Jak rozliczyć świadczenie niepieniężne przyznane praktykantowi

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
rozwiń więcej
Praktyka absolwencka może być odbywana odpłatnie lub nieodpłatnie. Podmioty przyjmujące na praktyki często jednak oferują takim osobom świadczenia niepieniężne. Powstaje wówczas wątpliwość, czy przekazanie takiego świadczenia jest zgodne z przepisami i jak wpływa na obowiązki podatkowe stron umowy o praktyki.

W przypadku praktyki odbywanej odpłatnie umowa powinna określać wysokość należnego z tego tytułu świadczenia. Wynagrodzenie dla absolwenta ma charakter świadczenia pieniężnego i ustawodawca nie przewidział sytuacji, kiedy taka osoba otrzymuje wynagrodzenie w innej postaci.

Autopromocja

Wynagrodzenie z umowy absolwenckiej

Przy kwalifikacji zarówno wynagrodzeń, jak i innych świadczeń wypłacanych absolwentowi w związku z odbytą praktyką, należności tych nie należy kwalifikować jako świadczeń pracowniczych. Absolwent odbywający praktykę nie ma statusu pracownika. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 27 września 2010 r. (sygn. IPPB2/415–594/10–4/AK) przyjął, że umowa o praktykę absolwencką nie ma charakteru umowy o pracę, została bowiem skonstruowana jako szczególny typ umowy cywilnoprawnej zawieranej między absolwentem a podmiotem przyjmującym na praktykę. Do praktyki absolwenckiej nie mają zastosowania przepisy prawa pracy (z wyjątkami dotyczącymi np. przepisów o bhp).

Organ podatkowy zakwalifikował to świadczenie pieniężne do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 updof: „(...) świadczenia pieniężne wypłacane z tytułu odbywania praktyk absolwenckich należy zakwalifikować do innych źródeł przychodów, bowiem nie można ww. umowy utożsamiać z umową o dzieło ani umową zlecenia, gdyż jak wskazano powyżej jest to szczególny rodzaj umowy cywilnoprawnej, nie należy również kwalifikować przedmiotowego przychodu do przychodów ze stosunku pracy (...)”.

Podatek od świadczeń pieniężnych przyznanych w umowie

Do poboru miesięcznych zaliczek jako płatnicy są zobowiązane podmioty przyjmujące osoby na praktykę absolwencką – ale tylko od świadczeń pieniężnych wypłacanych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich (art. 35 ust. 1 pkt 8 updof).

Zaliczkę od tych przychodów należy pobierać, stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali podatkowej (art. 35 ust. 6 updof). Płatnik ma ponadto obowiązek wystawienia praktykantom informacji PIT-11. Ponieważ nakaz poboru zaliczek dotyczy tylko świadczenia pieniężnego, przepisy nie przewidują takiego rozliczenia wynagrodzenia w stosunku do świadczeń niepieniężnych przyznanych w umowie absolwenckiej.

Świadczenia niepieniężne w umowie

Przyznanie praktykantowi wynagrodzenia jedynie w formie niepieniężnej może narazić podmiot organizujący praktykę na wiele konsekwencji, w tym na ryzyko:

  • uznania kontrowersyjnego zapisu umowy za niezgodny z prawem,
  • uznania całej umowy za nieważną,
  • pojawienia się roszczenia praktykanta o wypłatę wynagrodzenia w formie pieniężnej.

Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że konsekwencje zapisu w umowie o praktyki absolwenckie, przyznającego wynagrodzenie w postaci świadczenia niepieniężnego, można rozpatrywać na wielu płaszczyznach. Można np. zinterpretować taki zapis jako przyznający absolwentowi wynagrodzenie o określonej wartości, a zaoferowanie mu możliwości skorzystania ze świadczenia niepieniężnego jako zwolnienia się podmiotu organizującego praktykę z obowiązku wypłaty wynagrodzenia przez przekazanie świadczenia zastępczego. W takiej sytuacji istnieje możliwość uznania przez organ podatkowy, że organizator praktyk powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od przekazanego świadczenia. Jest to jednak kontrowersyjna interpretacja przepisów, które nakazują pobieranie zaliczki na podatek tylko od świadczeń pieniężnych przekazywanych praktykantowi. Dlatego przedsiębiorcy, którzy w treści umowy o praktyki zawierali zapisy o wynagradzaniu praktykantów w formie niepieniężnej, powinni ubiegać się o indywidualną interpretację przepisów podatkowych w tym zakresie.


