Nie należy korygować ZUS IWA za 2010 r. W informacji ZUS IWA należy wykazywać wszystkie osoby poszkodowane w wypadkach przy pracy, które zostały wpisane przez pracodawcę do rejestru wypadków przy pracy w danym roku, bez względu na to, czy ubezpieczony uzyska świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego.
UZASADNIENIE
Płatnicy mają obowiązek składać informację ZUS IWA w terminie do 31 stycznia danego roku. W tej informacji wykazują dane dotyczące minionego roku kalendarzowego stanowiące podstawę do ustalenia składki wypadkowej, tj.:
- kod rodzaju przeważającej działalności według PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), z jakim płatnik był ujęty w rejestrze REGON na 31 grudnia roku, za który jest składana ta informacja,
- liczbę ubezpieczonych zgłaszanych do ubezpieczenia wypadkowego (jest to średnia miesięczna w roku, za który jest składana ta informacja),
- liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem,
- liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich,
- liczbę zatrudnionych w warunkach zagrożenia, które występują w razie przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
Kwalifikacja prawna danego wypadku jest dokonywana w protokole powypadkowym sporządzanym przez zespół powypadkowy – w przypadku pracowników albo w karcie wypadku – w przypadku innych ubezpieczonych.
Za poszkodowanych w wypadkach przy pracy należy uznawać pracowników, którzy zostali ujęci w rejestrze wypadków jako poszkodowani w wypadku przy pracy. Natomiast innych ubezpieczonych (którzy nie są pracownikami) należy uznawać za poszkodowanych w wypadkach, jeśli ulegli wypadkowi w okresie podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, a w związku z tym wypadkiem płatnik składek sporządził kartę wypadku.
WAŻNE!
W informacji ZUS IWA nie należy uwzględniać wypadku, jakiemu uległ ubezpieczony inny niż pracownik, który w dniu wypadku nie podlegał ubezpieczeniu wypadkowemu.
W informacji ZUS IWA należy uwzględniać te wypadki, które zostały wpisane do rejestru wypadków lub w związku z którymi została sporządzona karta wypadku w roku, za który jest składana ta informacja. Oznacza to, że wypadek pracownika, który miał miejsce np. w grudniu 2010 r., a został uwzględniony przez pracodawcę w rejestrze wypadków prowadzonym za 2011 r., powinien zostać uwzględniony dopiero w informacji ZUS IWA składanej za 2011 r.
Kwestie dotyczące obowiązku prowadzenia przez pracodawcę rejestru wypadków przy pracy oraz zasady prowadzenia postępowania powypadkowego zostały uregulowane przepisami prawa pracy. Jednak ZUS ma prawo zakwestionowania ustaleń protokołu wypadkowego czy karty wypadku co do kwalifikacji prawnej danego zdarzenia na podstawie ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Kwestionując zdarzenie uznane za wypadek przy pracy odmawia osobie poszkodowanej w wypadku prawa do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego.
Najczęściej ZUS odmawia prawa do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, gdy wyłączną przyczyną wypadku jest udowodnione naruszenie przez ubezpieczonego przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia bądź przyczynienie się przez ubezpieczonego w znacznym stopniu do spowodowania wypadku pod wpływem nietrzeźwości lub środków odurzających.
Zakwestionowanie wypadku przez ZUS nie jest jednak podstawą do pominięcia danej osoby w liczbie poszkodowanych w wypadkach przy pracy, które zostały wykazane w informacji ZUS IWA, jeżeli pracodawca ujął dany wypadek w rejestrze wypadków przy pracy, kwalifikując go jednocześnie jako wypadek przy pracy.
Odmienna kwalifikacja wypadku przez ZUS w postępowaniu wszczętym na wniosek ubezpieczonego o wypłatę świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego jest dokonywana bowiem wyłącznie na potrzeby tego postępowania. Również to, czy poszkodowany otrzyma świadczenie z ubezpieczenia wypadkowego, nie ma żadnego wpływu na obowiązek uwzględnienia wypadku przy wypełnianiu ZUS IWA. Istotne jest to, że wypadek ten został ujęty w rejestrze wypadków przy pracy lub została sporządzona karta wypadku zawierająca stwierdzenie, że dany wypadek był wypadkiem przy pracy.
Podstawa prawna
- art. 21, art. 22, art. 31 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.).