Czy można podwyższyć emeryturę wykazując okresy pracy w gospodarstwie rolnym

Dariusz Noszczak
Prawnik z ponad 10-letnim doświadczeniem, specjalista w dziedzinie prawa ubezpieczeń społecznych, w tym m.in. świadczeń emerytalno-rentowych. Autor wielu publikacji poświęconych tej tematyce, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
rozwiń więcej
Nasza pracownica urodzona w 1950 r. ma okres składkowy i nieskładkowy wynoszący 35 lat. W maju 2005 r. ZUS przyznał jej z tego tytułu wcześniejszą emeryturę, którą pobiera do dnia dzisiejszego. Obecnie chciałaby podwyższyć swoje świadczenie wykazując 4 lata pracy w gospodarstwie rolnym, którą wykonywała przed rozpoczęciem zatrudnienia. Czy ZUS dokona przeliczenia tego świadczenia, jeśli przedłoży ona odpowiednie dokumenty potwierdzające pracę w gospodarstwie rolnym?

ZUS będzie mógł podwyższyć emeryturę, jeśli ubezpieczona potwierdzi zaświadczeniem KRUS lub urzędu gminy, że w czasie wykonywania pracy w gospodarstwie rolnym opłacała składki na ubezpieczenie społeczne rolników. W przeciwnym razie podwyższenie emerytury okresami pracy w gospodarstwie nie będzie możliwe.

Autopromocja

Ustalając prawo do emerytury ZUS uwzględnia przede wszystkim okresy składkowe wymienione w art. 6 ustawy emerytalnej, czyli m.in. okresy ubezpieczenia, pobierania zasiłku macierzyńskiego, służby m.in. w Policji, w Straży Granicznej, ABW oraz okresy nieskładkowe wymienione w art. 7 ustawy emerytalnej, czyli m.in. okresy pobierania świadczeń chorobowych, okres urlopu bezpłatnego, nauki w szkole wyższej czy okresy pobierania zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego. Jeśli jednak wnioskodawca nie udowodnił wystarczającej długości tych okresów, możliwe jest zaliczenie, w zakresie niezbędnym do ustalenia uprawnień, tzw. okresów uzupełniających, potocznie zwanych okresami rolnymi, tj.

  • okresów ubezpieczenia społecznego rolników, za które opłacono składki przewidziane w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,
  • okresów prowadzenia gospodarstwa rolnego po ukończeniu 16. roku życia, przypadających przed 1 lipca 1977 r.,
  • okresów pracy w gospodarstwie rolnym po ukończeniu 16. roku życia, przypadających przed 1 stycznia 1983 r. (art. 10 ustawy emerytalnej).

Okresy rolne mogą być uwzględnione przy ustalaniu prawa do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jeśli nie zostały one wcześniej zaliczone do celów przyznania emerytury lub renty na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.

W przypadku gdy ZUS uwzględnił przy ustalaniu prawa do emerytury z FUS okresy rolne, osobie uprawnionej do emerytury przysługuje tzw. część składkowa emerytury rolniczej. Oblicza się ją mnożąc:

  • po 1% najniższej emerytury z dnia powstania prawa do tego świadczenia przez każdy rok podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, za który opłacano składki na to ubezpieczenie, przypadający od 1 lipca 1977 r. oraz
  • po 0,5% najniższej emerytury przez każdy rok pracy lub prowadzenia gospodarstwa rolnego po ukończeniu 16 lat życia przypadający przed 1 lipca 1977 r. (jeśli okresy te przypadają nie wcześniej niż 25 lat przed ustaleniem prawa do emerytury).

Jeśli wnioskodawca udowodnił staż ubezpieczeniowy wynoszący 20 lat dla kobiet lub 25 lat dla mężczyzn, ZUS ustala wysokość świadczenia na ogólnych zasadach. Przy obliczaniu części należnej za okresy składkowe nie są w tym przypadku uwzględniane okresy rolne. Po ustaleniu wysokości emerytury ZUS oblicza (według podanego wyżej sposobu) część składkową emerytury rolniczej. W przypadku gdy osoba ubezpieczona nie udowodniła stażu ubezpieczeniowego wynoszącego 20 lat dla kobiety lub 25 lat dla mężczyzny, ZUS ustala najpierw emeryturę na ogólnych zasadach, traktując okresy rolne, jak okresy składkowe, a następnie oblicza wysokość emerytury według proporcji uwzględnionych okresów składkowych i nieskładkowych (bez okresów pracy na roli) do wszystkich okresów, które zostały wzięte pod uwagę przy ustalaniu prawa do emerytury (art. 56 ustawy emerytalnej). Do tak ustalonego świadczenia dolicza na końcu obliczoną według podanych wyżej zasad tzw. część składkową emerytury rolniczej.

W przypadku Państwa pracownicy opisane wyżej zasady nie mają zastosowania. Jak bowiem wynika z pytania, ustalając prawo do emerytury ZUS nie zaliczył jej okresów rolnych, gdyż okresy składkowe i nieskładkowe, które udowodniła (35 lat), były wystarczające do przyznania emerytury.

Jednak przepisy przewidują możliwość podwyższenia emerytury okresami pracy w gospodarstwie rolnym również wtedy, gdy nie zostały one uwzględnione przy ustalaniu prawa do tego świadczenia. W takim przypadku ZUS może obliczyć tzw. zwiększenie emerytury za okresy opłacania składek na Fundusz Emerytalny Rolników, Fundusz Ubezpieczenia Społecznego Rolników i ubezpieczenie emerytalno-rentowe rolników. Zwiększenie to oblicza mnożąc po 1% najniższej emerytury obowiązującej w dniu powstania prawa do tego świadczenia przez każdy pełny rok podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, za który opłacano składki na to ubezpieczenie. Zwiększenie nie przysługuje natomiast za pozostałe okresy rolne, tj. za okresy pracy w gospodarstwie rolnym oraz okresy prowadzenia tego gospodarstwa po ukończeniu 16. roku życia przebyte w okresie, w którym nie było obowiązku opłacania z tego tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników.

Okresy podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników, za które opłacano składki na to ubezpieczenie, potwierdza się składając w ZUS zaświadczenie wydane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego lub przez gminę.

WAŻNE!

ZUS podwyższy emeryturę za pracę w gospodarstwie rolnym, jeżeli za okres tej pracy opłacono składki na rolnicze ubezpieczenia społeczne i zostanie to potwierdzone zaświadczeniem z KRUS lub z urzędu gminy.

Jeśli Państwa pracownica udowodni, że za okresy pracy w gospodarstwie rolnym opłaciła składki na ubezpieczenie społeczne rolników, ZUS ustali jej zwiększenie świadczenia uwzględniając kwotę najniższej emerytury obowiązującą w maju 2005 r., tj. 562,58 zł. Obliczenie zwiększenia rolnego będzie wyglądało następująco:

4 lata x 1% x 562,58 zł = 22,50 zł (wysokość zwiększenia rolnego, która zostanie doliczona do kwoty emerytury).

Podstawa prawna:

  • art. 10 i art. 56 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.),
  • art. 25 ustawy z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291 ze zm.),
  • komunikat Prezesa ZUS z 21 lutego 2004 r. w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sieroty zupełnej oraz kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent (M.P. Nr 10, poz. 162).
Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...