Najważniejszym założeniem przy prowadzeniu rekrutacji w firmie jest powiązanie jej ze strategią firmy i/lub planami operacyjnymi firmy oraz wpisanie jej w strategię HRM, w której jednym z najważniejszych elementów jest employer branding – twierdzi Dorota Skowrońska, dyrektor Działu Personalnego w Cushman & Wakefield Polska. Jej zdanie podziela Marek Kozłowski, szef employer brandingu w Grupie StepStone.pl, który podkreśla, że wszystkie osoby uczestniczące w prowadzonym procesie rekrutacji powinniśmy potraktować w perspektywie marketingowej. Chodzi tu o uwzględnienie w zakresie pozyskiwania nowych pracowników zarówno potrzeb pracodawców, jak i oczekiwań kandydatów. Powinniśmy sprawić, aby bez względu na ostateczny wynik procesu kandydat miał poczucie, że przebiegał on według jasnych zasad. W efekcie być może będzie aplikował po raz kolejny lub poleci firmę swoim znajomym. Podstawą jest dobrze opracowana strategia, a jej przykłady możemy czerpać z firm działających na polskim rynku. – Budowanie skutecznego wizerunku pracodawcy wg Cushman & Wakefield to kilka etapów: zdefiniowanie grupy docelowej kandydatów, zdefiniowanie odpowiednich kanałów komunikacji, projekt reklamy kształtującej świadomość marki i komunikacja z kandydatami – wylicza Dorota Skowrońska.
Zainwestuj w rekrutację
Aby skutecznie komunikować się z kandydatami, a jednocześnie kształtować ich pozytywne odczucia wobec firmy jako pracodawcy, lecz także świadczonych przez nią usług i oferowanych produktów, należy zadbać przede wszystkim o efektywną komunikację.
– Każdego roku oferujemy łącznie 150 miejsc pracy i praktyk, sporym ułatwieniem jest więc stosowanie narzędzi informatycznych dopasowanych do naszych specyficznych potrzeb – zauważa Urszula Płosarek, samodzielny specjalista w Dziale HR firmy KPMG. Warto podkreślić, że technologia stosowana w tym zakresie nie jest bowiem już dziś szczególnie kosztowna, a pozwala za pomocą dosłownie kilku kliknięć myszki sprawnie zarządzać bazą aplikacji, wybierać kandydatów spełniających wymagania, a jednocześnie na bieżąco informować ich o kolejnych etapach rekrutacji. Firmy prowadzące dystrybucję tego typu systemów oferują także szkolenia z zakresu obsługi bez dodatkowych kosztów z tym związanych. W efekcie raz przeszkolony personel działu HR zyska na efektywności. Pamiętajmy, że w dziale tym z reguły jedna osoba odpowiada za kilkanaście lub kilkadziesiąt rekrutacji jednocześnie, a więc bez odpowiedniego oprogramowania trudno utrzymywać stały kontakt ze wszystkimi kandydatami. Odbija się to na reputacji firmy, ponieważ aplikujący wysyła swoje zgłoszenie niejako w próżnię i frustruje go brak jakiegokolwiek odzewu, bez względu na to, czy byłby on pozytywny, czy negatywny. Warto docenić ich starania, ponieważ bardzo często, jeszcze zanim złożą swoją ofertę, na własną rękę starają się dowiedzieć jak najwięcej o specyfice oraz misji firmy, a także piszą listy motywacyjne pod kątem poszczególnych stanowisk.
– Rekrutacja to nie konkurs, w którym o wygranej informujemy tylko laureatów. Brak jakiejkolwiek odpowiedzi sprawia, że kandydaci czują się oszukani – podkreśla ekspert StepStone.pl. Nietrudno domyślić się, że znacząco traci na tym wizerunek firmy, dlatego też tak istotne jest poświęcenie należytej uwagi samemu procesowi rekrutacji. Szczegółowe jego dopracowanie będzie procentowało latami na wielu płaszczyznach działalności firmy.
Siła zakładki Kariera
Rekrutacja to bardzo często jedna z niewielu okazji do bezpośredniego kontaktu z kandydatami na większą skalę, ale aby zainteresować ich naszą ofertą zatrudnienia, należy dostarczyć znacznie więcej informacji niż zwykło się zawierać w standardowym ogłoszeniu rekrutacyjnym. Niezwykły, aczkolwiek zazwyczaj bagatelizowany potencjał w tym zakresie zawierają tzw. strony karier. Na ogół znajdziemy tam lakoniczną informację o tym, że firma jest otwarta na nowych ludzi oraz skrótowy opis stanowisk, na które aktualnie prowadzone są rekrutacje. To błąd! Jeśli wyposażymy stronę w odpowiednie informacje, personel działu HR może dzięki temu uniknąć nieustannego odpowiadania na powtarzające się pytania oraz wątpliwości kandydatów.
