Temperatura w pomieszczeniach pracy

Aleksandra Nowak
rozwiń więcej
W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30°C.

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną (wyrok NSA w Białymstoku z 20 września 2001 r., SA/Bk 75/01). Wskazany wyrok oznacza, że pracodawca nie może zwolnić się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy, powołując się na sytuację ekonomiczną (np. zbyt duże rachunki za ogrzewanie, zbyt wysoką cenę oleju opałowego). Jedyne odstępstwo od tej zasady to względy technologiczne lub nieprzewidziane awarie.

Autopromocja

Temperatura wewnątrz budynków biurowych

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonywania nie niższą jednak niż 14°C. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C.

Na odczuwanie temperatury w pomieszczeniu pracy ma wpływ wiele czynników, takich jak:

  • odpowiednia wilgotność i wymiana powietrza,
  • prędkość przepływu strumienia powietrza,
  • promieniowanie optyczne.

W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności. Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być również zabezpieczone przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.

Sprawą dość prostą jest określenie minimalnej temperatury w pomieszczeniu pracy. Sytuacja komplikuje się w odniesieniu do temperatury maksymalnej. Nie ma bowiem żadnego aktu prawnego, który by wprost określał najwyższą dopuszczalną temperaturę w pomieszczeniu pracy biurowej. Nieliczne regulacje w tym zakresie odnoszą się do prac wzbronionych młodocianym. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzania w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym zabronione jest wykonywanie przez młodocianych prac w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30°C, a wilgotność względna powietrza przekracza 65%.

Regulacje te można traktować pomocniczo, chociaż należy podkreślić, że nie jest to przepis odnoszący się do wszystkich pracowników.

Innym aktem prawnym, który odwołuje się do temperatury występującej w pomieszczeniach pracy, jest rozporządzenie w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów. Zgodnie z nim pracodawca ma obowiązek zapewnić napoje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C. Wynika z tego, że ustawodawca dopuszcza pracę w pomieszczeniach pracy, w których wartość temperatury przekracza 28°C.

Mikroklimat zimny lub gorący

Mimo braku powszechnych uregulowań prawnych w tym zakresie trzeba również zwrócić uwagę na fakt, że zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury panujące w pomieszczeniach pracy mogą powodować, iż pracownicy będą pracowali w warunkach mikroklimatu zimnego lub gorącego, a to oznacza pracę w warunkach szkodliwych. W tym przypadku pracodawca będzie również zobowiązany do przeprowadzenia badań i pomiarów mikroklimatu.

Sprawdzając, czy praca jest wykonywana w mikroklimacie zimnym/gorącym, konieczne jest posłużenie się wskaźnikiem obciążenia termicznego WBGT. Jego wartość zależy od:

  • wydatku energetycznego związanego z pracą,
  • prędkości przepływu powietrza,
  • dostosowania się pracownika do określonych warunków cieplnych.

Przykładowo, dla mikroklimatu gorącego wartości WBGT w ciągu 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy dla osób niezaaklimatyzowanych w środowisku gorącym przy lekkich pracach nie mogą przekraczać 30°C. Należy jednak dodać, że wskaźnik WBGT nie jest równoznaczny z temperaturą mierzoną w stopniach Celsjusza. Uwzględnia on bowiem inne parametry, dlatego może służyć jako wartość przybliżona.

Temperatura optymalna

W pracy biurowej bardzo istotną rolę odgrywa komfort termiczny. Jak wskazują badania, najlepsza temperatura w pomieszczeniach pracy siedzącej powinna wynosić w lecie ok. 20–24°C, a zimą – gdy cieplej się ubieramy 20–22°C. Jeżeli latem nie jest możliwe zapewnienie odpowiedniej temperatury, warto jest zainstalować odpowiednią klimatyzację lub wentylację mechaniczną (np. nawiewy). W przypadku zastosowania systemu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej należy zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych oraz wentylacyjnych.

Przekroczone normy

Jeżeli temperatura w pomieszczeniu pracy spadła poniżej dopuszczalnej wartości, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy (art. 210 k.p.) Zgodnie z tym przepisem, w sytuacji gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.

Jeżeli pracodawca nie usuwa zagrożenia, pracownik ma prawo „oddalić się z miejsca zagrożenia”. Nie oznacza to jednak, że może opuścić zakład pracy. Wyjątkiem jest tu tylko sytuacja, kiedy obowiązkiem pracownika jest ratowanie ludzkiego życia lub mienia. Za czas powstrzymania się od pracy przysługuje mu pełne wynagrodzenie.

