Jak przestrzegać dyscypliny u swoich podwładnych

Magdalena Wróbel
rozwiń więcej
PROBLEMJestem menedżerem w średniej wielkości firmie produkcyjnej. Ostatnio powtarzają się problemy związane z jedną z moich podwładnych. Pozornie są banalne, ale zaczynają negatywnie wpływać na pozostałe osoby w zespole. Nikt nie lubi być wyrywany w wolny dzień z łóżka o siódmej rano, bo koleżanka zaspała na swój dyżur. Myślałem, że rozmowa na temat spóźnienia nie jest konieczna, bo przecież każdy wie, że nie powinno się to zdarzać. Chyba jednak myliłem się w tej kwestii. Jak rozmawiać o takich sprawach z pracownikami, by nie trąciło to banałem?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Wielu menedżerów ma kłopoty z korygowaniem działań członków swoich zespołów. Po pierwsze, tego rodzaju sprawy mają dla nich mniejsze znaczenie, a po drugie często nie mają ochoty na to, by porozmawiać z podwładnymi o ich niewłaściwym stroju, manierach, spóźnianiu do pracy lub nonszalanckich wypowiedziach. Wówczas jednak utrwalają drobne błędy w działaniach swoich ludzi. A wieloletnie zaniedbania trudno naprawić, gdyż stają się nawykiem.

Niezwracanie uwagi na powtarzające się drobne przewinienia podwładnych jest jednoznaczne z cichym przyzwoleniem przełożonego na nieprzestrzegania przez nich firmowego regulaminu. Nie podejmując rozmów na ten temat, sam powodujesz zmniejszenie rangi tego problemu. W zasadzie nie dziwi zatem fakt, że tych spóźnień jest w przedsiębiorstwie coraz więcej.

Pokaż żółtą kartkę


Oczywiście, można zapobiec takiemu nagannemu postępowaniu pracowników. Korygowanie działań jest jednym z wielu celów przekazywania podwładnym informacji zwrotnych. Co jednak ważniejsze, dochodzi do niego właśnie w sytuacji powtarzających się drobnych przewinień lub pojedynczych nadużyć. W obu przypadkach chodzi o to, by nie dopuścić do powtarzalności takich zachowań i uświadomić pracownikowi, że nie będą one tolerowane w firmie. Korygowanie działań jest więc ostrą reprymendą przełożonego, czymś w rodzaju żółtej kartki okazywanej piłkarzowi przez sędziego.

Rozmawiaj o faktach

Prowadząc z pracownikiem rozmowę dyscyplinującą, powinieneś powoływać się tylko na fakty. Nieistotne jest to, co kto powiedział lub od kogoś usłyszał na temat niewłaściwego zachowania tej osoby. Ważne są aktualne wydarzenia w firmie, a nie te sprzed roku. Do skorygowania postępowania pracownika powinno dojść natychmiast po zaistnieniu problemowej sytuacji, inaczej takie spotkanie nie odniesie oczekiwanego skutku.

W tej krótkiej rozmowie nie powinno być ogólnych, moralizatorskich wywodów bądź szczegółowego analizowania sprawy. Ma to bowiem być ze strony menedżera krótki, zrozumiały i spójny komunikat - że dane zachowania i sytuacje nie są w spółce akceptowane i nie podlegają negocjacjom.

Nie strasz

Ważny jest również sam ton wypowiedzi przełożonego w czasie takiego spotkania - poważny i stanowczy. Nie na wiele zdałoby się grożenie pracownikowi różnymi restrykcjami. Powinien on po prostu znać regulamin firmy i kary za jego nieprzestrzeganie.

W trakcie takiej rozmowy powinno się jednak - po przedstawieniu faktów - pozwolić podwładnemu na wyciągnięcie wniosków z jego nagannego zachowania. Kolejnym krokiem jest bowiem omówienie z nim sposobów poprawy i wsparcia z naszej strony.