WAŻNE!

W odpłatnej umowie o praktykę absolwencką należy unikać zapisów o innej formie wynagrodzenia niż pieniężna.

W przypadku gdy podmiot przyjmujący na praktykę jako formę wynagrodzenia zaoferuje praktykantowi świadczenie niepieniężne, powinien zrobić to na innej podstawie niż umowa o praktyki, np. zawierając ramową umowę o współpracy, wskazującą na możliwość (nie obowiązek) współpracy w przyszłości między organizatorem praktyk a praktykantem, pod warunkiem odbycia przez praktykanta np. kursu albo szkolenia wskazanego w tej umowie. Świadczenie niepieniężne sfinansowane przez firmę organizującą praktyki należy wówczas uznać za przychód z innych źródeł, od którego nie ma obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy. W tej sytuacji należy wystawić PIT-8C. Na tej podstawie praktykant samodzielnie rozliczy podatek w zeznaniu rocznym, a podstawą prawną do rozpoznania przychodu będzie art. 20 ust. 1 updof (przychód z innych źródeł) oraz art. 11 ust. 2a i 2b updof (ustalanie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń).

Za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności m.in.: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i 17 (m.in. z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, pozarolniczej działalności gospodarczej, z działalności wykonywanej osobiście czy z kapitałów pieniężnych) oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 updof). Ustawodawca użył zwrotu „w szczególności”, co oznacza, że ustawowy katalog przychodów uznanych za przychody z innych źródeł ma charakter otwarty. W tym katalogu mogą się zatem znaleźć inne przychody niż wprost wymienione w tym przepisie.

Wycena świadczeń w naturze

Do wyceny wartości przychodu w naturze istotne są następujące reguły:

1. Przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

3. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  • jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  • jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  • jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  • w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

4. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną według wyżej określonych zasad, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.


PRZYKŁAD

Firma Beta zawiera umowy o praktyki absolwenckie. Z tytułu odbywania praktyk praktykant nie otrzymuje wynagrodzenia. Po ukończeniu praktyk firma postanowiła wynagrodzić praktykanta za sumienność przy odbywaniu praktyk i sfinansowała tej osobie wybrany przez nią specjalistyczny kurs. Organizatorem kursu jest firma Beta, która prowadzi działalność gospodarczą m.in. w tym zakresie. Koszt takiego kursu wynosi 1500 zł brutto. W takim przypadku praktykant otrzymał inne nieodpłatne świadczenie. Z tytułu otrzymanego świadczenia firma Beta wystawi tej osobie PIT-8C, w którym wykaże wartość kursu, tj. 1500 zł.

Przykładem stanowiska organów podatkowych m.in. co do nieodpłatnie zaoferowanego kursu albo szkolenia dla osoby niebędącej pracownikiem podmiotu oferującego kurs lub szkolenie jest postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 11 stycznia 2007 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lesznie (sygn. PD-Ib-415–25/06). Organ podatkowy odpowiedział na pytanie, czy wartość nieodpłatnych kursów stanowi dla ich uczestników przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 updof i czy w związku z tym uczelnia ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C: „(...) w przedstawionej przez wnioskodawcę sytuacji uczelnia prowadzi kursy dokształcające dla programistów baz danych. Dla tworzonych oddzielnych grup zajęcia prowadzone są nieodpłatnie. W świetle powyższego wartość z tytułu udziału w kursie jest rodzajem nieodpłatnego świadczenia stanowiącego źródło przychodu uczestnika. Przychód ten stanowi świadczenie, którego nie zawiera katalog zwolnień przedmiotowych, tj. art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c powołanej ustawy z 21 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stanowi on zatem przychód podatnika, uczestnika kursu, opodatkowany na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczelnia ma natomiast obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł w roku podatkowym – na formularzu PIT-8C (...)”.

Podstawa prawna

  • art. 3 ustawy z 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. Nr 127, poz. 1052 ze zm.),
  • art. 11, art. 20 ust. 1, art. 35 ust. 1 pkt 8, ust. 6, art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).
Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...