Zawarcie umowy o pracę przez osobę nieupoważnioną

Ewa Przedwojska
rozwiń więcej
Do skutecznego zawarcia umowy o pracę konieczne jest zgodne oświadczenie woli pracownika i pracodawcy. W związku z tym osoba nieupoważniona do nawiązania stosunku pracy może wystąpić po obu stronach.

Kodeks pracy stanowi, że za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym zawarcia umowy o pracę, dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba (art. 31 § 1 k.p.). Dotyczy to odpowiednio pracodawcy będącego osobą fizyczną, który nie dokonuje tych czynności osobiście (art. 31 § 2 k.p.). Zarówno osobę zarządzającą (np. dyrektora, likwidatora), jak i organ zarządzający (np. zarząd) wskazują przeważnie przepisy ustawy, statut danej osoby prawnej, regulamin pracy bądź decyzja.

Autopromocja

Osoba wyznaczona do sprawowania funkcji z zakresu prawa pracy może działać zarówno w imieniu pracodawcy będącego jednostką organizacyjną (w takiej sytuacji osobą reprezentującą może być m.in. dyrektor personalny), jak i osoby fizycznej (w tym przypadku reprezentantem może być np. pełnomocnik). Wyznaczenie tej osoby następuje przez złożenie oświadczenia woli pracodawcy i wyrażenie na to zgody przez tę osobę (wyrok SN z 20 września 2005 r.). Dla oświadczenia woli nie jest wymagana żadna szczególna forma, chociaż do celów dowodowych oświadczenie powinno zostać złożone w formie pisemnej.

Upoważnienie do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy powinno wskazywać imiennie osobę upoważnioną, a także zakres umocowania.

Problem właściwego reprezentowania pracodawcy nie występuje, gdy umowę o pracę podpisuje bezpośrednio osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, chyba że została całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolniona. Natomiast bardzo często występują sytuacje, w których umowę o pracę, w imieniu pracodawcy będącego jednostką organizacyjną, podpisuje osoba do tego nieupoważniona. Dotyczy to szczególnie spółek handlowych, gdzie kwestia właściwej reprezentacji jest znacznie bardziej skomplikowana.

Do zawarcia umowy o pracę przez osobę nieupoważnioną może dojść albo w razie podpisania umowy w imieniu pracodawcy przez osobę nieupoważnioną, albo gdy wprawdzie osoba ta była do tego upoważniona, ale jej upoważnienie nie obejmowało zawierania umów o pracę.

Potwierdzenie zawarcia umowy

Ważność umowy zawartej przez osobę, która nie ma umocowania lub przekroczy jego zakres, zależy od potwierdzenia jej przez osobę, w imieniu której została zawarta (art. 103 k.c. w zw. z art. 300 k.p.). Czynność dokonana przez takiego rzekomego pełnomocnika jest dotknięta tzw. bezskutecznością zawieszoną (wyrok SN z 28 marca 2007 r.). Oznacza to, że umowa o pracę zawarta przez osobę działającą rzekomo w imieniu pracodawcy, która nie miała do tego umocowania lub przekroczyła jego granice, jest skuteczna dopiero po jej potwierdzeniu przez pracodawcę, tj. przez właściwie upoważnioną do tego osobę działającą w imieniu pracodawcy.

Zarówno potwierdzenie, jak i ewentualna odmowa potwierdzenia zawarcia umowy o pracę następuje w drodze stosownego oświadczenia woli, wyrażonego w sposób wyraźny lub dorozumiany (art. 60 k.c.). Odmowa potwierdzenia oznacza, że umowa o pracę staje się nieważna z mocą wsteczną, tj. od chwili jej zawarcia (wyrok SN z 28 listopada 2007 r.). Udzielenie potwierdzenia powoduje, że ustaje stan bezskuteczności zawieszonej i umowa o pracę staje się ważna i skuteczna z mocą wsteczną, tj. od daty jej zawarcia.