Magdalena Wróbel
autorka jest trenerem konsultantem w firmie AchieveGlobal.
Kontakt: magdalena.wrobel@achieveglobal.com

Kadry
Świadczenia pracownicze: Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Jak obliczyć i kiedy wypłacić?
08 maja 2024

Pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny w razie niewykorzystania urlopu wypoczynkowego z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Czy zawsze należy wypłacić ten ekwiwalent?

Zmiany w karcie parkingowej dla niepełnosprawnych. Będą ułatwienia
08 maja 2024

Zmiany w karcie parkingowej dla niepełnosprawnych. Będą ułatwienia - jednak nie tak szybko. Co to jest europejska karta osoby z niepełnosprawnością i europejska karta parkingowa dla osób z niepełnosprawnościami? Jak je uzyskać? Gdzie obowiązują? Swobodne przemieszczanie się w UE stanie się łatwiejsze dla osób z niepełnosprawnościami. Europejska karta osoby z niepełnosprawnością i karta parkingowa dla takich osób ułatwią dostęp do przysługujących im praw i preferencyjnych warunków we wszystkich krajach UE.

Bycie sygnalistą będzie zagrożeniem dla sygnalisty. Ustawa pozwala na bezkarne działania odwetowe pracodawcy
08 maja 2024

Bycie sygnalistą będzie zagrożeniem dla sygnalisty. Ustawa pozwala bowiem na bezkarne działania odwetowe pracodawcy i doprowadzi do niezgłaszania naruszeń prawa. Opinia doktora Jakuba Rzymowskiego na temat procedowanego projektu ustawy o ochronie sygnalistów wyraża potrzebę debaty publicznej. Pilne prace nad ustawą z powodu zwłoki w implementacji unijnej dyrektywy nie mogą rzutować na jakość prac nad projektem.

Bon energetyczny i cena maksymalna prądu. Rząd uruchamia program osłon przed podwyżkami cen energii w Polsce. Od kiedy i na jak długo?
08 maja 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o czasowym ograniczeniu cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe oraz o bonie energetycznym. Jej celem jest przedłużenie rozwiązań osłonowych dla odbiorców energii, którzy znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Kto zostanie objęty działaniami osłonowymi?

Rząd: 39 000 emerytów ma limit emerytury 3271,84 zł brutto. Czy i kiedy zniesienie limitu?
08 maja 2024

Kiedy uchylenie ustawa dezubekizacyjnej? Bo niej mowa. Obowiązuje od października 2017 r. W efekcie około 39 000 funkcjonariuszom służb PRL ma obniżone emerytury i renty. Nie mogą być one wyższe od średniej wypłacanej przez ZUS. Dla maja 2024 r. to 3271,84 zł brutto.

Pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe każdemu pracownikowi. Termin mija 17 maja 2024 r.!
07 maja 2024

Od 17 maja 2024 r. do obowiązków pracodawcy dochodzi zwrot za soczewki kontaktowe. Od tego terminu pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe, jeśli lekarz zaleci je u pracownika pracującego przy monitorze ekranowym. Pracodawca musi dostosować przepisy wewnątrzzakładowe.

Chcesz zostać urzędnikiem służby cywilnej? Zgłoś się do 31 maja 2024 r., jest niższa opłata za postępowanie kwalifikacyjne!
07 maja 2024

Do 31 maja 2024 r. można zgłaszać się do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Sprawdzian odbędzie się 6 lipca 2024 r.

Czy pracodawca, który nie poinformował pracowników o niewypłacaniu świadczenia urlopowego, powinien wypłacać to świadczenie
07 maja 2024

Jakie są konsekwencje nieprzekazania pracownikom informacji w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego w 2024 r.?

Czy każdy pracodawca musi co miesiąc wpłacać na PFRON?
07 maja 2024

Aktualnie miesięczna wpłata na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wynosi 3065,16 zł za etat. Czy każdy pracodawca musi dokonywać wpłat na PFRON?

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci
07 maja 2024

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Okazuje się, że pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci. Co to oznacza w praktyce?

pokaż więcej
Proszę czekać...