popularność raportów płacowych, które dostarczają wiarygodnych (pochodzących od firm z tej samej branży lub regionu) danych na temat oferty rynku. Pamiętajmy o tym, że także do kandydatów docierają z rynku dane o wynagrodzeniach, są zatem coraz bardziej świadomi wartości swoich kompetencji.

Bez względu na sytuację rynkową, kandydat do pracy powinien być traktowany podmiotowo i z szacunkiem. Wprawdzie coraz rzadziej zdarzają się na spotkaniach rekrutacyjnych pytania o planowanie rodziny, a pracodawcy są coraz bardziej świadomi tego, że odmówienie zatrudnienia ze względu na wiek czy płeć kandydata to przejaw dyskryminacji, wciąż jednak dość powszechne jest np. pozostawianie oferty kandydata bez odpowiedzi. Zdarzają się też sytuacje, gdy pracodawca zapomina powiadomić kandydata o zmianie terminu spotkania rekrutacyjnego. To wszystko wpływa na poziom zainteresowania kandydata ofertą i może zdecydować o jej odrzuceniu.

Wizerunek pracodawcy

Wielu pracodawców wciąż nie przywiązuje należytej wagi do kwestii wizerunku firmy, tymczasem na naszych oczach zaczyna się rozgrywać prawdziwa wojna o talenty. W wojnie tej wygrają firmy, które potrafią przekonać kandydatów, że ich oferta jest najbardziej atrakcyjna. I nie chodzi tu wyłącznie o kwestie finansowe, ale także o takie wartości, jak możliwości rozwoju, dobra atmosfera pracy, wysokie standardy prowadzenia biznesu.

Część pracodawców planuje na ten rok szerokie kampanie wizerunkowe. Przy ich organizacji warto jednak także przyjrzeć się poziomowi satysfakcji zespołu. Trudno wyobrazić sobie gorzej wydane pieniądze, niż w sytuacji, gdy w reklamach firma powtarza jak mantrę: jesteśmy najlepszym pracodawcą w branży, a tymczasem, jej pracownicy są źródłem całkowicie odmiennych opinii.

Joanna Kotzian, manager, Grupa HRK

Kadry
Zatrudnianie cudzoziemców: Czy cudzoziemcy będą zatrudniani tylko na podstawie umowy o pracę?
21 lis 2024

Zdaniem MRiT zatrudnianie cudzoziemców wyłącznie na podstawie umowy o pracę może negatywnie wpływać na rynek pracy w Polsce, gdyż obejmuje większą ochroną prawną cudzoziemców niż obywateli polskich. Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP został skierowany na Komitet Stały Rady Ministrów.

FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna
21 lis 2024

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni?
20 lis 2024

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni? Petycja w sprawie nowelizacji ustawy o publicznej służbie krwi czeka na rozpatrzenie przez sejmową Komisję do Spraw Petycji. Zakłada ona dwie ważne dla krwiodawców i pracodawców zmiany.

Zmiany w składkach zdrowotnych przedsiębiorców od 2026 r.
20 lis 2024

Od 2026 r. rząd wprowadzi kolejne rozwiązania, które obniżą wysokość składki zdrowotnej dla większości przedsiębiorców. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 2025 r. będzie niższa składka zdrowotna od przedsiębiorców
20 lis 2024

Od 2025 r. część przedsiębiorców zapłaci niższą składkę, a przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej. Takie rozwiązania zakłada autopoprawka do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Narzędzia cyfrowe pozwalają osiągnąć lepszy work-life balance
20 lis 2024

Wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych w zakresie HR umożliwia firmie  usprawnienie wielu procesów. Natomiast z punktu widzenia pracownika daje lepiej organizować swoją pracę, realizować zadania oraz umożliwia znalezienie czasu na rozwój osobisty – uważa Dorota Dublanka, dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR. 

Do 30 listopada trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej. Dodatek wynosi 100 zł miesięcznie
20 lis 2024

Do 30 listopada 2024 r. trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. Można uzyskać dodatek w wysokości 100 zł miesięcznie.

Święty Mikołaj zarobi najwięcej. Jakiego wynagrodzenia może oczekiwać w Boże Narodzenie 2024 r.?
19 lis 2024

Przedświąteczne szaleństwo nabiera tempa. W tym okresie najwięcej zarobi Święty Mikołaj. Stawki dla Mikołajów są wyższe, gdy pracują na wigiliach firmowych i domowych zgromadzeniach, mniej zarobią w galeriach handlowych.

Staż pracy: W rządzie głos o ograniczeniach dla pracowników. Miała być korzystna nowelizacja Kodeksu pracy
19 lis 2024

Od 1 stycznia 2026 r. ma wejść w życie nowelizacja Kodeksu pracy, która pozwoli na nowo przeliczyć pracownikom staż pracy. Już pojawiają się propozycje ograniczenia korzyści wynikających z przeliczenia stażu pracy. Autorem ograniczeń jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które występuje przeciwko zwiększeniu kosztów dla przedsiębiorców (i w dużym stopniu urzędów) np. co do wypłaty nagród jubileuszowych czy urlopów wypoczynkowych w wymiarze 26 dni.

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną
19 lis 2024

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną. Jak uzyskać dofinansowanie? Od czego zależna jest wysokość dofinansowania? Czy każdy pracodawca otrzyma dofinansowanie?

pokaż więcej
Proszę czekać...