Zawarcie umowy zlecenia z księgową będzie niedopuszczalne. Zlecenie będzie dotyczyć tych samych rodzajowo prac, które pracownica wykonuje w ramach stosunku pracy. Taka sytuacja jest uznawana za omijanie przepisów o czasie pracy. Mimo zewnętrznego źródła finansowania wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia, umowa ta zostałaby zawarta między stronami stosunku pracy.
UZASADNIENIE
Orzecznictwo sądów pracy konsekwentnie wskazuje, że dodatkowa umowa cywilnoprawna (umowa zlecenia, umowa o dzieło) zawarta z własnym pracownikiem powinna dotyczyć innych rodzajowo czynności niż te, które pracownik wykonuje w ramach umowy o pracę. Wskazał na to m.in. Sąd Apelacyjny w Lublinie w wyroku z 17 sierpnia 2006 r. (III APa 24/06, OSA 2007/7/12), stwierdzając, że „świadczenie tej samej rodzajowo pracy, co określona w umowie o pracę poza normalnym czasem pracy pracowników, na podstawie kolejnej umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych (zlecenia, o dzieło), jest kontynuowaniem stosunku pracy w godzinach nadliczbowych. Zawieranie takich umów stanowi obejście przepisów o czasie pracy, przy czym nie ma tu znaczenia wola pracownika i pracodawcy. Praca nadliczbowa jest możliwa jedynie wówczas, gdy wprost dopuszczają ją przepisy ustawy i to w granicach ustalonych tymi przepisami”.
WAŻNE!
Pracodawca może zawrzeć umowę cywilnoprawną z własnym pracownikiem tylko na pracę innego rodzaju niż ta, którą wykonuje on na podstawie umowy o pracę.
W przedstawionej sytuacji, gdyby zawarli Państwo z pracownicą dodatkową umowę zlecenia, za czas jej wykonywania pracownica uzyska prawo do dodatkowego wynagrodzenia jak za pracę w godzinach nadliczbowych (uchwała Sądu Najwyższego z 12 kwietnia 1994 r., I PZP 13/94, OSNP 1994/3/39). W omawianym przypadku nie ma znaczenia źródło finansowania wynagrodzenia za wykonanie zlecenia. Umowa ta zostanie zawarta z własnym pracodawcą i będzie dotyczyć pracy bezpośrednio wchodzącej w zakres czynności świadczonych przez Państwa pracownicę w ramach stosunku pracy. Zatem zawarcie umowy zlecenia z księgową będzie w przedstawionej sytuacji nieprawidłowe.
Do rozliczania projektu mogą Państwo zatrudnić inną osobę, np. spoza firmy, lub innego pracownika, który potrafi rozliczyć projekt, ale nie jest zatrudniony w Państwa firmie na stanowisku związanym z rozliczeniami finansowymi.
Podstawa prawna
- art. 22, art. 151 Kodeksu pracy.