W jaki sposób trafnie argumentować?

Katarzyna Przygocka-Haraszczak
rozwiń więcej
Za kilka dni czeka mnie kluczowa prezentacja przed zarządem. Muszę przekonać go, że inwestowanie w rozwój pracowników przyniesie organizacji korzyści. Wiem, że kluczem do sukcesu będzie trafna argumentacja. Jak powinnam się przygotować i jak skonstruować swoją wypowiedź, by odnieść sukces?

Umiejętność przekonywania należy dzisiaj do najbardziej kluczowych kompetencji. W świecie nadprodukcji i zalewu podobnych produktów to szeroko pojęta perswazja, poparta trafną argumentacją urasta do rangi motoru rozwoju naszej organizacji. Jeżeli chcemy odnaleźć się we współczesnym świecie i odnieść sukces, musimy więcej uwagi poświęcić umiejętności wywierania wpływu na innych, a w szczególności – właściwemu operowaniu argumentami.

Autopromocja

Poznaj swojego rozmówcę

Na skuteczne przekonywanie drugiej strony do naszego zdania składa się wiele elementów. Umiejętność dobierania argumentów jest tylko jedną z nich. Niestety, wielu z nas, zamiast uwzględnić szeroki kontekst przekonywania, koncentruje się jedynie na wyszukiwaniu tzw. silnych argumentów. Dodatkowo szukając ich i oceniając ich moc, posługujemy się naszą indywidualną opinią jako miernikiem. Zapominamy, że to, co jest ważne dla mnie, niekoniecznie musi być ważne dla rozmówcy. Dlatego gromadząc argumenty, musimy zastanowić się, z kim będziemy rozmawiali, kto będzie odbiorcą. Warto dowiedzieć się, co stanowi dla tego człowieka wartość, co – z jego perspektywy – jest istotne, ważne i korzystne. Jeśli przekonujesz osobę, którą znasz – sprawa jest zdecydowanie prostsza. Wiesz, kim jest, czym zajmuje się na co dzień, jaki jest zakres jej odpowiedzialności, co lubi, a czego nie lubi, jak komunikuje się na co dzień, jakich informacji może potrzebować do podjęcia decyzji i jakie argumenty do niej przemawiają. W przypadku gdy nie znasz swojego rozmówcy, a masz czas na przygotowanie się do rozmowy – postaraj się pozyskać pewne informacje lub po prostu uważnie słuchaj swojego rozmówcy. Jeśli umiesz słuchać i dobrze zadawać pytania – on sam Ci podpowie, czego mu potrzeba do podjęcia decyzji.

Słuchaj aktywnie

Kolejną ważną sprawą jest umiejętność słuchania. Przekonywanie drugiej osoby nie polega na „zalaniu” jej argumentami nie do podważenia. Ludzie nie lubią podejmować decyzji, gdy czują się przymuszani i są pod presją. Lubią natomiast czuć się autorami swoich decyzji – wolą wyciągać wnioski sami, niż słuchać dobrych rad innych. Dlatego ważną umiejętnością w przekonywaniu jest po prostu słuchanie. Jeśli umiesz uważnie słuchać, zadawać pogłębiające pytania, a poprzez to kierować rozmową i zdobywać zaangażowanie rozmówcy w sprawę – wówczas on sam będzie zmotywowany do podejmowania decyzji rozwiązujących problem. Słuchanie umożliwi również dopasowanie się do rozmówcy. Nie unikaj pytań – a wręcz zachęcaj, traktując je jako cenne źródło informacji i okazję do przedstawienia odpowiedzi.

Nadaj wypowiedzi odpowiednią strukturę

Jeśli już zdecydowałeś, jakich argumentów będziesz używał, warto, aby nadać im odpowiednią strukturę. Nie ma nic gorszego w przekonywaniu innych, jak chaotyczny sposób mówienia. Całą argumentację warto zacząć od kilku prostych i znajomych Twojemu rozmówcy argumentów. Takich, z którymi prawdopodobnie będzie się on zgadzał. To zbuduje wspólną płaszczyznę porozumienia. W dalszej argumentacji warto zastosować styl nestoriański. Polega on na przedstawieniu mocnych argumentów na początku i na końcu wypowiedzi. W środku wypowiedzi przedstawiamy najsłabsze argumenty. Warto ten najmocniejszy argument zostawić na koniec, by był domknięciem rozmowy.

W swoim argumentowaniu możemy korzystać z różnych metod: argumentacji jednostronnej, dwustronnej lub argumentowania racjonalnego.


Argumentacja jednostronna

Polega ona na używaniu tylko argumentów przemawiających za naszą tezą, z pominięciem argumentów przeciw. Jest skuteczną metodą w sytuacjach, gdy:

  • nasz rozmówca nie ma wiele czasu na podjęcie decyzji,
  • dana decyzja nie wpłynie istotnie na niego,
  • ma wysoki poziom wiedzy ogólnej (choć nie jest ekspertem w dziedzinie, którą z nim omawiamy),
  • jest osobą nieufną.

