Od rozmowy oceniającej do rozmowy rozwijającej

Paweł Smółka
rozwiń więcej
Rozmowa między menedżerem i podwładnym na temat wyników oceny okresowej lub bieżącej nazywana jest zwyczajowo rozmową oceniającą. W świetle współczesnych, dobrych praktyk punktem ciężkości w tego typu rozmowie powinno być nie tyle ocenianie, ile wsparcie dla rozwoju pracownika. Tym samym mówimy o rozmowie rozwijającej. Może ona być bardzo inspirująca dla podwładnych, pod warunkiem że menedżer pozna, zrozumie i zastosuje w praktyce kilka ważnych zasad psychologii efektywności.

Jednym z kluczowych systemów zarządzania jest zarządzanie efektywnością pracy. Trudno sobie wyobrazić sprawnie funkcjonujący system zarządzania efektywnością pracy bez okresowej i bieżącej oceny pracowników. Wyniki oceny są bowiem podstawą do wprowadzenia niezbędnych korekt w działaniu pracowników ukierunkowanych na zwiększenie efektywności ich pracy.

Autopromocja

Natomiast rozmowa rozwijająca to partnerski dialog o charakterze coachingu efektywności, który jest podejmowany nie tylko w celu zniwelowania ewentualnych deficytów w zakresie efektywnego funkcjonowania, lecz także podtrzymania i wzmocnienia pożądanego poziomu efektywności, jaki pracownik obecnie już wykazuje.

Docenianie podwładnych

Nikt nie lubi posłańca przynoszącego złe wieści. Podobnie jest w relacji między menedżerem i podwładnymi. Estymą, charyzmą i autorytetem cieszy się ten menedżer, który nie tylko potrafi wytknąć błędy i wskazać na potrzebę ich wyeliminowania, lecz także, a zarazem przede wszystkim, taki, który jednocześnie nie waha się zauważyć i docenić wysiłek pracownika, postęp w jego zachowaniu oraz efekty, jakie przynosi jego działanie. Pozytywne, coachingowe podejście do zarządzania efektywnością pracy koncentruje się przede wszystkim na podkreślaniu tego, co sprawnie działa, dzięki czemu warte jest podtrzymania i kontynuowania. Takie postępowanie pozwala, z jednej strony, zyskać przez pracownika świadomość własnych mocnych stron, co z kolei ułatwia mu dalsze sprawne funkcjonowanie. Z drugiej strony, menedżer, który zwraca uwagę na pozytywne efekty i postępy w działaniu podwładnego buduje wizerunek osoby przychylnej, która umie pochwalić. Taki wizerunek pozwala z kolei zdobyć kredyt zaufania wśród podwładnych. Menedżer, który nie kojarzy się jednoznacznie tylko z wytykaniem błędów, ale przede wszystkim z pochwałami, może pozwolić sobie, jeśli jest to konieczne, na szczerą rozmowę z pracownikiem o popełnianych przez niego błędach. Dzięki wizerunkowi osoby przychylnej konstruktywne uwagi menedżera będą rozważone przez pracownika bez zbędnej postawy obronnej ukierunkowanej na usprawiedliwianie siebie. Akceptacja pracownika dla informacji zwrotnej na temat spostrzegania jego zachowań i ich efektów przez menedżera jest czynnikiem, który w dużej mierze decyduje o gotowości zatrudnionego do rozwoju i usprawnienia własnego funkcjonowania w wyniku odczuwania wewnętrznej motywacji, a nie jedynie zewnętrznej presji. Wewnętrzna motywacji do zmiany jest zaś podstawą dla szczerego zaangażowania w pracę i działania na rzecz wzrostu jej efektywności.

Oznacza to, że dla menedżera równie naturalnym działaniem, jak dostrzeganie i korygowanie niedociągnięć w działaniu pracowników, powinno być zauważanie i docenianie starań, postępów i pożądanych efektów działania pracowników.

