Realizacja celów działalności socjalnej, przewidzianych w ustawie

Tworzymy regulamin zfśs. Czy musimy przewidzieć w nim realizowanie wszystkich rodzajów działalności socjalnej, o których mowa w ustawie, czy możemy skupić się wyłącznie na tych, które naszym zdaniem i zdaniem przedstawiciela załogi są najbardziej w firmie potrzebne (pożyczki na cele mieszkaniowe, wczasy „pod gruszą” i zapomogi)?

RADA

Autopromocja

Nie ma przeszkód, by w porozumieniu z przedstawicielem załogi wybrali Państwo spośród celów działalności socjalnej przewidzianych w ustawie te najbardziej potrzebne w Państwa zakładzie. Zadaniem pracodawcy jest bowiem doprecyzowanie w regulaminie funduszu celów i rodzajów działalności socjalnej, które będą u niego realizowane. Istnieje więc możliwość rezygnacji ze świadczenia pomocy socjalnej na niektóre cele, skoro taka pomoc ze względu na sytuację socjalną zatrudnionych pracowników byłaby niecelowa lub niepotrzebna.

UZASADNIENIE

Ustawowa definicja działalności socjalnej zawiera wykaz rodzajów i form wydatków dopuszczonych do sfinansowania z tego funduszu. Natomiast to, które z nich i w jakiej proporcji będą dofinansowywane z funduszu u danego pracodawcy, określa regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uzgodniony ze związkami zawodowymi lub z reprezentantem załogi (zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy pracodawca tworzący fundusz jest zobowiązany wydać regulamin, w którym ustali zasady przeznaczania środków socjalnych na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz warunki i zasady korzystania ze świadczeń socjalnych).

WAŻNE!

Rodzaje i formy świadczeń socjalnych przyjmowanych w regulaminie powinny być dostosowane do potrzeb załogi.

Treść każdego regulaminu, stopień jego uszczegółowienia oraz różnorodność rodzajów i form działalności socjalnej, jakie będą finansowane z funduszu u danego pracodawcy, jest zwykle wypadkową liczby zatrudnianych pracowników, a więc wysokości środków będących w dyspozycji pracodawcy na prowadzenie działalności socjalnej oraz potrzeb i preferencji socjalnych danego środowiska. Każdy regulamin jest w pewnym sensie próbą pogodzenia możliwości finansowych z potrzebami socjalnymi danego środowiska.

Inna więc będzie treść regulaminu funduszu u pracodawcy, który zatrudnia kilkaset czy kilka tysięcy pracowników o zróżnicowanej sytuacji dochodowej, posiadającego rozbudowaną infrastrukturę socjalną, będącego w stanie dodatkowo zwiększać środki funduszu odpisem z zysku netto i prowadzącego szeroką działalność socjalną, a inna u pracodawcy zatrudniającego kilkudziesięciu młodych, samotnych pracowników, których poziom dochodów jest stosunkowo wysoki. W pierwszym przypadku regulamin może zawierać szeroki zakres usług i świadczeń adresowanych i dostosowanych do potrzeb różnych grup dochodowych, w drugim zaś warto, by przewidywał usługi i świadczenia dostosowane do innych jakościowo potrzeb pracowników, legitymujących się relatywnie dobrą sytuacją dochodową i niewymagających np. zapomóg ze względu na bieżące kłopoty materialne. Dlatego, w przypadku zatrudniania przez tego ostatniego pracodawcę spoza sfery budżetowej mniej niż 20 pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty), bardziej zasadna wydaje się rezygnacja z tworzenia funduszu na rzecz wypłacania świadczenia urlopowego.

Aby regulamin spełniał swoją rolę i jak najlepiej służył załodze - pracodawca i związki zawodowe lub reprezentant załogi, przystępując do jego opracowania, a później wydania, powinni posiadać przynajmniej podstawowe, aktualne informacje na temat sytuacji socjalnej pracowników, byłych pracowników - emerytów i rencistów, poznać ich najpilniejsze potrzeby i preferencje socjalne, i dopiero wówczas próbować dostosować postanowienia regulaminu zarówno do możliwości finansowych funduszu, jak i do najpilniejszych potrzeb socjalnych uprawnionych do korzystania z funduszu.

Podstawa prawna:

• art. 2 pkt 1, art. 8 ust. 1-2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.).

Jadwiga Stefaniak

specjalista w zakresie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Kadry
Pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe każdemu pracownikowi. Termin mija 17 maja 2024 r.!
07 maja 2024

Od 17 maja 2024 r. do obowiązków pracodawcy dochodzi zwrot za soczewki kontaktowe. Od tego terminu pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe, jeśli lekarz zaleci je u pracownika pracującego przy monitorze ekranowym. Pracodawca musi dostosować przepisy wewnątrzzakładowe.

Chcesz zostać urzędnikiem służby cywilnej? Zgłoś się do 31 maja 2024 r., jest niższa opłata za postępowanie kwalifikacyjne!
07 maja 2024

Do 31 maja 2024 r. można zgłaszać się do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Sprawdzian odbędzie się 6 lipca 2024 r.

Czy pracodawca, który nie poinformował pracowników o niewypłacaniu świadczenia urlopowego, powinien wypłacać to świadczenie
07 maja 2024

Jakie są konsekwencje nieprzekazania pracownikom informacji w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego w 2024 r.?

Czy każdy pracodawca musi co miesiąc wpłacać na PFRON?
07 maja 2024

Aktualnie miesięczna wpłata na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wynosi 3065,16 zł za etat. Czy każdy pracodawca musi dokonywać wpłat na PFRON?

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci
07 maja 2024

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Okazuje się, że pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci. Co to oznacza w praktyce?

Pracownicy samorządowi: Od 700 zł do 1000 zł wzrośnie minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego
07 maja 2024

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych wzrośnie od 700 zł do 1000 zł. Trwają prace nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Kiedy zmiany mają wejść w życie?

ZUS: Zbliża się termin na rozliczenie składki zdrowotnej przez przedsiębiorców
07 maja 2024

Zbliża się termin, w którym część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023.

Rada Ministrów: Od 575 zł do 4140 zł miesięcznie. Takie będzie dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych
07 maja 2024

Wzrośnie wysokość dofinansowania ze środków PFRON do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Miesięcznie dofinansowanie wyniesie od 575 zł do 4140 zł – w zależności od stopnia niepełnosprawności i schorzenia pracownika. Od kiedy zmiana ma wejść w życie?

Udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego
06 maja 2024

Udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego. Okazuje się, że udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego zawierającego adnotację „chory może chodzić”, nie koliduje z obowiązkami pracowniczymi i nie może stanowić podstawy do rozwiązania umowy o pracę w trybie art. 52 § 1 KP. Czy jednak ZUS może żądać zwrotu zasiłku chorobowego?

Udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego
06 maja 2024

Udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego. Okazuje się, że udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego zawierającego adnotację „chory może chodzić”, nie koliduje z obowiązkami pracowniczymi i nie może stanowić podstawy do rozwiązania umowy o pracę w trybie art. 52 § 1 KP. Czy jednak ZUS może żądać zwrotu zasiłku chorobowego?

pokaż więcej
Proszę czekać...