RADA
Nie mogą Państwo zawrzeć takiego zapisu w regulaminie wynagradzania. Wprowadzenie go do regulaminu będzie naruszeniem zasady równego traktowania w zatrudnieniu.
UZASADNIENIE
Nagroda jubileuszowa nie jest świadczeniem powszechnym, wynikającym z przepisów Kodeksu pracy. Gratyfikacja ta jest uhonorowaniem wieloletniej pracy, ale ustawowe prawo do niej, na podstawie odrębnych przepisów, mają tylko niektóre grupy zawodowe należące do sfery budżetowej (np. nauczyciele, pracownicy samorządowi). Pozostali pracownicy mogą liczyć na nagrodę tylko wówczas, jeżeli zakład pracy tak postanowi w swoich wewnętrznych regulacjach płacowych. Może to być układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania bądź, jeśli firma nie jest zobowiązana do jego tworzenia, umowa o pracę. W tych aktach pracodawca powinien określić zasady przyznawania nagród oraz ich wysokość. Kryterium uprawniającym do nagrody jest staż pracy, czyli okres pozostawania w stosunku pracy (praca wykonywana na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę). Pracodawca może ustalić, że bierze pod uwagę tylko zakładowy staż lub staż w danej branży, lub ogólny, czyli wszystkie okresy zatrudnienia.
WAŻNE!
Pracownicy spoza sfery budżetowej mogą otrzymywać nagrodę jubileuszową tylko wówczas, gdy zakład pracy tak postanowi w swoich wewnętrznych regulacjach płacowych.
Jednak o przyznaniu nagrody nie powinna decydować własność firmy. Rozróżnienie stażu pracy na staż w zakładzie państwowym czy prywatnym i uzależnienie od tego wypłaty nagrody jubileuszowej jest przejawem dyskryminacji. Stanowisko to potwierdza również Sąd Najwyższy. W orzeczeniu z 10 października 2007 r. (II PK 38/07) Sąd Najwyższy uznał, że postanowienia wewnątrzzakładowych przepisów płacowych dotyczące nabycia prawa do nagrody jubileuszowej powinny respektować zasadę równego traktowania w zakresie wynagradzania (art. 183c Kodeksu pracy). Zgodnie z tą zasadą, pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości. Sąd stwierdził, że wykluczenie z okresów pracy uprawniających do nagrody jubileuszowej okresów pracy tylko dlatego, że zostały odbyte w prywatnym zakładzie pracy jest nierównym traktowaniem w zatrudnieniu.
W związku z tym nie powinni Państwo pomijać w stażu uprawniającym do nagrody jubileuszowej okresów zatrudnienia, jakie pracownik odbył w prywatnej firmie. W przeciwnym razie narażą się Państwo na zarzut dyskryminacji w zatrudnieniu.
Nagroda jubileuszowa stanowi przychód ze stosunku pracy. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych z opodatkowania, które zostały wymienione w ustawie o pdof, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Nagroda jubileuszowa nie została zwolniona z opodatkowania, stąd pracodawca wypłacając ją ma obowiązek jako płatnik obliczyć i odprowadzić od niej zaliczkę na podatek dochodowy.
Inaczej jest ze składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Składek na te ubezpieczenia nie pobiera się od nagród jubileuszowych, które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Zwolnienie to dotyczy nagród jubileuszowych przyznawanych w związku z jubileuszem pracownika, tzn. latami jego pracy, a nie wypłaconych z okazji jubileuszu firmy. Decydującą datą jest data nabycia przez pracownika prawa do nagrody jubileuszowej, nie ma znaczenia natomiast data wypłaty tej nagrody.
PRZYKŁAD
Pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej w 2004 r. za 10 lat pracy. Jednak nagroda ta została wypłacona w 2005 r. Nagroda, która będzie wypłacona w 2009 r. za 15 lat pracy, zostanie zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Stanie się tak dlatego, że decyduje tu data nabycia przez pracownika prawa do nagrody jubileuszowej, a nie data jej wypłaty.
Nagroda ta wynosi 10 000 zł i została wypłacona w marcu 2009 r. razem z pensją - 5000 zł. Nagroda jubileuszowa jest zwolniona ze składek na ZUS, ale podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W marcu pracownik otrzyma więc wynagrodzenie wyliczone w następujący sposób:
5000 zł × 13,71% = 685,50 zł - składka na ubezpieczenia społeczne,
5000 zł - 685, 50 zł = 4314,50 zł - podstawa wymiaru składki zdrowotnej,
4314,50 zł × 9% = 388,31 zł - składka zdrowotna należna ZUS,
4314,50 zł × 7,75% = 334,37 zł - składka zdrowotna do odliczenia od zaliczki na podatek,
4314,50 zł + 10 000 zł = 14 314,50 zł - 111,25 zł = 14 203,25 zł; po zaokrągleniu 14 203 zł - podstawa opodatkowania,
(14 203 zł × 18%) - 46,33 zł = 2510,21 zł - zaliczka na podatek,
2510,21 zł - 334,37 zł = 2175,84 zł; po zaokrągleniu 2176 zł - zaliczka podlegająca wpłacie do US.
Do wypłaty: 14 314,50 zł - 388,31 zł - 2176 zł = 11 750,19 zł.
Podstawa prawna:
- art. 183c Kodeksu pracy,
- art. 9, art. 12 ust. 1, art. 31, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
- § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU 161, poz. 1106 ze zm.).