RADA
Zwolnienie od podatku dotyczące zakwaterowania, określone w art. 21 ust. 1 pkt 19 lit. a i b updof, nie obejmuje osób niebędących pracownikami jednostki - np. osób współpracujących z jednostką na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym zleceniobiorców.
UZASADNIENIE
Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie pracowników jednostki. Natomiast wydatki ponoszone przez pracodawcę na zakwaterowanie pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów jednostki w wysokości faktycznie poniesionej.
Wolna od podatku jest, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 19 lit. a i b updof (z zastrzeżeniem art. 21 ust. 14 updof), wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników w:
- hotelach pracowniczych - bez ograniczeń kwotowych,
- kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł.
Zwolnienie to obejmuje tylko tych pracowników, których miejsce zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a pracownicy ci nie korzystają z podwyższonych z tego tytułu kosztów uzyskania przychodów, określonych w art. 22 ust. 2 pkt 3 i 4 updof (art. 21 ust. 14 updof). Pracownicze podwyższone zryczałtowane koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy i pokrewnych przysługują tylko tym pracownikom, którzy są zatrudnieni w zakładzie lub zakładach pracy położonych poza miejscowością ich zamieszkania i nie otrzymują dodatku za rozłąkę.
Należy podkreślić, że zwolnienie od podatku, określone w art. 21 ust. 1 pkt 19 updof, ma zastosowanie tylko wtedy, gdy pracownicy są zakwaterowani w miejscach określonego rodzaju - albo w hotelu pracowniczym, albo w kwaterze prywatnej wynajmowanej na cele zbiorowego zakwaterowania.
Przepisy podatkowe nie wyjaśniają pojęć „hotel pracowniczy” i „kwatera prywatna wynajmowana na cele zbiorowego zakwaterowania”. W znaczeniu potocznym:
- za hotel pracowniczy należy uznać taki budynek mieszkalny, w którym znajdują się lokale mieszkalne przeznaczone dla pracowników, zaś lokalami tymi pracodawca może rozporządzać na rzecz swoich pracowników; nie ma znaczenia, do kogo należy budynek, w którym hotel jest prowadzony, ani to, kto ten hotel faktycznie prowadzi,
- pojęcie „kwater prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania” obejmuje kwatery prywatne będące zarówno całymi mieszkaniami, jak i pomieszczeniami; wynajmowanie takich kwater na cele „zbiorowego zakwaterowania” oznacza, że kwatera prywatna powinna być przez pracodawcę przeznaczona do wykorzystywania w tym samym czasie przez więcej niż jednego pracownika.
O tym, czy jest to hotel pracowniczy, decyduje przeznaczenie przez pracodawcę posiadanych budynków lub lokali na potrzeby zakwaterowania własnych pracowników. Przy kwaterach prywatnych rozstrzyga kryterium tytułu prawnego przysługującego osobie, która dysponuje lokalami przeznaczonymi na zbiorowe zakwaterowanie. Sformułowanie „kwatera prywatna” dotyczy lokalu, który należy do innego podmiotu niż pracodawca.
Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów (art. 15 ust. 1 updop).
Wydatki ponoszone przez pracodawcę na zakwaterowanie pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów jednostki w takiej wysokości, w jakiej zostały faktycznie poniesione i nie podlegają ograniczeniu do kwoty określonej w art. 21 ust. 1 pkt 19 lit. b updof (tj. do 500 zł miesięcznie na jednego pracownika).
Podstawa prawna:
- ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658),
- ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847)
Koszty zakwaterowania zleceniobiorcy
Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem.
Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.
W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.
Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?
Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.
W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?
1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?
Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.
To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.
Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.