Zła organizacja czasu pracy, a co za tym idzie – przemęczenie, może być przyczyną wypadku przy pracy.
Wypadkiem przy pracy jest:
- zdarzenie nagłe,
- wywołane przyczyną zewnętrzną,
- powodujące uraz lub śmierć,
- które nastąpiło w związku z wykonywaną pracą.
Na sprawne funkcjonowanie organizmu człowieka ma wpływ wiele czynników, a przemęczenie organizmu z powodu nadmiernej ilości pracy i braku odpowiedniej ilości odpoczynku ma wpływ na spadek koncentracji organizmu podczas pracy, a co za tym idzie – zwiększa ryzyko wystąpienia wypadku przy pracy. Inspektor pracy przeprowadzający kontrolę mógł mieć rację. Pracodawca, dbając o bezpieczeństwo pracy, powinien m.in. prawidłowo ją planować. Nieudzielenie pracownikom należnych dobowych bądź tygodniowych odpoczynków, jak również przekroczenie ustalonej normy godzin nadliczbowych może być przyczyną wypadku przy pracy.
Pracodawca ma obowiązek:
- ustalenia systemów i rozkładów czasu pracy,
- ustalenia okresów rozliczeniowych czasu pracy,
- przestrzegania udzielania należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych,
- rzetelnego ewidencjonowania czasu pracy pracowników w imiennych kartach czasu pracy oraz
- przestrzegania zasad dotyczących udzielania urlopów wypoczynkowych.
Wszystkie wyżej wymienione elementy wiążą się ze sprawnością fizyczną pracowników, a ich normy ustalone przez ustawodawcę są bezwzględnie obowiązujące.
Wadliwa organizacja czasu pracy mogła więc doprowadzić do nadmiernego zmęczenia pracownika, a co za tym idzie – mogła być przyczyną wypadku przy pracy.
Podstawa prawna:
- art. 234 Kodeksu pracy,
- art. 3 ust. 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322 ze zm.).