Argumentacja dwustronna

Jest to przedstawienie rozmówcy argumentów zarówno „za”, jak i „przeciw” naszej tezie. Warto tę metodę stosować, gdy rozmówca jest osobą o wysokim poziomie wiedzy ogólnej, świetnie zna się również na dziedzinie, którą omawiamy, ale jest nieufny. Sprawa, którą omawiamy, dotyczy bezpośrednio tej osoby i o czasie decyduje sam zainteresowany. W tej metodzie wyjątkowo skuteczna jest struktura „kanapki retorycznej”:

  • Przyciągnięcie uwagi rozmówcy, zaintrygowanie go.
  • Wypowiedzenie tezy do udowodnienia.
  • Argumentacja „za”.
  • Argumentacja „przeciw”.
  • Argumentacja „za”.
  • Podsumowanie i domknięcie.

Należy tu zwrócić uwagę na to, że kończymy argumentami zwolenników naszej tezy i w ten sposób stawiamy kropkę nad „i”. Daje to także słuchaczowi poczucie Twojego obiektywizmu i pozostawia wrażenie swobody w podejmowaniu decyzji – a to istotne.

Argumentowanie racjonalne

Jest odwoływaniem się do argumentów bardzo mierzalnych, obiektywnych, ogólnie przyjętych (np. zysk finansowy, obniżenie poziomu ryzyka działania, prostota procedury). Ten sposób jest skuteczny, gdy obie strony uznają te same racjonalne argumenty, a sytuacja decyzyjna jest jasno zdefiniowana i określona.

Przy dobieraniu argumentów cenne jest odwoływanie się do własnego doświadczenia, doświadczenia strony, którą przekonujesz, doświadczenia uznanego przez stronę autorytetu.


Używaj właściwych słów

Kolejnym aspektem w przekonywaniu jest język, a w zasadzie słowa i sposób, w jaki ich używamy podczas przekonywania. Należy pamiętać, aby dostosować język do swojego rozmówcy. Nie chodzi o to, aby trudnym słowem dodać rangi naszym argumentom, tylko o to, aby odbiorca dobrze zrozumiał, co masz na myśli. Używaj języka prostego, żywego, opisowego. Korzystaj z przykładów, statystyk, dowodów, a także z poczucia humoru.

Nie zapomnij o intonacji. Ton głosu to Twój kolejny oręż w przekonywaniu. Mów spokojnie, wyraźnie, zaznaczaj ważne kwestie tonem głosu. Głos powinien odzwierciedlać Twoje zaangażowanie. To dlatego trudno nam przekonywać ludzi do spraw, do których sami nie mamy przekonania. Zdradzi nas właśnie między innymi ton głosu. Dlatego zadbaj o to, aby zdradzał właściwe emocje.

Panuj nad emocjami

I tak doszliśmy do kolejnego elementu – emocji. Ludzie – w większości przypadków – podejmują decyzje emocjonalnie, a nie racjonalnie. Dlatego argumentacja powinna również uwzględniać zaangażowanie emocjonalne. Ty i Twoja wypowiedź powinniście stanowić jedność. Angażuj w przekonywanie emocje swoje i rozmówcy. Jednak nigdy nie daj się wyprowadzić z równowagi. Jeśli napotykasz opór ze strony rozmówcy, wówczas często pojawia się zdenerwowanie, a ono będzie rozpraszało. Nie walcz, tylko dopytuj o szczegóły i rozwiewaj wątpliwości. Nie możesz się dać wyprowadzić z równowagi, bo wówczas stosujemy presję. Rozmówca odda nam dokładnie to samo. Emocje mają być Twoim sprzymierzeńcem, masz budować pozytywne emocje rozmowy – przecież masz rozwiązanie problemu, do którego przekonujesz.

Zadbaj o dobry wizerunek

W argumentacji ważny jest wizerunek osoby argumentującej. Sam zastanów się, jakim osobom ludzie chętnie ufają i są skłonni przychylać się do ich argumentacji? Wizerunek swój budujesz każdego dnia. Jeżeli przekonujesz współpracowników, to bądź świadom, że pamiętają oni Twoje dotychczasowe dokonania. Wiarygodność buduje się długo, natomiast traci się szybko i wówczas trudno ją odbudować. Bądź dobrze przygotowany – zwłaszcza do pytań i wątpliwości. Jeśli cytujesz dane, musisz wiedzieć, skąd je zaczerpnąłeś i jak autor doszedł do tych danych. Jeżeli cytujesz pewne teorie, warto wiedzieć o nich trochę więcej, a nie wybierać z nich tylko korzystne dla siebie fragmenty. Krótko mówiąc – musisz wiedzieć, o czym mówisz.

W przekonywaniu nie chodzi o to, aby udowodnić za wszelką cenę, że masz rację, lecz o to, aby Twój rozmówca sam doszedł do wniosku, że Ty masz rację. Bywa, że do tego wniosku nie dochodzi w trakcie rozmowy, ale dopiero po pewnym czasie. Dlatego niektórym trzeba dać czas, aby „przepracowali” informacje, które usłyszeli. Mniej siły – więcej finezji, a sukces masz w kieszeni.

Kadry
Składki KRUS 2024. Termin mija 30 kwietnia
28 kwi 2024

Zostały ostatnie 2 dni. Termin płatności KRUS mija 30 kwietnia 2024 r. – rolnicy opłacają składki za II kwartał. Tabela składek KRUS 2024 wskazuje wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie. Jaka jest kwota łączna składek KRUS? Ile wynosi składka pomocnika rolnika w każdym miesiącu?

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

ZUS wypłaca w 2024 roku zasiłek przedemerytalny, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
28 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...