Eksperci medyczni w roli influencerów

medycyna / apteka medycyna fotolia

Social media już dawno przestały być tylko przestrzenią rozrywki i rekreacji. Wraz z upowszechnieniem się pracy hybrydowej i wirtualizacją codziennych zadań, coraz częściej social media stają się dla nas źródłem fachowej wiedzy nt. zdrowia. Medycy coraz częściej porzucają pisanie poradników dla pacjentów i wizyty w mediach tradycyjnych na rzecz wideo, podcastów i fachowych porad do mediów społecznościowych. Budując wokół siebie duże i lojalne społeczności, namawiają do działań prozdrowotnych i profilaktycznych. W wyścigu o zaufanie pacjenta wygrywają dziś, ci, którzy swoją wiedzą potrafią przekazać w sposób lekki i zrozumiały. 

Coraz więcej medyków decyduje się na zostanie influencerami

Według raportu „Influencerzy Medyczni”, przygotowanego przez agencję Procontent Communication i Sotrender, młodzi lekarze coraz bardziej doceniają rolę spotkań z pacjentami w przestrzeni online. Eksperci medyczni, którzy wcześniej korzystali z pomocy znanych influcerów, by przekazać swoje treści w Internecie, dziś sami stają się influencerami i zakładają konta na Facebooku oraz Instagramie.

Autopromocja

Wielu ekspertów medycznych dopiero decyduje się na obecność w sieci i uczy się dziś bycia influencerem w social mediach, by tam przekazywać wiedzę medyczną z najwyższej półki. Jednocześnie w sieci wyrastają nowi liderzy opinii, którzy fachową wiedzę specjalistyczną przybliżają w prostym wręcz „tiktokowym” stylu. 

Wraz z rosnącym zainteresowaniem marek działaniami influencerów w obszarze promocji zdrowia, rośnie również liczba kont biznesowych i oferta działań influencerów. Jednocześnie bardzo istotnie zmienia się lista największych sieciowych graczy. Dziś influencerów medycznych możemy praktycznie znaleźć w każdej dużej kampanii promującej zdrowie – podkreśla Iwona Kubicz z agencji Procontent Communication.

Do tej pory wielu ekspertów medycznych istniało w kanałach social mediowych głównie w celach prywatnych lub by pozostać w kontakcie z kolegami z branży i własnymi pacjentami. Z czasem jednak ich konta przerodziły się w dynamicznie rozwijające się społeczności, które dziś stają się łakomym kąskiem dla firm farmaceutycznych i podmiotów z obszaru promocji zdrowia. Wraz z popularyzacją działań digitalowych przez pandemię na wielu profilach ekspertów zaczęły pojawiać się promocje webinarów, spotkań online, aplikacji i materiałów wideo. W ostatnim czasie branża medyczna przeżywa wręcz rozkwit w przestrzeni cyfrowej, który pociąga za sobą profesjonalizację działań influencerów. Co za tym idzie tworzenie treści cyfrowych staje się codziennym elementem współpracy z autorytetami w dziedzinie medycyny, jak również coraz częściej w medyczne programy edukacyjne, tak jak kiedyś dziennikarze, dziś włączani są znani influencerzy. 

Warto wiedzieć, kto buduje wokół siebie największe i najbardziej zaangażowane społeczności, jak również jakie są najnowsze trendy w budowaniu treści na kanały social media. Powoli w zapomnienie odchodzi takie spojrzenie, w którym w kanałach social media dominowały prozdrowotne porady parentingowe. Do walki o zaangażowanie użytkowników Instagrama i Facebooka ruszają bowiem przedstawiciele praktycznie wszystkich specjalizacji medycznych – podkreśla Iwona Kubicz. 

Najwięksi na Facebooku

Makroinfluencerzy gromadzą wokół siebie społeczność od 100 000 do miliona obserwujących. Cieszą się zaufaniem, a zaangażowanie na ich profilach jest bardzo duże. Według danych z raportu „Influencerzy Medyczni” mamy w Polsce czterech makroinfluencerów medycznych na Facebooku. Są nimi: Pan Tabletka, którego mottem jest „Zrób wszystko, żeby tabletki nie były potrzebne”, Mama Fizjoterapeuta, która uważa, że „najlepsze, co możemy dać swojemu dziecku, to po prostu czas…”, a także Siostra Bożenna – „miłośniczka twardych igieł i miękkich pośladków” - oraz Hafija.pl, dyplomowana Promotorka Karmienia Piersią, która sama o sobie mówi, że jest „matką karmiącą”.

Według liczby fanów na Facebooku na pierwszym miejscu znalazł się Pan Tabletka – jego stronę polubiło prawie 320 tysięcy osób, na swoim profilu – „radzi co robić, żeby jeść mniej tabletek”. Zaraz za nim plasuje się Mama Fizjoterapeuta, która na swojej stronie zgromadziła ponad 250 tysięcy fanów, a na swoim Facebooku mówi „o rozwoju psychoruchowym dziecka z perspektywy mamy fizjoterapeuty”. Według raportu trzecie miejsce zajmuje Siostra Bożenna z liczbą 132 tysięcy fanów, opowiada o „pielęgniarskich mądrościach”. Natomiast czwarte miejsce – Hafija.pl, która ma blisko 130 tysięcy fanów, mówi o karmieniu piersią. Warto zwrócić uwagę, że najaktywniejszym profilem w 2022 roku był Lekarz Bartosz Fiałek, na drugim miejscu znalazła się Mama Fizjoterapeuta, a na trzecim Siostra Bożenna.

