Po zakończeniu umowy zleceniobiorca powinien złożyć sprawozdanie z przebiegu zlecenia. Umowa zlecenia powinna doprecyzować sposób, formę oraz zakres tego sprawozdania. Pozwoli to Panu nie tylko na otrzymanie sprawozdania, ale przede wszystkim na otrzymanie raportu zawierającego potrzebne mu dane i informacje.
Zleceniobiorca wykonuje na rzecz zleceniodawcy pewne usługi, których stopień zróżnicowania może być bardzo duży. Z tego powodu zleceniodawca chciałby dowiedzieć się o szczegółach realizacji pracy. Zlecenie nie jest umową wynikową i nie polega na uzyskaniu konkretnego rezultatu. Prawidłowa realizacja zobowiązania wykonywanego w ramach zlecenia będzie wynikać ze szczegółowej realizacji postanowień umownych określających, jaki jest zakres czynności, które ma wykonywać zleceniobiorca, i w jaki sposób ma te czynności wykonywać (art. 734 § 1 Kodeksu cywilnego).
Z tych względów Kodeks cywilny nakłada na przyjmującego zlecenie obowiązek udzielania dającemu zlecenie potrzebnych wiadomości o przebiegu realizacji umowy zlecenia jeszcze w trakcie jej realizacji. Natomiast po wykonaniu zlecenia lub po wcześniejszym rozwiązaniu umowy zleceniobiorca powinien złożyć zleceniodawcy sprawozdanie (art. 740 Kodeksu cywilnego).
Sprawozdanie nie musi mieć formy pisemnej. Zwłaszcza przy mniej rozbudowanych zleceniach w praktyce stosuje się jedynie formę ustną.
Korzyści
Zleceniodawca może żądać od zleceniobiorcy po wykonaniu zlecenia złożenia sprawozdania w dowolnej formie.
Często jednak zleceniodawcy może zależeć na otrzymaniu sprawozdania w szczególnej formie, zawierającego istotne dla niego informacje, uwagi itp. o przebiegu wykonywania zlecenia. W tym zakresie należy wprowadzić odpowiednie regulacje do treści umowy. W takim przypadku należy wyraźnie określić nie tylko, w jakiej formie i terminie po zakończeniu umowy zlecenia sprawozdanie ma zostać przedstawione, ale też co szczegółowo powinno zostać w nim uwzględnione.
PRZYKŁAD
Zleceniobiorca został zobowiązany w umowie zlecenia do złożenia sprawozdania, w którym ma zamieścić informację o liczbie klientów odwiedzanych w trakcie realizacji umowy, liczbie zawartych umów i najczęściej podawanych przyczynach braku zainteresowania przedstawianą przez niego ofertą zlecającego. Zamieszczenie takich zapisów w umowie zlecenia jest prawidłowe.
Brak uszczegółowienia w umowie zlecenia, jakiego rodzaju sprawozdanie ma przygotować zleceniobiorca, spowoduje, że zlecający nie będzie mógł domagać się sprawozdania o treści i zakresie dokładnie odpowiadającym jego potrzebom. Z obowiązku przedstawienia tego rodzaju informacji zawartego w Kodeksie cywilnym nie wynika bowiem zobowiązanie zleceniobiorcy do sporządzenia sprawozdania według ścisłych wskazówek zlecającego.
PRZYKŁAD
Strony wprowadziły do umowy zlecenia następujące zapisy: „1. W terminie 14 dni po zakończeniu wykonywania umowy Zleceniobiorca jest zobowiązany do złożenia Zleceniodawcy pisemnego sprawozdania z przebiegu realizacji umowy. 2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać wykaz przeprowadzonych w ramach umowy prac, ich zakres oraz szczegółowe wskazanie wynikłych podczas ich realizacji problemów”. Dzięki takim zapisom umowy zlecenia zleceniodawca może uzyskać od zleceniobiorcy szczegółowe sprawozdanie z wykonanego zlecenia.
W umowie zlecenia można uzależnić wypłatę wynagrodzenia za zlecenie od złożenia sprawozdania dotyczącego wykonania zlecenia. Pozwoli to łatwiej wyegzekwować złożenie tych informacji przez zleceniobiorcę w sytuacji, w której ma to istotne znaczenie dla zlecającego.
W odniesieniu do umowy zlecenia nie obowiązują ochronne przepisy prawa pracy dotyczące np. terminu wypłaty wynagrodzenia, częstotliwości wypłaty, gwarantowanego minimalnego wynagrodzenia. Wypłatę wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia można zatem uzależnić od wykonania przez zleceniobiorcę wszystkich zobowiązań wynikających z tej umowy, w tym także od złożenia sprawozdania.
Podstawa prawna
- art. 734 § 1, art. 740 Kodeksu cywilnego.