Nagroda ma charakter uznaniowy – indywidualny. Jest ona świadczeniem nieobowiązkowym. O możliwości, przesłankach oraz jej wysokości decyduje tylko pracodawca (wyrok SN z 8 czerwca 1977 r., I PR 175/76, niepubl.). Zakłady pracy nie muszą regulować w swoich wewnętrznych aktach ani trybu, ani zasad przyznawania nagród, lecz już ich udzielanie powinno mieć formę pisemną ze względu na wpis do akt osobowych pracownika.
Premia (wyróżnienie) regulaminowa natomiast jest to świadczenie, które stanowi zmienny składnik wynagrodzenia i ma obowiązkowy charakter. Ma więc charakter regulaminowy, a nie uznaniowy. Premię wypłaca się w zależności od spełnienia konkretnych i podlegających weryfikacji warunków. Jeżeli pracodawca zobowiąże się do wypłaty premii, a pracownik spełni przesłanki wymagane do jej otrzymania, nie może jej nie wypłacić. Nie będzie mógł jej również przyznawać dowolnie (jak ma to miejsce w przypadku nagród), ale zgodnie z obowiązującymi zasadami określonymi w stosownych dokumentach prawa wewnętrznego zakładu pracy. Premie przeważnie mają formę pieniężną, wypłacane są co miesiąc, kwartał czy raz w roku.