Czy od świadczeń bhp przyznanych zleceniobiorcy trzeba opłacać składki

Renata Majewska
Niezależny ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, doświadczony szkoleniowiec w dziedzinie prawa pracy, w tym w praktycznym rozliczaniu wynagrodzeń. Autorka licznych artykułów poświęconych praktycznym aspektom stosowania prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Autorka licznych artykułów publikowanych w: Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń, Dzienniku Gazeta Prawna.
rozwiń więcej
Wypłacamy zatrudnianym zleceniobiorcom świadczenia na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy – ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej oraz za używanie obuwia i odzieży własnej zamiast roboczej. Kilka razy w roku wysyłamy zleceniobiorców w podróż służbową, za co otrzymują oni diety i inne należności z tytułu delegacji. Dodatkowo z jednym zleceniobiorcą właśnie rozwiązaliśmy umowę, która gwarantowała mu w takim przypadku odszkodowanie w wysokości miesięcznej zapłaty. Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 16 lutego 2010 r. świadczenia bhp są zwolnione ze składek już teraz, czy dopiero za rok? Spotykam się bowiem z odmiennymi stanowiskami w tej sprawie. Co z wypłacanymi zleceniobiorcom należnościami za podróż służbową i odszkodowaniem za rozwiązanie umowy zlecenia? Czy zwolnienie ze składek obejmuje lub obejmie w przyszłości również te przychody?

Już teraz mogą Państwo zaprzestać naliczania składek od wszystkich przekazywanych zleceniobiorcom świadczeń, tj.: świadczeń rzeczowych i ekwiwalentów wypłacanych na podstawie przepisów bhp, od należności z tytułu podróży służbowej (w wysokości ograniczonej do kwot należnych pracownikom sfery budżetowej) oraz od odszkodowań z tytułu rozwiązania umowy zlecenia. Jeśli ZUS zakwestionuje takie postępowanie i nakaże odprowadzenie składek od tych przychodów, należy odwołać się do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, którego rozstrzygnięcie będzie z pewnością dla Państwa korzystne.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu z 16 lutego 2010 r. (P 16/09) uznał za niekonstytucyjne odebranie zleceniobiorcom prawa do zwolnienia ze składek przyznanych im świadczeń wynikających z przepisów o bhp (świadczeń rzeczowych i ekwiwalentów), wypłacanych zgodnie z obowiązującymi przepisami. W ten sposób TK stwierdził niezgodność z ustawą zasadniczą § 2 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, odraczając jednocześnie o 12 miesięcy utratę mocy obowiązującej tego przepisu.

Wyrok TK został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 3 marca 2010 r., zatem zakwestionowana regulacja przestanie formalnie obowiązywać dopiero 3 marca 2011 r. Nie znaczy to jednak, że zleceniodawcy mają prawo zaprzestać poboru składek od przekazywanych zleceniobiorcom świadczeń bhp dopiero od 3 marca 2011 r. Należy uznać, że mają taką możliwość już od daty wejścia w życie orzeczenia TK, czyli od 3 marca 2010 r.

Korzyści

Świadczenia bhp przyznane zleceniobiorcom są zwolnione ze składek od 3 marca 2010 r.

Wynika to przede wszystkim z wyjaśnień samego TK zawartych w uzasadnieniu do cytowanego wyroku. Trybunał zaznaczył wprost, że zastosował odroczenie mocy obowiązującej wyłącznie z obawy przed skutkami derogacji trybunalskiej (pozbawienie mocy prawnej przepisu przez zastąpienie go innym przepisem) podważonego § 2 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek (...). Orzeczenie TK o niezgodności z konstytucją aktu, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach stanowi bowiem podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania (art. 190 ust. 4 konstytucji). Oznaczałoby to wygranie spraw sądowych czy administracyjnych przez zleceniobiorców i/lub ich płatników i kolejny uszczerbek w finansach ZUS.