Przykład

Reprezentujący pracodawcę w sprawach z zakresu prawa pracy dyrektor generalny wyłonił w trakcie procesu rekrutacyjnego 3 osoby na wakujące stanowiska. Następnie polecił dyrektorce działu kadr przygotowanie dla nich stosownej dokumentacji. Dyrektorka mimo braku stosownego upoważnienia podpisała umowy o pracę z tymi osobami. Umowy te są ważne. Należy przyjąć, że dyrektor generalny w sposób dorozumiany potwierdził nawiązanie stosunku pracy z tymi osobami, ponieważ to on dokonał wyboru tych konkretnych osób spośród wielu kandydatów i sam zlecił ich zatrudnienie, określając warunki poszczególnych umów.

Dopuszczenie do pracy

Potwierdzenie umowy o pracę zawartej przez osobę nieupoważnioną może nastąpić także przez dopuszczenie do pracy. Do nawiązania stosunku pracy może dojść bowiem także na podstawie czynności faktycznych, jeżeli wynika z nich, że jedna strona wyraża zobowiązanie do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz drugiej strony, a druga do zatrudniania jej za wynagrodzeniem (wyrok SN z 8 czerwca 2010 r.). Przez dopuszczenie do pracy może dojść do nawiązania stosunku pracy, nawet gdy umowa o pracę podpisana przez nieupoważnioną osobę jest bezwzględnie nieważna i nie podlega konwalidacji.

Przykład

Z członkiem zarządu w imieniu spółki z o.o. umowę o pracę podpisał członek rady nadzorczej, który nie miał umocowania do zawierania umów o pracę z członkami zarządu (umowę o pracę z członkiem zarządu spółki z o.o. może zawrzeć wyłącznie rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany przez zgromadzenie wspólników – art. 210 § 1 k.s.h.). Przez 3 lata osoba ta codziennie wykonywała pracę w godzinach urzędowania firmy. Gdy zachorowała, ZUS odmówił jej wypłaty wynagrodzenia chorobowego, twierdząc, że umowa o pracę była nieważna, gdyż spółka nie była należycie reprezentowana. Mimo bezwzględnej nieważności umowy do nawiązania stosunku pracy doszło przez dopuszczenie członka zarządu do pracy, a taki stan rzeczy akceptowała osoba właściwa do reprezentowania pracodawcy. ZUS powinien więc wypłacić świadczenie chorobowe.

Po stronie pracownika

Umowę o pracę samodzielnie mogą zawrzeć osoby o ograniczonej zdolności do czynności prawnych, tj. osoby ubezwłasnowolnione częściowo i małoletnie, które ukończyły 13 lat. Dodatkowo przepisy Kodeksu pracy zawierają zakaz zatrudniania osób, które nie ukończyły 16 lat (art. 190 § 2 k.p.).

A zatem do zawarcia umowy o pracę przez osobę nieuprawnioną po stronie pracownika może dojść, gdy podpisze ją osoba, która nie ukończyła lat 16 lub jest całkowicie ubezwłasnowolniona. W pierwszym przypadku wprawdzie umowa jest ważna, ale pracodawca ma obowiązek jej wypowiedzenia, niezwłocznego odsunięcia takiej osoby od wykonywania pracy i zapłaty wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. W drugim, wobec całkowitego pozbawienia prawa do samodzielnego podejmowania jakichkolwiek czynności prawnych należy przyjąć, że zawarta przez osobę całkowicie ubezwłasnowolnioną umowa jest nieważna. Brak jest jednak przepisów jednoznacznie stwierdzających, czy osoba całkowicie ubezwłasnowolnia może być pracownikiem.

Podstawa prawna:

  • art. 31, art. 22 § 3, art. 190 § 2, art. 300 Kodeksu pracy,
  • art. 60, art. 103 Kodeksu cywilnego.

Orzecznictwo:

  • wyrok SN z 20 września 2005 r. (II PK 412/04, OSNP 2006/13–14/210)
  • wyrok SN z 28 marca 2007 r. (II CSK 530/06, niepubl.),
  • wyrok SN z 28 listopada 2007 r. (V CSK 288/07, niepubl.),
  • wyrok SN z 8 czerwca 2010 r. (I PK 16/10, niepubl.).

 

Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...