Tak. Jak wynika z art. 1 ust. 2 ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550 ze zm.), przepisy tej ustawy stosuje się do pracodawców wykonujących działalność gospodarczą zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Ustawa ta nie zawiera definicji wykonywania działalności gospodarczej. W tym zakresie należy więc stosować w pierwszej kolejności postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/14/WE z 11 marca 2002 r. ustanawiającej ogólne ramowe warunki informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej, a następnie przepisów ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.).
Przy ustalaniu istnienia obowiązku tworzenia rady pracowników u każdego pracodawcy bez znaczenia jest fakt, czy wykonywanie działalności gospodarczej ma charakter zarobkowy czy też nie.
Zgodnie z zapisem art. 106 ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU nr 164, poz. 1365 ze zm.) prowadzenie przez uczelnię działalności dydaktycznej, naukowej, artystycznej, sportowej, diagnostycznej, rehabilitacyjnej lub leczniczej nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Natomiast, jak wynika z art. 7 tej ustawy, uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności uczelni, w zakresie i formach określonych w statucie.
W tej sytuacji należy uznać za zasadne stosowanie przepisów ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji do pracodawców, którzy prowadzą działalność gospodarczą, bez względu na to, czy jest to działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Jeżeli więc szkoła wyższa prowadzi działalność gospodarczą w formach przewidzianych w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym, to jest objęta zakresem działania ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.