Nowe, obowiązujące od 30 kwietnia 2012 r., regulacje dotyczące refundacji kosztów doposażenia lub wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego tylko w niewielkim stopniu różnią się od dotychczas obowiązujących przepisów. Wprowadzonych zostało jednak kilka zmian, na które powinny zwrócić uwagę podmioty ubiegające się o refundację.
Starosta nie może odmówić skierowania
Od 30 kwietnia br. starosta nie ma prawa odmówić skierowania bezrobotnego do podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego ubiegającego się o refundację, nawet wówczas gdy bezrobotny był zatrudniony lub wykonywał inną pracę zarobkową w tych jednostkach w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o refundację. Przed nowelizacją starosta miał prawo odmówić skierowania bezrobotnego do podmiotu ubiegającego się o refundację (tak stanowił § 3 ust. 2 poprzedniego rozporządzenia). Odmowa starosty mogła wpływać na prawo do otrzymania refundacji, dlatego w nowych przepisach usunięto to ograniczenie.
Wniosek o refundację
Od 30 kwietnia br. obowiązuje doprecyzowana treść wniosku o uzyskanie refundacji w związku z planowanym utworzeniem stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Zmiana ma na celu ujednolicenie sposobu wypełniania wniosków. Obecnie podmiot ubiegający się o refundację powinien wykazać we wniosku wymagane kwalifikacje, umiejętności i doświadczenie zawodowe niezbędne do wykonywania pracy, jakie powinien posiadać skierowany bezrobotny, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 35 ust. 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 14 września 2010 r. w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy).
Dotychczas we wniosku podmiot wskazywał wymagane kwalifikacje i inne wymagania niezbędne do wykonywania pracy, jakie powinien spełniać skierowany bezrobotny, które do tej pory nie były określone w konkretnych przepisach.
Zatem po 30 kwietnia br. podmioty ubiegające się o refundację mają obowiązek składania wniosków na nowych drukach uwzględniających zmiany.
Termin zwrotu refundacji w części dotyczącej VAT
W rozliczeniu przedkładanym staroście w celu uzyskania refundacji podmiot ubiegający się o refundację musi wykazać kwoty wydatków, uwzględniając podatek od towarów i usług (czyli kwoty brutto). Ponadto podmiot musi również podać informację, czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w wykazanych wydatkach lub prawo do zwrotu podatku naliczonego.
W umowie o refundację podmiot korzystający z refundacji zobowiązuje się do zwrotu równowartości podatku naliczonego odliczonego lub zwróconego zgodnie z ustawą o VAT. Chodzi o VAT zawarty w cenie towarów i usług, których koszt został pokryty refundacją.
W nowych przepisach zostały określone terminy, w jakich zwrot ten musi nastąpić. Zgodnie z tymi przepisami zwrot musi nastąpić w terminie:
- określonym w umowie o refundację, nie dłuższym jednak niż 90 dni od dnia złożenia przez podmiot, przedszkole, szkołę lub producenta rolnego deklaracji podatkowej dotyczącej podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu – w przypadku gdy z deklaracji za dany okres rozliczeniowy wynika kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego lub kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
- 30 dni od dnia dokonania przez urząd skarbowy zwrotu podatku na rzecz podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego – w przypadku gdy z deklaracji podatkowej dotyczącej podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, za dany okres rozliczeniowy wynika kwota do zwrotu.
Regulacje przejściowe
Do umów o refundację oraz umów o dofinansowanie zawartych przed 30 kwietnia br. mają zastosowanie przepisy dotychczas obowiązującego rozporządzenia. Natomiast wnioski o refundację lub dofinansowanie, które zostały złożone, a nie zostały rozpatrzone do końca kwietnia br., będą oceniane na podstawie nowych regulacji. Jeśli wspomniane wnioski będą wymagały uzupełnienia w zakresie wynikającym z nowych regulacji, należy je uzupełnić w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania starosty.
Podstawa prawna
- § 2 i 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 kwietnia 2012 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej – Dz.U. z 2012 r., poz. 457