Podwyżki wynagrodzeń dla służby zdrowia

Beata Skrobisz-Kaczmarek
rozwiń więcej
Narodowy Fundusz Zdrowia nie jest już zobowiązany do wydzielania środków na podwyżki dla pracowników zoz, mimo to obowiązek taki spoczywa wciąż na pracodawcach. Zakłady opieki zdrowotnej muszą przeznaczyć co najmniej 40% kwoty zwiększenia kontraktu na wynagrodzenia.

Od 2009 r. Narodowy Fundusz Zdrowia nie ma już obowiązku wydzielania środków finansowych na wzrost wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w zoz i przekazywania ich świadczeniodawcom zgodnie z przepisami ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie ma obowiązku podwyższania wynagrodzeń tym pracownikom w 2009 r. i w latach następnych. Obowiązek ten wynika z art. 59a ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Przewidziany wzrost wynagrodzeń dotyczy tylko pracowników publicznych samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej. Natomiast nie ma zastosowania do zakładów niepublicznych nawet wówczas, gdy mają one podpisane umowy na świadczenie usług medycznych z Funduszem.

Autopromocja

Ustalenie kwoty wzrostu wynagrodzeń

Podstawą udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej jest umowa o świadczenie opieki zdrowotnej zawarta z Narodowym Funduszem Zdrowia. Zawieranie tych umów odbywa się po przeprowadzeniu postępowania w trybie konkursu ofert albo rokowań. Umowa określa m.in. kwotę zobowiązania funduszu wobec zakładu. Kwota określona w umowie stanowi podstawę do przeznaczenia nie mniej niż 40% kwoty, o którą wzrosło zobowiązanie, na wzrost wynagrodzeń osób zatrudnionych w danym zakładzie. Zgodnie z tym przepisem w każdym przypadku wzrostu kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy pracodawca ma obowiązek przeznaczyć „nie mniej niż 40%” kwoty zwiększenia kontraktu na wynagrodzenia. Pracodawcy muszą również uwzględnić wszelkie nowelizacje w podpisanej umowie dokonane za pomocą aneksu do umowy, który wprowadza zmianę poszczególnych postanowień umowy. Oznacza to, że jeżeli wprowadzono w drodze aneksu zmianę kwoty zobowiązania przy ustalaniu wzrostu wynagrodzeń, to należy uwzględnić zmienioną kwotę. Wzrost wynagrodzeń ma dotyczyć wszystkich osób zatrudnionych w zakładzie, co wskazuje, że nie dotyczy to wyłącznie pracowników świadczących pracę na podstawie stosunku pracy, ale również osób wykonujących pracę na innej podstawie, np. umowy-zlecenia, kontrakcie. Ustawodawca zagwarantował, że podwyżki obejmują nie tylko pracowników wykonujących zawód medyczny, ale również pracowników administracji i obsługi pracujących w zakładach opieki zdrowotnej.


Tryb podwyższania wynagrodzeń

Dyrektor samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową decyduje o wzroście wynagrodzeń pracowników oraz o sposobie przeprowadzenia tych podwyżek. W przypadku gdy w zakładzie opieki zdrowotnej działa więcej niż jedna organizacja związkowa, wówczas organizacje te wspólnie uzgadniają z pracodawcą zasady wzrostu wynagrodzeń. Jeżeli w zakładzie nie działają związki zawodowe, to pracodawca uzgadnia wzrost wynagrodzeń z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Gdyby strony nie uzgodniły zasad wzrostu wynagrodzeń, w terminie 30 dni od dnia przekazania propozycji sposobu jego wykonania, decyzję podejmuje samodzielnie dyrektor zakładu.

Przykład

W publicznym szpitalu działają cztery zakładowe organizacje związkowe, które uczestniczą w negocjacjach z dyrektorem szpitala w sprawie podziału kwoty wzrostu zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia wobec ich placówki. Strony pomimo prowadzonych rozmów nie doszły do porozumienia, co do wysokości wzrostu wynagrodzeń poszczególnych grup zatrudnionych pracowników. Dlatego dyrektor, gdy upłynął 30-dniowy okres negocjacji, samodzielnie zdecydował o wzroście wynagrodzeń.

Strony w porozumieniu mogą ustalić, że zostanie podwyższone wynagrodzenie zasadnicze pracowników bądź kwota wzrostu zostanie im wypłacona w innej formie, np. jako premia czy nagroda, jeśli takie formy wynagradzania przewidują przepisy regulaminu wynagradzania obowiązujące u danego pracodawcy.

WAŻNE!

Przewidziane prawem podwyżki wynagrodzeń, powinny objąć wszystkich pracowników zakładu, nie muszą być one jednak przyznane w jednakowej wysokości.


Termin wzrostu wynagrodzeń

Dyrektor może przeznaczyć 40% kwoty wzrostu zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia wobec świadczeniodawcy wynikającej z umowy na wzrost wynagrodzeń zaraz po jej podpisaniu. Jednakże w przypadku niezrealizowania umowy w całości ponosi on ryzyko przekazania kwoty większej niż otrzymał na ten cel z funduszu, narażając tym samym płynność finansową zakładu. Dlatego też racjonalne jest przyjęcie założenia, że momentem ustalenia rzeczywistego wzrostu kwoty zobowiązania jest moment rozliczania umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Dopiero wówczas znana jest realna kwota wzrostu zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia wobec świadczeniodawcy i możliwe jest ustalenie i przekazanie kwoty 40% na wzrost wynagrodzeń bez uszczerbku dla kondycji finansowej zakładu.

Odpowiedzialność za niewprowadzenie podwyżki

Ustawodawca wprowadził przepisy umożliwiające kontrolę wykonania obowiązku przekazania co najmniej 40% kwoty wzrostu na wynagrodzenia pracowników.

Kontrolę wykonania tego obowiązku sprawują:

  • podmiot, który utworzył zakład,
  • Państwowa Inspekcja Pracy.

Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli okaże się, że kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej nie przekazał środków na podwyżki płac, wówczas organ założycielski może rozwiązać z nim bez wypowiedzenia umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną albo odwołać go ze stanowiska. Oczywiście zwolnienie dyscyplinarne jest najbardziej dotkliwą sankcją, organ ten może rozwiązać umowę z kierownikiem w trybie wypowiedzenia z zachowaniem okresu wypowiedzenia.

W wyniku kontroli przeprowadzonej przez PIP i stwierdzeniu nieprawidłowości przy wprowadzaniu podwyżki wynagrodzeń pracowników inspektor wyda nakaz usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie na zasadach określonych w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 22 lipca 2006 r. o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (DzU nr 149, poz. 1076 ze zm.),
  • art. 59a ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (DzU z 2007 r. nr 14, poz. 89 ze zm.).
Kadry
Rząd: 4-dniowy tydzień pracy obowiązującym prawem. Kiedy nowelizacja kodeksu pracy?
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...