Co zatem powinno się znaleźć w dobrze opracowanej zakładce Kariera? Marek Kozłowski radzi, aby oprócz standardowych informacji o wartościach i misji firmy pojawiły się także szczegółowe opisy poszczególnych etapów rekrutacji, ścieżek karier oraz wyczerpujące charakterystyki stanowisk, np. zakres obowiązków, zwierzchnik i liczebność przyszłego zespołu. Ponadto warto pokazać, że ta strona żyje i jest stale aktualizowana. Administrowanie nią nie musi być wcale absorbujące. Wystarczy choćby raz w miesiącu zamieścić informację o aktualnie odbywających się szkoleniach, sukcesach pracowników, spotkaniach lub wyjazdach integracyjnych. Będzie to równocześnie promocja środowiska pracy oraz wyraźny sygnał o inwestowaniu w kapitał ludzki.
Ekspert z Cushman & Wakefield zauważa, że te same informacje w takiej samej szacie graficznej powinny znaleźć się także w profilach pracodawców na portalach rekrutacyjnych. Z ich dobrych praktyk wynika także, że warto, aby się znalazł tam także kwestionariusz osobowy dla zainteresowanych kandydatów.
Usługi agencji doradczej
Innym wariantem pozyskiwania najlepszych specjalistów w swojej dziedzinie przy jednoczesnym efektywnym promowaniu firmy jako dobrego pracodawcy jest skorzystanie z usług agencji doradztwa personalnego. Swoje sprawne działanie zawdzięczają one doskonale zorganizowanym zespołom, które są wyspecjalizowane w pozyskiwaniu pracowników do poszczególnych branż, do pracy tymczasowej, na konkretne stanowiska itd. Urszula Płosarek z KPMG podkreśla, że jeśli organizacja korzysta w procesie rekrutacji z usług firm zewnętrznych, to i tak całość procesu koordynuje ich własny zespół rekrutacji. Postarajmy się poznać kompetencje konsultanta odpowiadającego za naszą rekrutację. Prześledźmy jego dotychczasowy dorobek, szczegółowo analizując jego portfolio. To niezwykle ważne, aby osoba ta godnie nas reprezentowała. Upewnijmy się następnie, że posiada ona wszystkie niezbędne informacje o przedsiębiorstwie oraz stanowisku, na które rekrutuje. Koniecznie też zorientujmy się, czy ma także wiedzę dotyczącą polskich realiów i regulacji prawnych. W tego typu agencjach z reguły zdarza się tak, że jeden konsultant pracuje dla wielu klientów, a więc siłą rzeczy nie jest w stanie przykładać należytej wagi do każdej z nich. W związku z tym postarajmy się też sprawdzić jakość komunikacji na płaszczyźnie agencja – kandydat.
Wiedza i charakter
Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że pracownik dla firmy to przede wszystkim wiedza, umiejętności i doświadczenie. Sami bardzo często zwykliśmy podkreślać, że podstawą efektywnej pracy, a także profesjonalizmu jest oddzielenie kwestii zawodowych od spraw życia prywatnego. Pamiętajmy jednak, że kapitał ludzki to nie tylko zaplecze merytoryczne, lecz także różne charaktery, które należy dobrać tak, aby harmonijnie ze sobą współpracowały. Jak podkreśla Urszula Płosarek, kwestia ta ma podobną wagę niezależnie od specyfiki stanowisk. – Praca na stanowiskach początkowych w naszej firmie ma charakter projektowy i zarówno zespół, jak i szef zmieniają się z projektu na projekt. Na te stanowiska poszukujemy osób o zbliżonych cechach: z inicjatywą i wysoką motywacją do pracy. Z kolei ostatni etap rekrutacji na wyższe stanowiska to rozmowa z przyszłym przełożonym, podczas której obie strony mogą ocenić, czy osiągają porozumienie, czy też nie – dodaje.
Niestety, w większości przypadków aspekt psychologiczny jest bagatelizowany. Nie ma nic niestosownego w prostym komunikacie, że przyszły szef jest silniej zorientowany na osiąganie wyznaczonych celów niż na relacje personalne. Taka informacja jednak pomaga wejść pracownikowi w nowe środowisko. Analogicznie należy postąpić z kwestią wieku – nie ma nic niestosownego w informacji, że zatrudniany pracownik będzie najstarszy lub najmłodszy w zespole. Może mu to tylko pomóc szybciej się zaaklimatyzować.
Jaka jest więc recepta na sukces? Zdaniem Doroty Skowrońskiej to spójność komunikacyjna i konsekwencja w działaniach. – Jeśli tych kluczowych elementów zabraknie, rekrutacja jest tylko działaniem ad hoc i w perspektywie długoterminowej nieskutecznym dla firmy. Brak zintegrowania reklamy z komunikacją na każdym etapie rekrutacji, a także w czasie zatrudnienia sprawia, że kandydaci nigdy nie będą postrzegać go jako stabilnego, a przez to będzie on mniej atrakcyjny – podsumowuje.
UWAGA
Wiele agencji doradztwa personalnego ma zasięg międzynarodowy i stara się aplikować metody pozyskiwania kandydatów, które sprawdziły się w innych krajach, na polski grunt. Niestety, nie zawsze jest to dobry pomysł, postarajmy się więc uzyskać informacje także o tym.