Na co przeznaczyć środki z zfśs

Ewa Preis
rozwiń więcej
Bardzo często pracodawcy utożsamiają działalność socjalną tylko z przyznawaniem pomocy dla pracowników. Natomiast definicja działalności socjalnej obejmuje wiele form aktywności, w tym organizowanie imprez integracyjnych.

Wszyscy pracodawcy należący do sfery budżetowej oraz zatrudniający więcej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełny etat są zobowiązani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zwanego dalej zfśs). Pracodawcy w terminach określonych ustawą dokonują odpisów na zfśs oraz przekazują odpowiednie środki na rachunek funduszu. Problem powstaje wówczas, gdy należy określić przeznaczenie tych środków, czyli na co można je wydać, a na co nie. Trzeba też ustalić właściwe kryterium socjalne warunkujące otrzymanie świadczeń z funduszu oraz udokumentować dochód przypadający na członka rodziny.

Autopromocja

Działalnością socjalną w rozumieniu ustawy jest:

  • wypoczynek pracowników zorganizowany w formie wczasów, wczasów profilaktycznych, pobytu w sanatorium na leczeniu lub rekonwalescencji itp.,
  • wypoczynek dzieci i młodzieży organizowany w formie kolonii wypoczynkowych i zdrowotnych, obozów i zimowisk, wczasów wypoczynkowych, wyjazdów klimatycznych i zielonych szkół,
  • wypoczynek organizowany przez pracowników we własnym zakresie (tzw. wczasy turystyczne, wczasy pod gruszą, agroturystyka),
  • sport i rekreacja – bilety wstępu na imprezy sportowe, pływalnie, korty tenisowe i inne usługi zakupione u wyspecjalizowanych organizatorów, jeśli pracodawca nie posiada własnej bazy sportowo-rekreacyjnej,
  • zakup biletów do kina, teatru, na wystawy i inne imprezy o charakterze kulturalno-oświatowym,
  • pomoc materialno-rzeczowa przyznawana osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej oraz zapomogi pieniężne udzielane w wypadkach życiowych i losowych,
  • zwrotna lub bezzwrotna pomoc na cele mieszkaniowe udzielona na warunkach określonych w umowie między pracodawcą a pracownikiem.

Dopuszczalność finansowania imprez integracyjnych

Wielu praktyków uważa, że fundusz socjalny nie może być przeznaczany na imprezy integracyjne dla pracowników z uwagi na to, że nie są one stricte działalnością socjalną. Inne stanowisko zaprezentował jednak Sąd Najwyższy w wyroku z 23 października 2008 r., w którym sformułował tezę, że art. 8 ust. 1 ustawy o zfśs odnosi się wyłącznie do ulgowych świadczeń i usług w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. Przepis ten natomiast nie dotyczy całości działalności socjalnej w rozumieniu art. 2 pkt 1 wymienionej ustawy. Natomiast regulamin przyznawania świadczeń socjalnych może przewidywać wydatkowanie środków funduszu na inne cele, które mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej, oraz ustalać inne zasady korzystania z tych świadczeń (II PK 74/08).

Definicja działalności socjalnej obejmuje wiele form aktywności, w tym organizowanie imprez integracyjnych. Brak jest więc jakichkolwiek podstaw do utożsamiania działalności socjalnej tylko z przyznawaniem pomocy.

Kryterium socjalne

Przyznawanie usług i świadczeń z funduszu ustawa o zfśs uzależnia od sytuacji materialnej, życiowej i rodzinnej osoby uprawnionej, czyli od tzw. kryterium socjalnego. Kryterium to stanowi podstawę do zróżnicowania wysokości dopłat do usług i świadczeń finansowanych z funduszu. Jednak wielu pracodawców za zgodą działających u nich organizacji związkowych wypłaca uprawnionym pracownikom świadczenia w jednakowej wysokości, niezależnie od kryterium socjalnego. Dotyczy to zwłaszcza tzw. wczasów pod gruszą.


Często pracodawcy uważają, że kryterium socjalne nie ma zastosowania do wczasów pod gruszą, czyli organizowanych we własnym zakresie. Tak jednak nie jest. Okazuje się bowiem, że skoro zatrudnieni pracownicy otrzymali dopłaty w jednakowej wysokości, oznacza to, że nie zastosowano w tym przypadku kryterium socjalnego.

Skutkiem kontroli ZUS w tym zakresie jest zobowiązanie pracodawcy do odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych kwot. Pracodawcy często chcą uregulować te należności ze środków zfśs. Jest to niedopuszczalne, ponieważ ww. składki nie należą do działalności socjalnej, a ponadto obciążają po części pracownika i pracodawcę.

Dokumentowanie wysokości dochodu

Aby pracownik mógł otrzymać świadczenie z funduszu, musi udokumentować wysokość dochodu. W tym celu przedstawia zeznanie podatkowe, gdy ma dochody z różnych źródeł lub dostarcza zaświadczenie o wysokości zarobków z miejsca pracy współmałżonka. Pracownicy często zarzucają pracodawcom, że takie żądania są sprzeczne z ustawą o ochronie danych osobowych (zwaną dalej u.o.d.o.). Pracodawca może gromadzić dane szczególnie chronione, gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa (art. 27 ust. 2 u.o.d.o.).

Żądanie przez pracodawcę zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego przez pracownika dochodu w danym roku podatkowym w celu potwierdzenia uprawnienia pracownika do świadczeń socjalnych należy rozpatrywać w kontekście ustawy o zfśs. Przyznawanie ulgowych świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu socjalnego jest uzależniona od kryterium socjalnego (art. 8 ust. 1 ustawy o zfśs). Ustawa nie wskazuje sposobu, w jaki ma nastąpić udokumentowanie spełnienia warunku uprawniającego do ulgowych świadczeń.

Regulamin powinien precyzować warunki i zasady korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu oraz tryb rozpatrywania wniosków.

Regulamin powinien także określać dokumenty i informacje niezbędne do dokonania oceny, czy pracownik ubiegający się o świadczenie spełnia kryteria, od których uzależnia się jego przyznanie. Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 8 maja 2002 r. uznał, że w art. 8 ust. 2 ustawy o zfśs jest zawarta zasada przyznawania ulgowych usług i świadczeń oraz dopłat z funduszu według kryteriów o charakterze wyłącznie socjalnym, czyli uzależnionych co do zasady od kryterium socjalnego (I PKN 267/2001). Bardzo istotne jest zatem to, czy i jakie dochody osiąga pracownik poza zakładem pracy, w którym ubiega się o świadczenie, oraz jaka jest sytuacja życiowa wszystkich członków jego rodziny, z którymi prowadzi wspólne gospodarstwo domowe. Dlatego też w regulaminie mogą znaleźć się zapisy zobowiązujące do złożenia zaświadczenia o zarobkach uzyskiwanych przez pracownika u drugiego pracodawcy czy też zaświadczenie o zarobkach współmałżonka.

Podstawa prawna:

  • art. 27 ust. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ost. zm. DzU z 2011 r. nr 230, poz. 1371),
  • art. 8 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. DzU z 2012 r. poz. 592 ost. zm. DzU z 2012 r. poz. 1456).

Orzecznictwo:

  • wyrok SN z 8 maja 2002 r. (I PKN 267/2001, OSNP 2004/6/99),
  • wyrok SN z 23 października 2008 r. (II PK 74/08, OSNP 2010/7–8/88).

 

Kadry
Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

pokaż więcej
Proszę czekać...