Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc?

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
rozwiń więcej
Lisowska Marta
talent acquisition & development specialist w Randstad Polska
rozwiń więcej
Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc? / Shutterstock
Nowy pracownik zdalny może mieć wiele trudności z wdrożeniem się do pracy w nowej firmie. Jak mu pomóc?

Pierwszy dzień pracy pracownika zdalnego

Rozpoczęcie nowej pracy to wydarzenie, któremu towarzyszą różne emocje. Z jednej strony to radość i ekscytacja, z drugiej niepewność i stres. Teraz, kiedy wiele przedsiębiorstw pracuje przynajmniej częściowo w trybie zdalnym, odczucia pracowników mogą być jeszcze intensywniejsze. Jak im pomóc przezwyciężyć nerwy? Kto powinien zająć się ich wdrożeniem?

Autopromocja

To na barkach pracodawcy ciąży obowiązek zadbania o odpowiedni proces wdrożenia nowych osób. Dzięki temu będą one mogły zintegrować się z zespołem, nawet pomimo pracy z domu. Poznają również kulturę organizacyjną i procesy obowiązujące w przedsiębiorstwie. Nie wiesz, jak możesz pomóc nowym pracownikom odnaleźć się w Twojej firmie pierwszego dnia pracy zdalnej? Oto kilka użytecznych wskazówek.

1. Czy pracownik dysponuje niezbędnymi do pracy zasobami i narzędziami?

W pierwszej kolejności zadbaj o to, czy nowo zatrudniony pracownik dysponuje wszelkimi zasobami i narzędziami do wykonywania swoich obowiązków zdalnie. Jeśli to Ty dostarczasz komputer, telefon lub inne akcesoria, upewnij się, że dotrą one z odpowiednim wyprzedzeniem. Jeżeli to pracownik sam zapewnia sobie narzędzia, również sprawdź, czy przygotował je na czas.

Upewnij się również, że pracownik otrzymał wszystkie dane do logowania do zasobów organizacji (poczta, wewnętrzne oprogramowanie, firmowa sieć VPN). Sprawdź, czy wie, jak uzyskać do nich dostęp i czy wie, jak się nimi posługiwać – na początek znajomość firmowych zasobów nie musi być pełna, w pierwszych dniach pracy wystarczą podstawy. Żeby pracownik czuł się pewniej, możesz wcześniej przeprowadzić próbę logowania.

Dzięki zaplanowaniu logistyki wcześniej oszczędzisz pracownikowi nerwów. Pokażesz również swój profesjonalizm i to, że poważnie podchodzisz do współpracy.

2. Czy pracownik ma zapewnione wsparcie kolegi lub koleżanki z zespołu?

Każda firma ma swój unikalny sposób funkcjonowania. Żeby go zrozumieć i się w niego wdrożyć, nowy pracownik potrzebuje wsparcia bardziej doświadczonego kolegi lub koleżanki. Wyznaczona przez Ciebie osoba, tzw. buddy, rozwieje wszelkie wątpliwości nowicjusza i odpowie na każde jego pytanie. Przeprowadzi go również przez kluczowe procesy oraz narzędzia stosowane w firmie. W tym celu wykorzystać możesz wideokonferencję, czat lub inne cyfrowe narzędzia.

Wsparcie buddy’ego jest naprawdę cenne. Nowy pracownik powinien mieć, do kogo się zwrócić o pomoc, i nie powinien to być szef. Nawet jeśli jesteś wyrozumiałym i cierpliwym liderem, niektóre osoby mogą mieć problem z proszeniem Cię o wsparcie, by nie wyjść na osoby niekompetentne. Pracownicy chcą zrobić dobre pierwsze wrażanie. Nie warto im tego odbierać.

3. Czy nowy pracownik otrzymał odpowiednie dla niego zadania?

Żeby nowy pracownik dobrze zaaklimatyzował się w firmie, powinien rozpocząć pracę od projektów zespołowych. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku trybu zdalnego. Bez znajomości procesów toczących się w firmie trudno bowiem wykonywać zadania na własną rękę. Tymczasem dzięki projektom zespołowym nowicjusz ma szansę poznać bliżej koleżanki i kolegów. Zaznajamia się również z kulturą organizacyjną firmy.

Podczas pracy zespołowej nowy pracownik dzieli się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniem, a jednocześnie nie ma obaw, że odpowiedzialność za wykonanie zadania spoczywa wyłącznie na nim. Dzięki temu integruje się z pracownikami, mniej się denerwuje i jest bardziej skory do ujawniania swoich talentów.

4. Czy pracownik wie, że zadawanie pytań jest mile widziane?

Brak fizycznej obecności koleżanek i kolegów może sprawiać, że nowy pracownik nie będzie skłonny, by zadawać pytania. Dlatego warto go uczulić, że pytania są wręcz mile widziane. Pierwszego dnia nowicjusz jest wręcz bombardowany informacjami. Nie ma w tym nic dziwnego, że niektóre aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa mogą być dla niego niejasne.

Dlatego jako pracodawca powinieneś zadbać o stworzenie środowiska, w którym zadawanie pytań jest czymś naturalnym. Wówczas nowy pracownik poczuje się komfortowo i nie będzie bał się pytać. Dzięki temu nie tylko szybciej wdroży się w działalność firmy, ale również będzie efektywniej wykonywał swoje obowiązki.

5. Czy pamiętasz o feedbacku?

Onboarding, czyli proces wdrażania, adaptacji i aklimatyzacji pracownika w nowej firmie, bywa trudny i wymagający, zwłaszcza jeśli w całości odbywa się online. Dlatego warto go cały czas udoskonalać, by odpowiadał potrzebom i organizacji i pracowników. Nieoceniona jest w tym względzie informacja zwrotna od personelu. Dzięki feedbackowi będziesz w stanie doskonalić proces onboardingu.

Dlatego poproś zatrudnionych pracowników, by podzielili się swoimi doświadczeniami z pierwszych tygodni/miesięcy. Zapytaj, co było dla nich szczególnie ważne w tym czasie i jak oceniają działania firmy. W ten sposób dowiesz się, co przynosi efekty, a z czego lepiej zrezygnować. O feedback poproś także te osoby, które po okresie próbnym z własnej woli postanowiły odejść z pracy. Problem może tkwić bowiem właśnie w onboardingu. Warto więc to przeanalizować.

Kadry
ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

pokaż więcej
Proszę czekać...