Miarą zaangażowania na Facebooku jest Interactivity Index – INI. To wskaźnik zliczający wszystkie aktywności w obrębie fanpage’a, zakładając, że każda z aktywności posiada inną wagę. Natomiast Interactivity Score jest funkcją miar zaangażowania profilu na Facebooku. Liderem zaangażowania liczonego wg. INI oraz Interactivity Score jest profil Siostra Bożenna, która na swoim profilu walczy z toksycznymi relacjami na linii pielęgniarka – pacjent, na drugim miejscu plasuje się Lekarz Bartosz Fiałek, a na trzecim Mama Fizjoterapeuta. 

Jakie posty angażują najbardziej?

Najbardziej angażującym typem postów publikowanych na Facebooku przez analizowane profile jest status. Jednak należy zwrócić uwagę, że tego typu postów publikowano zdecydowanie najmniej. Najwięcej treści pojawiało w formie zdjęcia – ten typ posta znajduje się na drugim miejscu pod względem średniego zaangażowania. Posty typu link i video są zdecydowanie najmniej angażujące.

Największe zaangażowanie odnotowano na stronach Siostra Bożenna oraz Lekarz Bartosz Fiałek. Za zdecydowaną większość zaangażowania na stronach analizowanych profili odpowiadają posty typu photo. Jedynymi profilami, na których zaangażowanie nie jest zdominowane przez posty typu zdjęcie to Pan Tabletka – najwięcej zaangażowania zdobyły posty typu link, Lekarz Mateusz Paczuła i Fajny Chirurg – najwięcej zaangażowania zdobyły natomiast posty typu video. Na profilu ZapytajPolozna.pl za stosunkowo dużą część całkowitego zaangażowania odpowiadały posty typu status. 

Czołowe profile potrafią umiejętnie balansować między byciem lubianym a byciem kontrowersyjnym. Ich treści notują zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze, ale ostatecznie profile mają wysokie liczby fanów i wysokie zaangażowanie. Liczy się też umiejętne posługiwanie się humorem. Siostra Bożenna okazała się najbardziej humorystycznie odbieraną stroną, co wynika z konwencji – sporo jest tu autorskich memów czy żartobliwych treści.

Źródło: Procontent Communication

Kadry
Kwota potrącenia komorniczego wykazana w świadectwie pracy
18 maja 2024

Kwota potrącenia komorniczego wykazana w świadectwie pracy - pytań związanych z tym zagadnieniem jest bardzo dużo: Co podać w świadectwie pracy? Czy w świadectwie pracy wpisujemy zajęcie komornicze? Czy w świadectwie pracy wpisujemy wysokość potrąconych kwot? Kiedy pracodawca musi wydać świadectwo pracy?

Kwota potrącenia komorniczego wykazana w świadectwie pracy
18 maja 2024

Kwota potrącenia komorniczego wykazana w świadectwie pracy - pytań związanych z tym zagadnieniem jest bardzo dużo: Co podać w świadectwie pracy? Czy w świadectwie pracy wpisujemy zajęcie komornicze? Czy w świadectwie pracy wpisujemy wysokość potrąconych kwot? Kiedy pracodawca musi wydać świadectwo pracy?

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!
17 maja 2024

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jak wypadają Zielone Świątki w 2024 roku?
17 maja 2024

Jak wypadają Zielone Świątki w 2024 roku? Czy w Zielone Świątki trzeba iść do kościoła? Czy w Zielone Świątki sklepy są otwarte? Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Jak wypada Boże Ciało w 2024 roku?

Komunikat ZUS: Ograniczenia w dostępie do aplikacji mZUS
17 maja 2024

Od 17 do 18 maja 2024 r. mogą wystąpić ograniczenia w dostępie do aplikacji mobilnych mZUS i mZUS dla Lekarza.

Nowa regulacja ochroni dobre imię pracodawcy i współpracowników. Zmiany jeszcze w 2024 r.
17 maja 2024

Nowa regulacja w zakresie prawa pracy ochroni dobre imię pracodawcy, współpracowników ale też ogółu i interesy państwa - zmiany będą jeszcze w 2024 r. Jak szumnie wskazuje MPiPS: ustawa ma służyć ludziom ponoszącym ryzyko w imię troski o dobro wspólne.

ZUS: Ważne dla osób pobierających świadczenie lub zasiłek przedemerytalny. Zbliża się termin przekazania informacji o przychodach
17 maja 2024

Osoby dorabiające do zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego muszą przekazać do ZUS informację o osiąganych przychodach za okres od 1 marca 2023 r. do 29 lutego 2024 r. Na jakim formularzu?

1000 zł brutto dodatku dla pracowników pomocy społecznej. Na jakim etapie zmiany?
17 maja 2024

W dniu 15 maja 2024 r. Prezydent RP podpisał: ustawę z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Przepisy zaczną obowiązywać od czerwca 2024 r., a wypłaty będą już od lipca.

Znamy termin wypłaty czternastej emerytury w 2024 r.
17 maja 2024

Rząd przygotowuje projekt rozporządzenia w sprawie określenia miesiąca wypłaty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów w 2024 r.

Rząd o skróceniu czasu pracy. 4 dni w tygodniu. Nie w 2024 r. A więc kiedy? [Nowelizacja kodeksu pracy]
17 maja 2024

Skrócenie tygodnia pracy do 4 dni. Rok temu wydawało się, to filmem SF. A może stać się faktem – już nie analitycy i dziennikarze wskazują na konieczność skrócenia czasu pracy (do Europy idzie automatyzacja produkcji i AI). Taką potrzebę - i co najważniejsze możliwości - widzą też przedstawiciele rządu, a więc ludzie mający realne narzędzia zmiany rzeczywistości. Przeszkodą jest ryzyko utraty konkurencyjności. Co się stanie z gospodarką Europy, gdy po Europie podobnego rozwiązania nie wprowadzi Azja?

pokaż więcej
Proszę czekać...