Wynagradzanie pracowników w UE

Katarzyna M. Świderska
rozwiń więcej
Pracodawcy unijni mają pewną swobodę w kształtowaniu wynagrodzeń swoich pracowników. Muszą jednak przestrzegać pewnych ogólnych założeń i zasad.

Wspólnotowa Karta Podstawowych Praw Socjalnych Pracowników zawiera zapis, że pracownikom należy zapewnić prawo do wynagrodzenia. A zatem muszą oni mieć gwarancję uzyskiwania sprawiedliwego wynagrodzenia za wykonywaną pracę. Pojęcie sprawiedliwego wynagrodzenia jest ściśle powiązane z pojęciem godziwego wynagrodzenia. Na podstawie badań prowadzonych w Europie Zachodniej ustalono, że godziwe wynagrodzenie powinno zapewnić godziwy poziom życia, zarówno pracownikowi, jak i członkom jego rodziny, a więc ma charakter płacy rodzinnej, a nie indywidualnej.

Autopromocja

Ograniczenie uregulowań w ustawodawstwie unijnym w kwestii wynagrodzeń wynika z praktycznych przesłanek. Przyjęto, że z uwagi na różny etap rozwoju poszczególnych państw członkowskich (a w ślad za tym bardzo zróżnicowane poziomy wynagrodzeń) niemożliwe jest wprowadzenie jednolitych standardów w tym zakresie w całej Unii Europejskiej. Jednak niektóre aspekty wynagradzania pracowników za pracę zostały unormowane w szczegółowy sposób.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn

Pierwszym aktem szczegółowym jest dyrektywa 75/117 z 10 lutego 1975 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich dotyczących stosowania zasady równego wynagradzania pracujących kobiet i mężczyzn. Wskazuje ona na konieczność zniesienia wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć w odniesieniu do wszelkich aspektów i warunków wynagrodzenia za taką samą pracę lub za pracę o równej wartości.

Artykuł 2 dyrektywy zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia do ich wewnętrznych systemów prawnych środków umożliwiających pracownikom, którzy uważają się za pokrzywdzonych w wyniku niestosowania zasady równości wynagrodzeń, dochodzenia roszczeń przed właściwymi organami, a po wyczerpaniu możliwości odwoławczych - przed sądem. W wyniku działania tej regulacji państwa członkowskie mają obowiązek podjąć wszelkie niezbędne środki, mające na celu ochronę pracowników przed zwolnieniem ich z pracy przez pracodawcę, w odwecie za skargę wniesioną w obrębie danego przedsiębiorstwa, lub za wszczęcie postępowania sądowego, jeśli to postępowanie miałoby na celu wyegzekwowanie poszanowania zasady równego wynagrodzenia. Jednocześnie państwa członkowskie powinny podjąć niezbędne kroki umożliwiające zapewnienie stosowania zasady równości wynagrodzenia oraz dostępności do skutecznych narzędzi prawnych w celu zapewnienia przestrzegania tej zasady.

Ochrona wynagrodzeń w razie niewypłacalności pracodawcy

Drugą kwestią jest ochrona roszczeń pracowników w przypadku niewypłacalności pracodawcy, o której stanowi dyrektywa 80/987 z 20 października 1980 r. (szeroko znowelizowana dyrektywą z 23 września 2002 r.).

Zgodnie z tą dyrektywą pracodawca jest uważany za niewypłacalnego, jeżeli:

• wszczęte zostało postępowanie przewidziane przez przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne danego państwa członkowskiego, które dotyczy aktywów pracodawcy i ma na celu zaspokojenie wszystkich wierzycieli oraz pozwala na uwzględnienie roszczeń pracowników, wynikających z umów o pracę lub stosunku pracy istniejących wobec pracodawców oraz

• władza upoważniona na mocy przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych zadecydowała o wszczęciu postępowania przed sądem lub stwierdziła definitywnie zamknięcie przedsiębiorstwa lub zakładu pracodawcy, jak również brak dostatecznych aktywów, aby pokryć koszty wszczęcia postępowania przed sądem.

W przypadku zaistnienia niewypłacalności instytucje gwarancyjne powinny zaspo-koić roszczenia pracowników, dotyczące wynagrodzenia otrzymywanego na podstawie umów o pracę lub stosunku pracy za okres przed ustaloną datą, zgodnie z zasadami zawartymi w dyrektywie. Państwa członkowskie mogą ograniczyć wysokość wypłacanych kwot, jednak przy zagwarantowaniu minimalnej wypłaty.

Data decydująca o okresie, za który należna jest ochrona wynagrodzenia, może być ustalona na 3 sposoby zgodnie z decyzją państwa członkowskiego:

• datą tą może być data wystąpienia niewypłacalności pracodawcy: w takim przypadku pracownikowi należy wypłacić wynagrodzenie należne za 3 ostatnie miesiące umowy o pracę lub stosunku pracy w ciągu 6 miesięcy poprzedzających tę datę,

• datą może być data wypowiedzenia umowy o pracę danemu pracownikowi z powodu niewypłacalności pracodawcy: wówczas pracownikowi należy wypłacić wynagrodzenie należne za 3 ostatnie miesiące umowy lub stosunku pracy,

• datą tą jest albo data początku niewypłacalności pracodawcy, albo zakończenia umowy o pracę lub stosunku pracy danego pracownika z powodu niewypłacalności; w takim przypadku należy zapewnić gwarancję zaspokojenia roszczeń o niewypłacone wynagrodzenie za pracę należne za 18 ostatnich miesięcy umowy o pracę lub stosunku pracy poprzedzających datę początku niewypłacalności pracodawcy.

Aby uniknąć wypłaty kwot wykraczających poza cel społeczny, zezwolono państwom członkowskim na określenie górnej granicy obowiązkowego zaspokojenia roszczeń pracowniczych.

Obowiązek informowania o warunkach wynagradzania

Unormowania związane z problematyką wynagrodzeń znajdują się także w dyrektywie 91/533 z 14 października 1991 r. w sprawie obowiązku pracodawcy dotyczącego informowania pracowników o warunkach stosowanych do umowy lub stosunku pracy, która zobowiązuje pracodawców do informowania pracowników o częstotliwości wypłacania wynagrodzeń.

Katarzyna M. Świderska

Kadry
Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

pokaż więcej
Proszę czekać...