Ustanie stosunku pracy ze względu na wiek a zakaz dyskryminacji

Agnieszka Zwolińska
rozwiń więcej
Odmienne traktowanie ze względu na wiek nie stanowi dyskryminacji, jeżeli w ramach prawa krajowego zostanie to obiektywnie i racjonalnie uzasadnione zgodnymi z prawem celami, w szczególności celami polityki zatrudnienia, rynku pracy i kształcenia zawodowego oraz gdy środki mające służyć realizacji tego celu są właściwe i konieczne.

Zakaz dyskryminacji ze względu na wiek wynika z art. 19 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Konkretyzuje go dyrektywa Rady nr 2000/78/WE z 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (zwana dalej dyrektywą).

Autopromocja

Dyrektywa ma na celu wyznaczenie ogólnych ram do walki z dyskryminacją ze względu m.in. na wiek w odniesieniu do zatrudnienia i pracy. Według jej art. 6 nie każde różnicowanie sytuacji pracowników ze względu na wiek stanowi jednak dyskryminację. Warto zaznaczyć, że dyrektywę stosuje się do wszystkich osób zatrudnionych zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym, łącznie z instytucjami publicznymi.

Zakaz dyskryminacji ze względu na wiek a polskie prawo

W kontekście dyrektywy powstaje zatem pytanie, czy prawo krajowe wiążące ustanie stosunku pracy z osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego narusza zakaz dyskryminacji ze względu na wiek.

W przypadku prawa polskiego tego typu rozwiązanie nadal funkcjonuje w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w administracji państwowej, np. sędziów, prokuratorów czy urzędników służby cywilnej.

Jeżeli chodzi o sędziów, polskie przepisy przewidują przejście w stan spoczynku z dniem ukończenia przez sędziego 65. roku życia, chyba że nie później niż na 6 miesięcy przed ukończeniem tego wieku oświadczy on Ministrowi Sprawiedliwości wolę dalszego zajmowania stanowiska i przedstawi zaświadczenie stwierdzające, że jest zdolny ze względu na stan zdrowia do pełnienia obowiązków sędziego. Regulację tę odpowiednio stosuje się do prokuratorów.

Z kolei zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej może nastąpić, z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia, w razie osiągnięcia przez niego wieku 65 lat, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu nabycie prawa do emerytury.

Zakaz dyskryminacji ze względu na wiek w wyroku TS UE

W odpowiedzi na postawione wyżej pytanie pomocny może okazać się wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 21 lipca 2011 r. w sprawach połączonych C-159/10 oraz C-160/10.

Sprawy te dotyczyły zbadania zgodności w prawem Unii przepisów niemieckich. W przypadku kraju związkowego Hesji przyjęto, że urzędnik mianowany dożywotnio przechodzi na emeryturę z końcem miesiąca, w którym ukończył 65 lat, z tym że gdy przemawiał za tym interes służby, przejście na emeryturę mogło zostać, na wniosek urzędnika, przesunięte maksymalnie do ukończenia 68 lat. Dwóch prokuratorów złożyło wniosek o przesunięcie przejścia na emeryturę o jeden rok. Ich wnioski zostały jednak oddalone, z uzasadnieniem, że interes służby nie wymaga dalszego sprawowania przez nich funkcji.

Sąd krajowy rozpatrujący sprawę skierował pytanie do Trybunału Sprawiedliwości UE, wskazując na wątpliwości co do zgodności regulacji krajowych ustanawiających granicę wieku dla wykonywania funkcji prokuratora z art. 6 dyrektywy. Wskazał m.in., że wprowadzenie granicy wieku do pełnienia funkcji prokuratora pierwotnie wynikało z założenia, że z chwilą osiągnięcia tego wieku osoba zajmująca stanowisko prokuratora traci zdolność do pracy wymaganą do pełnienia tej funkcji. Aktualne badania dowodzą jednak, że zdolność do pracy jest różna w zależności od danej osoby, tym samym pierwotne założenie nie uzasadnia ustania stosunku pracy wraz z osiągnięciem przez urzędnika wieku emerytalnego.

Sąd krajowy argumentował, że ustanowienia górnej granicy wieku nie uzasadniał także cel w postaci ułatwiania zatrudnienia młodszych urzędników i zapewnienia zrównoważonej struktury wiekowej, ponieważ brak było precyzyjnych kryteriów umożliwiających zdefiniowanie korzystnej do realizacji tego celu struktury wiekowej.


Zauważył ponadto, że odejście na emeryturę prokuratorów nie skutkuje zatrudnieniem na ich miejscem nowych osób, ale likwidacją etatów, co w konsekwencji oznacza, że rzeczywistym celem tej regulacji jest zmniejszenie wydatków budżetowych.

Wskazując na niewielką liczbę urzędników mianowanych, do których znajdzie zastosowanie zakwestionowana regulacja, sąd wątpił również, że regulacja ta leży w interesie ogólnym.

Rozstrzygnięcie Trybunału

Trybunał na wstępie podkreślił, że ustanie stosunku pracy mianowanego dożywotnio urzędnika wraz z osiągnięciem przez niego wieku emerytalnego stanowi odmienne traktowanie ze względu na wiek. Analizując uzasadnienie tego odmiennego traktowania, nie podzielił jednak wątpliwości sądu krajowego.

Trybunał uznał, że odmienne traktowanie ze względu na wiek może uzasadniać cel w postaci utworzenia zrównoważonej struktury wiekowej między młodymi i starszymi urzędnikami. Wyjaśniając, jakie cele leżą w interesie ogólnym, podkreślił, że cele te różnią się od celów indywidualnych związanych z sytuacją konkretnego pracodawcy, takich jak zmniejszenie kosztów czy poprawa jego konkurencyjności.

Z tej perspektywy Trybunał podkreślił jednak, że regulacja, przewidująca ustanie stosunku pracy mianowanego dożywotnio urzędnika w związku z osiągnięciem przez niego wieku emerytalnego, może zostać uznana za leżącą w interesie ogólnym, gdyż uwzględnia interesy wszystkich urzędników.

Oceniając proporcjonalność rozwiązań krajowych, Trybunał zaznaczył, że w sytuacji zawodów, w których liczba stanowisk jest ograniczona, przejście na emeryturę w związku z osiągnięciem określonego ustawowo wieku może ułatwić dostęp młodych ludzi do zatrudnienia.

Nie bez znaczenia dla oceny proporcjonalności zakwestionowanych rozwiązań była również wysokość emerytury gwarantowanej odchodzącym urzędnikom oraz możliwość podjęcia przez nich innej działalności zawodowej po osiągnięciu wieku emerytalnego.

Uwzględniając powyższe okoliczności, Trybunał uznał, że zakwestionowane przepisy krajowe nie wykraczały poza to, co było konieczne w celu wspierania zatrudnienia młodych osób – a zatem, że były właściwe do realizacji tego celu.

Istota jest również uwaga Trybunału, że względy budżetowe mogą leżeć u podstaw polityki społecznej państwa członkowskiego, niemniej same w sobie nie mogą stanowić celu uzasadniającego nierówne traktowanie ze względu na wiek, o którym mowa w art. 6 ust. 1 dyrektywy.

Z powyższego wyroku wynika, że Trybunał stosunkowo łagodnie interpretuje wymogi określone w art. 6 dyrektywy, jeżeli chodzi o uzasadnienie dla odmiennego traktowania ze względu na wiek.

Podstawa prawna:

  • art. 71 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz. 1505 ze zm.),
  • art. 1 i 6 dyrektywy Rady nr 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz Urz UE L 303 z 2000 r. s. 16, Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 4, s. 79).

 

Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...