W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

Jerzy Dudek
rozwiń więcej
DGP
W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Odzież ochronna i robocza oraz środki ochrony indywidualnej muszą być przechowywane w odpowiednich warunkach zgodnie z wymaganiami przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zgodnie z zaleceniami producenta.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Odnosząc się do tak wielowątkowego zagadnienia, należy przede wszystkim zwrócić uwagę, że pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom bezpieczeństwo pracy poprzez ograniczenie ryzyka zawodowego w wyniku właściwej organizacji pracy oraz stosowania koniecznych środków profilaktycznych (§ 39 ust. 1 rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Do działań tych niewątpliwie można zaliczyć wyposażenie pracowników w środki ochrony indywidualnej odpowiednie do rodzaju i poziomu zagrożeń występujących w procesie pracy, jeżeli niewystarczające jest stosowanie rozwiązań organizacyjnych i technicznych. Przy czym pracownik powinien być poinformowany o środkach ochrony oraz zasadach ich stosowania, a także o zagrożeniach, przed którymi mają go one chronić.

Szczegółowe zasady stosowania środków indywidualnych (załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia), zgodnie z którym środki te powinny być dobrane stosownie do istniejących zagrożeń i warunków w miejscu pracy (z uwzględnieniem ergonomii), powinny też być dopasowane do użytkownika – po wykonaniu niezbędnych regulacji oraz nie powinny stwarzać dodatkowego zagrożenia.

Rodzaje prac i wskazane rodzaje środków ochrony indywidualnej oraz odzieży ochronnej określone są w tabelach nr 1–3 ww. załącznika nr 2.

Jeżeli chodzi o środki ochrony przed upadkiem z wysokości (wymienione w omawianej sytuacji), to określone są one w tabeli nr 2, poz. 8. Należy jednak pamiętać, że rodzaj i czasokres zużycia odzieży i środków ochrony indywidualnej na danym stanowisku pracy powinien wynikać z przyjętych w danym przedsiębiorstwie normatywów przydziału odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, zawartych zwykle w tabeli przydziału odzieży, obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej.

WAŻNE!

Normatywy przydziału odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej powinny być przyjęte po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi, a gdy w przedsiębiorstwie nie ma związków zawodowych, z pracownikami lub ich przedstawicielami.


Należy podkreślić, iż normatywy powinny również uwzględniać wcześniejsze zużycie środka indywidualnego oraz możliwość jego wymiany, tak aby terminy przyjęte nie były „sztywne”, przez co mogłyby wygenerować dodatkowe zagrożenia.

Zasady doboru środków ochrony indywidualnej uwzględniające zabezpieczenia pracownika przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników środowiska pracy, wynikają również z art. 2376 Kodeksu pracy. Należy zwrócić uwagę, że artykuł ten nakłada na pracodawcę obowiązek wyposażania pracowników w środki ochrony indywidualnej, spełniające wymagania dotyczące oceny zgodności określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (DzU nr 259, poz. 2173).

Jeżeli chodzi o zasady przechowywania odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, to znajdują się one również w ww. rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w załączniku nr 3, § 4 ust. 1 oraz w rozdziale 2 załącznika nr 3 dotyczącym szatni. Treść tego przepisu wymaga od pracodawcy zapewnienia przechowywania odzieży w szatniach lub w innych pomieszczeniach zapewniających warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego przechowywania posiłków (zapis dotyczący tego rodzaju pomieszczeń odnosi się do pracodawców zatrudniających do 20 pracowników).

Środki ochrony przed upadkiem z wysokości powinny być przechowywane w warunkach niepowodujących negatywnego wpływu środowiska na stan techniczny szelek bezpieczeństwa, pasów bezpieczeństwa czy linek asekuracyjnych, ponieważ ich niewłaściwe przechowywanie oraz niewłaściwa konserwacja spowodują, że utracą one swoje właściwości, tj. wytrzymałość na naprężenia mechaniczne i nie będą spełniać swej funkcji. Sposób przechowywania powinien określić producent w instrukcji użytkowania. Zwykle zaleca się, aby środki tego rodzaju były przechowywane w pomieszczeniach, w których nie ma wilgoci, w pozycji rozwieszonej na wieszakach. Szelki, liny, pasy powinny być przechowywane tak, aby była możliwość odparowania wilgoci po użyciu, np. po deszczu. Należy też dodać, że konserwacją i przechowywaniem tych środków powinna zajmować się osoba wyznaczona oraz przeszkolona w tym zakresie.

WSKAZÓWKA!

W przedsiębiorstwie należy przyjąć normatywy przydziału odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, na podstawie których zaopatruje się pracowników. Trzeba również wyznaczyć i przeszkolić osobę odpowiedzialną za przechowywanie, przeglądy oraz konserwację środków ochrony indywidualnej, która będzie sprawować nad nimi pełny monitoring. Ważne jest zapewnienie na budowie odpowiedniego pomieszczenia (np. w kontenerach), w których pracownicy będą mogli przechowywać odzież roboczą w odpowiednich warunkach.

W zależności od sytuacji można też przyjąć pewne działania organizacyjne polegające na transporcie pracowników (już przebranych i wyposażonych w odpowiednie środki) w rejon budowy i z powrotem do siedziby firmy, w której będą urządzone szatnie odpowiadające przepisom. To rozwiązanie pozostawia jednak problem pomieszczenia socjalnego do spożywania posiłków. Można też, jeżeli warunki na budowie pozwalają, korzystać z takiego pomieszczenia już tam urządzonego lub zorganizowanej jadalni (bufetu), w której są wydawane posiłki. Rozwiązanie to jest kwestią do przemyślenia, ponieważ mogą czasem występować okoliczności przemawiające za jego wprowadzeniem, ale nie zawsze jest to ekonomicznie uzasadnione.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 2376 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Par. 39 ust. 1; załączniki nr 2 i nr 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (DzU nr 259, poz. 2173).
Kadry
Składki KRUS 2024. Termin mija 30 kwietnia
28 kwi 2024

Zostały ostatnie 2 dni. Termin płatności KRUS mija 30 kwietnia 2024 r. – rolnicy opłacają składki za II kwartał. Tabela składek KRUS 2024 wskazuje wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie. Jaka jest kwota łączna składek KRUS? Ile wynosi składka pomocnika rolnika w każdym miesiącu?

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

ZUS wypłaca w 2024 roku zasiłek przedemerytalny, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
28 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych
26 kwi 2024

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...