Zarówno praca w zbyt niskiej, jak i w zbyt wysokiej temperaturze może negatywnie wpłynąć na zdrowie pracownika. To z kolei może się przełożyć na liczne absencje chorobowe pracowników i konieczność wypłaty wynagrodzenia chorobowego. Dlatego w wielu sytuacjach, gdy temperatura rzeczywiście uniemożliwia wykonywanie pracy, powstrzymanie się od wykonywania pracy będzie uzasadnione.

Podstawa prawna:

  • § 4 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (DzU nr 60, poz. 279),
  • rozporządzenie MPiPS z 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 217, poz. 1833 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (DzU nr 200, poz. 2047 ze zm.),
  • rozporządzenie MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
  • art. 207, 210 Kodeksu pracy.

Orzecznictwo:

  • wyrok NSA w Białymstoku z 20 września 2001 r. (SA/Bk 75/01, Pr. Pracy 2002/3/35).

 

Kadry
Wigilia dniem wolnym od pracy? Poprawki do nowelizacji odrzucone
04 gru 2024

W tym roku Wigilia nie będzie dniem wolnym od pracy. Komisje senackie poparły ustawę ustanawiającą Wigilię dniem wolnym od 2025 r., ale odrzuciły poprawki do nowelizacji zmierzające do wprowadzenia 24 grudnia jako dnia wolnego już od 2024 r.

2025: Kiedy pracownik dostanie płatny dzień wolny za święto w sobotę
03 gru 2024

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

Opieka 75+: MRPiPS zapewnia, że program będzie kontynuowany w 2025 r.
03 gru 2024

Program „Opieka 75+” w 2025 r. będzie kontynuowany – zapewnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Celem programu jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej. Planowane jest doprecyzowanie niektórych założeń programu.

Cyfryzacja HR: E-podpis ułatwia dostosowanie się do nowych przepisów
03 gru 2024

Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się minimalne wynagrodzenie za pracę. Dla działów HR oznacza to konieczność podpisania w krótkim czasie wielu aneksów do umów o pracę. Najnowsze badania przeprowadzone przez KIR pokazują, że e-podpis może znacząco usprawnić pracę kadrowców.

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa?
29 lis 2024

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa? Czy w najbliższą niedzielę zrobimy zakupy? 

Zakaz handlu w niedziele: Czy będzie trzecia niedziela handlowa w grudniu? Jest zapowiedź złożenia poprawki w Senacie
29 lis 2024

Od 2025 roku Wigilia będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich pracowników. Jednak dla pracowników handlu trzy niedziele poprzedzające Boże Narodzenie mają być dniami roboczymi. Czy będzie poprawka do nowelizacji wprowadzającej dzień wolny w Wigilię?

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Znowu przesunięto okres, od którego wsparcie będzie obowiązywać
29 lis 2024

W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiana ma dotyczyć podwyższenia wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego.

Nie mam już urlopu, a potrzebuję wziąć wolne. Co zrobić?
28 lis 2024

Zbliża się koniec roku kalendarzowego. Niektórzy pracownicy nie mają już urlopu wypoczynkowego. Co mogą zrobić w sytuacji, gdy potrzebują wziąć wolne od pracy? Podpowiadamy kilka rozwiązań z Kodeksu pracy.

Nowelizacja Kodeksu pracy: Wydłużony urlop macierzyński dla rodziców dzieci przedwcześnie urodzonych oraz hospitalizowanych
28 lis 2024

27 listopada 2024 r. Sejm znowelizował Kodeks pracy. Nowelizacja wydłuży urlop macierzyński rodzicom wcześniaków oraz dzieci wymagających hospitalizacji po urodzeniu. Prawo do urlopu będą mieli także prawni opiekunowie, rodzice zastępczy czy adopcyjni.

Raport: 75 proc. działów HR wykorzystuje sztuczną inteligencję co najmniej raz w tygodniu
28 lis 2024

Raport: 75 proc. działów HR w firmach deklaruje, że korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu. Rosnące zainteresowanie AI wśród menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko specyfika amerykańskiego rynku. Badania przeprowadzone w Polsce wskazują na podobny trend.

pokaż więcej
Proszę czekać...