RADA
Pracownik ma rację. Regulamin wynagrodzenia może wejść w życie dopiero po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników. W przedstawionej zatem sytuacji nie nastąpiła zmiana dotychczasowych uregulowań (wynikających z umów o pracę lub innych aktów, na podstawie których nawiązano stosunki pracy) i tym samym pracownicy mają prawo do wszelkich świadczeń na dotychczasowych zasadach nie tylko przez te 2 kontrowersyjne tygodnie, ale przez okres wypowiedzenia dotychczasowych warunków pracy i płacy.
UZASADNIENIE
W zakładach pracy, w których nie obowiązują regulaminy wynagradzania oraz które nie są objęte postanowieniami układu zbiorowego pracy, kwestie finansowe związane z wykonywaniem pracy uregulowane są zapisami umów o pracę lub innych aktów, na podstawie których powstał stosunek pracy (oczywiście każdy pracodawca związany jest przepisami powszechnie obowiązującego prawa - ustaw i rozporządzeń - i w granicach przez nie zakreślonych może się poruszać, ustalając wynagrodzenie oraz niektóre inne świadczenia ze stosunku pracy). Objęcie pracowników postanowieniami regulaminu wynagradzania powoduje zmianę dotychczasowych warunków na nowe.
W zależności od sytuacji stanie się tak:
• z dniem wejścia w życie regulaminu - jeżeli jego postanowienia są dla pracowników bardziej korzystne niż postanowienia wynikające z aktów, na podstawie których powstał stosunek pracy,
• po uprzednim dokonaniu wypowiedzenia warunków pracy i płacy (i oczywiście upływie okresu wypowiedzenia) - jeżeli nowe uregulowania są dla pracowników mniej korzystne.
Wynika z tego, że z chwilą wejścia w życie regulaminu wynagradzania (lub jego zmiany) dotychczasowe, mniej korzystne dla pracowników, warunki wynagradzania zostają zastąpione korzystniejszymi postanowieniami regulaminu. Jeżeli jednak sytuacja ma się dla zatrudnionych osób pogorszyć (a tak jest właśnie w przedstawionej przez Pana sytuacji), do nabrania mocy obowiązującej postanowień tego regulaminu konieczne jest dokonanie wypowiedzenia zmieniającego.
Wejście w życie wprowadzonego przez Pana regulaminu wynagradzania (zawierającego warunki pogarszające sytuację finansową pracowników) uzależnione będzie od:
• podania go do wiadomości pracowników w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy,
• dokonania wypowiedzenia im dotychczasowych warunków płacowych.
Przepisy nie wskazują sposobu, w jaki regulamin powinien zostać ogłoszony. Może się to stać przez wręczenie takiej informacji wszystkim pracownikom, odczytanie na zebraniu załogi, wywieszenie na tablicy ogłoszeń, rozesłanie pocztą elektroniczną itp. Istotne jest to, aby pracodawca zapewnił faktyczną możliwość przeczytania regulaminu. Nie jest już jednak decydujące to, czy wszyscy pracownicy faktycznie z tej możliwości skorzystali.
Ponadto w przypadku, gdy u danego pracodawcy działa związek zawodowy (nie wspomina Pan o tym), pracodawca jest zobowiązany uzgodnić z nim treść regulaminu wynagradzania. Nie wystarczy tutaj absolutnie podanie go do wiadomości organizacji związkowej - regulamin wprowadzony bez zgody tej organizacji na jego treść jest nieważny. Pracodawca i organizacja związkowa muszą zgodzić się na ostateczną treść tego dokumentu. Gdy w zakładzie działa kilka organizacji związkowych, to brak wspólnego stanowiska w ciągu 30 dni zwalnia pracodawcę z obowiązku konsultowania zapisów regulaminu (art. 30 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych - DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.).