Dobra kontrola i złe etykietowanie

Efektywność pracy zależy od wielu czynników. Tylko nad niektórymi z nich pełną kontrolę ma pracownik. Jeśli rozmowa o efektach pracy ma służyć rozwojowi pracownika, powinna koncentrować się na tych czynnikach, nad którymi ma on pełną kontrolę. W praktyce sprowadza się to do omawiania takich kwestii jak poziom zaangażowania oraz sposób zachowania się. To od decyzji zatrudnionego zależy, jak bardzo chce się zaangażować w realizację zleconych mu zadań oraz w jaki sposób działa na rzecz ich realizacji. Informacje zwrotne przekazywane pracownikowi przez menedżera dotyczące czynników, nad którymi pracownik ma kontrolę i które są jednocześnie modyfikowalne, jak stopień zaangażowania i sposób działania, nie budzą w nim postawy obronnej. Spotykają się one raczej z pełną akceptacją, o ile menedżer dokumentuje swoje spostrzeżenia konkretnymi przykładami z obserwacji jego pracy. Jak wspomniano powyżej, taka akceptacja sprzyja wyzwoleniu wewnętrznej motywacji pracownika do usprawnienia własnego funkcjonowania.


Ponadto ważne jest, aby unikać etykietowania pracownika, niezależnie od tego, czy miałoby to wiązać się z negatywną, czy też pozytywną oceną jego osoby. Jeśli bowiem etykietowanie ma charakter negatywny, to obraża i demotywuje pracownika, z kolei jeśli ma charakter pozytywny, to chwilowo podbudowuje jego samoocenę, lecz nie dostarcza wystarczająco precyzyjnej informacji, która może być podstawą dla doskonalenia własnego działania. Etykietowanie w formie komunikatu „jesteś (taki a owaki)” przychodzi nam bardzo łatwo, więc tym bardziej menedżer powinien być wyczulony na język, jakiego używa podczas rozmowy rozwijającej.

Zamiast mówić „na skróty”, w sposób etykietujący i jednocześnie mało precyzyjny – „Jesteś punktualny. Możesz być wzorem dla innych” – lepiej powiedzieć – „Zawsze przychodzisz do pracy na czas. Wiem ponadto, że mogę liczyć na to, że raport oddasz mi w terminie. Bardzo sobie to cenię”. Precyzyjny, opisowy język połączony z pochwałą (w formie tzw. komunikatu Ja, czyli wzmianki o tym, jak odbieramy zachowanie pracownika bez porównywania go z innymi osobami z zespołu) dostarcza konkretnych informacji o oczekiwaniach pod adresem jego osoby i jednocześnie wskazówki oraz zachęty do pożądanego sposobu zachowania się.

Potrzeba orientacji i motyw rozwoju

Zarówno badania, jak i potoczne obserwacje wskazują, że pracownicy oczekują informacji na temat sposobu odbioru ich zachowań przez przełożonych. Większość ludzi ma silną potrzebę orientowania się w swoim otoczeniu, którego jednym z ważnych elementów jest praca. Brak dostępu do szczerej informacji zwrotnej może być powodem zarówno mniejszej satysfakcji z pracy, jak i jej obniżonej efektywności. Nie oznacza to bynajmniej, że pracownicy w równym stopniu oczekują informacji zwrotnej negatywnej i pozytywnej. Jest oczywiste, że znacznie milej jest słyszeć coś dobrego na swój temat, jednakże dostęp do szczerej informacji zwrotnej, nawet jeśli podkreśla ona nasze błędy i niedociągnięcia, o ile przekazana jest w kulturalny sposób oraz podkreśla czynniki, nad którymi mamy kontrolę, jest podstawą do możliwości rozwoju, usprawnienia swojego działania i zmiany opinii przełożonych na nasz temat. Tym samym warto zwrócić uwagę na to, że potrzeba orientowania się w otoczeniu, zazwyczaj idzie w parze z motywem rozwoju osobistego, a przynajmniej lepszego dopasowania się do wymogów otoczenia (na przykład wymagań stanowiska lub roli zawodowej). Brak informacji zwrotnej lub jej nieprecyzyjność może więc tłumić naturalną dla większości osób tendencję do usprawniania własnego działania. Oznacza to, że choć system ocen okresowych jest ważnym elementem zarządzania personelem i efektywnością jego pracy, to informacja zwrotna przekazywana pracownikowi raz na rok, czasem raz na pół roku, a niekiedy raz na kwartał, powinna być koniecznie uzupełniona oceną bieżącą – przekazywaną na co dzień informacją zwrotną korygującą niedociągnięcia oraz pochwalającą zaangażowanie, poczynione postępy i osiągnięte wyniki. Rozmowy rozwijającej nie można więc sprowadzić do dialogu między menedżerem a pracownikiem, która odbywa się raz na rok lub nawet raz na kwartał. Taka rozmowa to codzienna powinność przełożonego.

