Umowy zawarte na okres dłuższy niż 24 miesiące przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej rozwiązują się z upływem terminu

Michał Culepa
rozwiń więcej
Pracownicy, którzy przed wejściem w życie tzw. ustawy antykryzysowej, czyli przed 22 sierpnia 2009 r., zawarli z pracodawcą umowę na czas określony dłuższy niż 2 lata, nie mogą żądać uznania tej umowy za bezterminową. Takie umowy rozwiązują się w przewidzianym w nich terminie, choćby trwały ponad 2 lata. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w uchwale z 9 sierpnia 2012 r. (III PZP 5/12).

Uchwała SN dotyczy pracowników, którzy zawarli z pracodawcą umowy na czas określony dłuższy niż 2 lata przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej. Ustawa ta weszła w życie 22 sierpnia 2009 r. i obowiązywała do 31 grudnia 2011 r. Ustawa antykryzysowa przewidywała, że umowy na czas określony mogą być zawarte maksymalnie na 2 lata. W ustawie tej nie było uregulowane, co zrobić w sytuacji, gdy umowa na czas określony została zawarta przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej na okres dłuższy niż 2 lata i kończyła się w trakcie obowiązywania ustawy antykryzysowej. Tę kwestię rozstrzygnął właśnie w swojej uchwale SN.

Autopromocja

Stan faktyczny

Omawiana uchwała została podjęta na podstawie następującego stanu faktycznego. Marcin J. był zatrudniony w spółce C. na czas określony na stanowisku pracownika magazynowego. Pierwsza z umów o pracę, którą zawarł ze spółką, trwała do 15 kwietnia 2009 r. Następnego dnia, tj. 16 kwietnia 2009 r., spółka podpisała z tym samym pracownikiem kolejną umowę na czas określony, tym razem do 31 października 2011 r. Umowa ta miała zatem trwać ponad 2 lata liczone od dnia wejścia w życie ustawy antykryzysowej (tj. od 22 sierpnia 2009 r.). Marcin J. wykonywał swoją pracę do września 2011 r. W tym miesiącu przebywał krótko na zwolnieniu lekarskim, a po powrocie ze zwolnienia, 29 września 2011 r., poprosił pracodawcę o przygotowanie nowej umowy o pracę. W odpowiedzi pracodawca zwolnił go z obowiązku świadczenia pracy do dnia rozwiązania umowy o pracę, czyli do końca października 2011 r.

Marcin J. zażądał więc od pracodawcy uregulowania kwestii zatrudnienia, a wobec negatywnej odpowiedzi wniósł do sądu pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy. Twierdził bowiem, że – w związku z wejściem ustawy antykryzysowej – jego umowa okresowa, wobec przekroczenia 24-miesięcznego terminu, powinna przekształcić się w umowę na czas nieokreślony.

W pierwszej instancji pracownik sprawę wygrał – sąd stwierdził, że zawarta w połowie kwietnia 2009 r. druga umowa o pracę spowodowała przekroczenie 24-miesięcznego terminu zatrudnienia na czas określony. Wobec tego, zgodnie z ustawą antykryzysową, nie mogłaby się rozwiązać po upływie określonego w niej terminu. Tym samym pracodawca i pracownik zawarli umowę bezterminową, a więc stosunek pracy po 31 października 2011 r. nadal trwa. Apelację od tego wyroku złożył pracodawca.

Pytanie prawne

Rozpoznający sprawę sąd II instancji dostrzegł jednak poważny problem prawny, związany ze stosowaniem art. 13 i 35 ustawy antykryzysowej. Nie zdecydował się więc na wydanie końcowego orzeczenia, lecz skierował do Sądu Najwyższego kilkupunktowe pytanie prawne o następującej treści:

1) czy umowa o pracę na czas określony zawierająca klauzulę o możliwości jej wypowiedzenia zawarta przed dniem wejścia w życie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców na okres przekraczający 24 miesiące i tym samym naruszająca jej art. 13 w zw. z art. 35 ust. 2 – dotknięta jest nieważnością, o jakiej mowa w art. 18 § 2 Kodeksu pracy,

2) w razie pozytywnej odpowiedzi na to pytanie: czy nieważność, o której mowa w punkcie 1, zachodzi tylko wówczas, kiedy okres trwania umowy o pracę przekraczający 24 miesiące przypada po dniu wejścia w życie wyżej wymienionej ustawy,

3) w razie pozytywnej odpowiedzi na wyżej wymienione pytanie: czy skutkiem uznania nieważności takiej umowy o pracę jest uznanie jej za umowę o pracę na czas nieokreślony (art. 18 § 2 Kodeksu pracy),

4) w razie negatywnej odpowiedzi na pytanie 1: czy umowa o pracę, o której mowa, może być uznana za nieważną w trybie art. 58 § 1 Kodeksu cywilnego w związku z art. 300 Kodeksu pracy i na mocy art. 58 § 3 Kodeksu cywilnego zastąpiona umową o pracę na czas nieokreślony, a jeżeli tak, to od jakiego momentu.


Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego

Uzasadniając uchwałę SN wskazał, że przepisy ustawy antykryzysowej powinny być interpretowane zgodnie z postanowieniami konstytucji, zwłaszcza z zapisaną w art. 2 zasadą państwa prawnego. Z tej zasady wynika zapewnienie przez ustawodawcę zaufania obywateli do stanowionego prawa.

Przyjęcie wykładni, że umowa o pracę zawarta przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej ulegałaby zmianom (np. przekształceniu w umowę na czas nieokreślony), naruszałoby tę konstytucyjną zasadę. Strony nie mogły bowiem przewidzieć takich sytuacji, gdy zawierały umowę o pracę – podkreślił sąd. Dlatego uznał, że umowy zawarte przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej na okres dłuższy niż 2 lata, których termin zakończenia przypadał w czasie obowiązywania ustawy antykryzysowej, rozwiązują się w przewidzianym w umowie terminie, nawet gdyby był on dłuższy niż 2 lata.

WAŻNE!

Umowy zawarte na czas określony powyżej 24 miesięcy przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej nie przekształcają się w umowy na czas nieokreślony.

Sąd Najwyższy ustalił również zakres stosowania przepisu art. 35 ust. 2 ustawy antykryzysowej, zgodnie z którym do umów o pracę zawartych na czas określony trwających w dniu wejścia w życie ustawy antykryzysowej stosuje się przepisy art. 13 tej ustawy, wyznaczający maksymalny okres terminowego zatrudnienia pracowniczego na 24 miesiące. W opinii SN, przepis ten powinien mieć zastosowanie do kolejnych umów zawieranych w czasie obowiązywania ustawy antykryzysowej. Jednocześnie SN stwierdził, że okres trwania wcześniejszej umowy, zawartej przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej, powinien być zaliczony do 24-miesięcznego, maksymalnego okresu zatrudnienia na czas określony.

Podstawa prawna:

  • art. 13, art. 35 ust. 2 ustawy z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 125, poz. 1035 ze zm.).
Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...