Tak, pracodawca samorządowy w regulaminie wynagradzania określa zasady przyznawania i wypłacania wynagrodzeń dla zatrudnionych pracowników i może w nim ustalić, że dodatki do wynagrodzeń będą wypłacane w okresie usprawiedliwionej nieobecności. Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.) przewiduje określenie w rozporządzeniu jedynie minimalnych wymagań w zakresie kwalifikacji pracowników samorządowych (art. 37 ust 1 pkt 2 tej ustawy). Szczegółowe określenie wymagań kwalifikacyjnych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ustawa powierza kierownikowi jednostki zatrudniającej pracowników samorządowych w drodze wprowadzonego regulaminu wynagradzania.
Ustawa wprowadza decentralizację także w odniesieniu do zasad wynagradzania pracowników samorządowych. Warunki i sposób wynagradzania, w tym minimalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, określa rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398 ze zm.). Natomiast kierownik jednostki zatrudniającej pracowników samorządowych określa w regulaminie wynagradzania, w ramach posiadanych środków, szczegółowy sposób i warunki ich wynagradzania.
Zgodnie z ustawą ww. rozporządzenie określa także maksymalne wynagrodzenie zasadnicze osób zatrudnianych na podstawie powołania. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, regulamin wynagradzania nie może określać warunków wynagradzania pracowników zatrudnionych na podstawie powołania w urzędach i jednostkach samorządowych.