Techniką przekazywania informacji zwrotnej pomocną w trakcie codziennych kontaktów z pracownikami jest tzw. AID (ang. pomoc). AID (akronim od angielskich słów: Action, Impact, Desired outcome) wymaga, aby przekazanie informacji zwrotnej, korygującej lub pochwalnej, rozpocząć od precyzyjnego opisu konkretnych zachowań podwładnego, które menedżer zauważył podczas obserwacji jego pracy. Następnie menedżer powinien wspomnieć, w zależności od rodzaju przekazywanej informacji, o negatywnych (niepożądanych) lub pozytywnych (pożądanych) efektach zaobserwowanych zachowań pracownika. Informacja o efektach powinna być precyzyjna i podkreślać wpływ zachowań pracownika na rozwój sytuacji, jak i zachowania współpracowników. Świadomość konsekwencji własnych zachowań stanowi dla podwładnego uzasadnienie, dlaczego powinien zmodyfikować swoje zachowanie (w przypadku korygującej informacji zwrotnej) lub kontynuować swoje działanie (w przypadku pochwalnej informacji zwrotnej). Trzeci i ostatni etap to zakomunikowanie pracownikowi swoich oczekiwań pod jego adresem – prośba o zmianę zachowania lub podtrzymanie określonych działań. Bieżąca ocena, czyli przekazywanie na co dzień podwładnym informacji zwrotnych na temat stylu i efektów ich działania, na przykład przy wykorzystaniu techniki AID, umożliwia im sprawniejsze zarządzanie sobą i sprzyja nie tylko wyższej efektywności ich pracy, lecz także ich rozwojowi.


UWAGA

Wskazówka 1. Przede wszystkim doceniaj swoich podwładnych, zauważaj czynione przez nich postępy i chwal efekty ich pracy. Ważne jest bowiem uświadomienie sobie, że wysoka efektywność pracy, choć oczekiwana, nie jest czymś oczywistym oraz danym raz na zawsze. Trzeba o nią dbać na co dzień.

UWAGA

Wskazówka 2. W rozmowie z podwładnym koncentruj się na omawianiu tych kwestii, nad którymi ma on pełną i bezpośrednią kontrolę, w szczególności na poziomie zaangażowania w pracę oraz sposobu działania.

UWAGA

Wskazówka 3. W rozmowie z podwładnym unikaj słowa „być” w jakiejkolwiek formie. W naturalny sposób mobilizuje to do używania bardziej precyzyjnego, raczej opisowego niż oceniającego (etykietującego), języka.

UWAGA

Przeprowadzenie rozmowy rozwijającej nie musi zabierać zbyt dużo czasu. Mądrej głowie dość dwie słowie – bieżąca ocena przekazywana w trakcie rozmowy w cztery oczy często może się ograniczyć do wymiany zaledwie kilku zdań. Celem jest bowiem zwrócenie pracownikowi uwagi na konkretny aspekt jego działania z intencją przyniesienia mu pomocy w osobistej refleksji. Doprowadzić ma to do poprawy funkcjonowania danej osoby lub utrzymania jej na pożądanym poziomie.

Kadry
Składki KRUS 2024. Termin mija 30 kwietnia
28 kwi 2024

Zostały ostatnie 2 dni. Termin płatności KRUS mija 30 kwietnia 2024 r. – rolnicy opłacają składki za II kwartał. Tabela składek KRUS 2024 wskazuje wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie. Jaka jest kwota łączna składek KRUS? Ile wynosi składka pomocnika rolnika w każdym miesiącu?

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

ZUS wypłaca w 2024 roku zasiłek przedemerytalny, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
28 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...