TK zastrzegł w wyroku z 16 lutego 2010 r., że „od momentu ogłoszenia tego wyroku organy stosujące zakwestionowany przepis aktu wykonawczego (i to nie tylko sądy) powinny uwzględnić możliwość odczytywania go w sposób zgodny ze standardem konstytucyjnym, w granicach wyznaczonych przez odpowiednie regulacje ustawowe (przede wszystkim ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). O tyle dotyczy to przede wszystkim sądów, że te, zgodnie ze stanowiskiem SN i TK (wyrażanym także w doktrynie), co do zasady, mogą odmówić zastosowania niekonstytucyjnego przepisu aktu wykonawczego”. TK podkreślił więc wprost, że sądy i inne organy (chodzi tu zwłaszcza o ZUS) powinny już od 3 marca 2010 r. stosować zakwestionowany przepis w wersji zgodnej z „konstytucyjnym standardem”.

Oznacza to, że Państwa zakład nie musi opłacać składek od żadnych świadczeń bhp przyznanych zleceniobiorcom już od 3 marca 2010 r. Jeśli ZUS mimo wszystko nakaże Państwu odprowadzenie składek, należy się odwołać do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Odwołanie należy złożyć – na piśmie lub do protokołu – w jednostce ZUS, która wydała decyzję w sprawie wymiaru składek. Składa je płatnik albo zleceniobiorca (art. 83 ust. 5 ustawy systemowej i art. 4779 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego).

Jeśli ZUS uzna odwołanie za słuszne w całości, sam uchyli lub zmieni decyzję w ciągu 30 dni od wniesienia odwołania. W przeciwnym razie skieruje sprawę wraz z uzasadnieniem do sądu, najpóźniej w ciągu 30 dni od wniesienia odwołania. W takiej sytuacji Państwa zakład pracy zapewne uzyska pozytywne dla siebie orzeczenie, ponieważ według utartej linii orzeczniczej „sędziowie zachowują prawo do samodzielnej oceny i ustalenia zgodności podustawowych aktów normatywnych z ustawami przy okazji rozpatrywania spraw, a w razie stwierdzenia ich niezgodności z ustawami – odmowy ich zastosowania w konkretnej sprawie” (np. wyroki SN z 23 kwietnia 2008 r., III KK 475/07 i z 26 września 2007 r., III KK 206/07). W takiej sytuacji sąd rozpatrujący to odwołanie może odmówić zastosowania rozporządzenia o podstawie wymiaru składek w obecnym brzmieniu, przyznając tym samym rację płatnikowi czy ubezpieczonemu (zleceniobiorcy).

W wyroku z 16 lutego 2010 r. TK orzekł w granicach zadanego pytania prawnego. Jednak z uzasadnienia do tego wyroku wyraźnie wypływa wniosek o niekonstytucyjności całego rozporządzenia o podstawie wymiaru składek w zakresie, w jakim ogranicza ono prawo zleceniobiorców do wymienionych w nim zwolnień. TK stwierdził bowiem w uzasadnieniu, że kwestionowany przepis jest niezgodny z ustawą zasadniczą, gdyż został wydany z przekroczeniem delegacji do wydania aktu wykonawczego. Upoważnienie ustawowe, czyli art. 21 ustawy systemowej, poleca ministrowi określenie w rozporządzeniu szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz wyłączeń z tej podstawy, ale nie uprawnia go do pominięcia jakiejkolwiek grupy ubezpieczonych.

Dla Państwa oznacza to, że nie muszą Państwo opłacać składek również od wypłaconych lub postawionych do dyspozycji zleceniobiorców od 3 marca 2010 r. innych rodzajów przychodów, które w przypadku pracowników są zwolnione ze składek (m.in. od należności z tytułu delegacji służbowych do wysokości kwot przysługujących pracownikom sfery budżetowej oraz od odszkodowania z tytułu rozwiązania umowy zlecenia).

Podstawa prawna

  • art. 21, art. 83 ust. 5–7 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 4779 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego,
  • § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).
Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...